محققان دانشگاه سینسیناتی آمریکا راهکار جدیدی را برای نابودکردن باکتری های مضر بدون استفاده از آنتی بیوتیک ابداع کردند که در آن مولکول های اکسیژن با استفاده از نور فعال می شوند و سپس باکتری ها را نابود می کنند.

استفاده از اکسیژن برای نابود کردن عفونت ها و بیماری ها

سلامت نیوز: محققان دانشگاه سینسیناتی آمریکا راهکار جدیدی را برای نابودکردن باکتری های مضر بدون استفاده از آنتی بیوتیک ابداع کردند که در آن مولکول های اکسیژن با استفاده از نور فعال می شوند و سپس باکتری ها را نابود می کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، در این شیوه به جای استفاده از آنتی بیوتیک هایی که در مقابل باکتری هایی مانند MRSA تاثیری ندارند، از مولکول های فتوسنتزکننده استفاده می شود. این مولکول ها با برخورد نور تحریک می شوند و مولکول های اکسیژن را به اکسیژن فعال تبدیل می کنند. این مولکول های اکسیژن فعال نیز به باکتری حمله کرده و آن را نابود می کنند.


به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی،،محققان به منظور بهبود عملکرد این فرآیند در نابود کردن باکتری ها، نوعی مولکول فتوسنتزکننده هیبریدی محلول در آب ساختند که حاوی نانوذرات فلزی و پلیمرهای آمفی فیلیک است. این پلیمرها دارای دو جزء آبدوست و آبگریز هستند و موجب به دام افتادن مولکول های فتوسنتزکننده می شوند.


این نانوذرات در مقایسه با مولکول های فتوسنتزکننده عادی دارای دو مزیت هستند. اول این که نانوذرات فلزی دارای یک اثر پلاسمونی هستند که موجب تولید تعداد بیشتری از مولکول های اکسیژن فعال می شود و دوم این که مولکول های فتوسنتزکننده را در یک محل تجمیع می کنند و موجب تشدید اثر کشنده آن ها بر باکتری ها می شوند.


به اعتقاد محققان این نانوذرات علاوه بر نابودی باکتری MRSA، قادرند سلول های سرطانی پوست و قارچ ناخن را نیز نابود کنند.
قرار است نتایج این تحقیقات در نمایشگاه و نشست ملی انجمن شیمی آمریکا ارائه شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha