مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اشاره به اینکه برخی افراد سودجود و باندها از کودکان کار در بحث جمع‌آوری زباله‌ها استفاده می‌کنند، گفت: در این زمینه شهرداری نمی‌تواند ورود کند و نیاز به همکاری بهزیستی، قوه قضاییه و نیروی انتظامی است.

وزارت بهداشت هیچ اقدامی درباره زباله‌های پزشکی انجام نمی‌دهد

سلامت نیوز: مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اشاره به اینکه برخی افراد سودجود و باندها از کودکان کار در بحث جمع‌آوری زباله‌ها استفاده می‌کنند، گفت: در این زمینه شهرداری نمی‌تواند ورود کند و نیاز به همکاری بهزیستی، قوه قضاییه و نیروی انتظامی است.


به گزارش سلامت نیوز یه نقل از تسنیم، عبدلی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: شهرداری خدمات قابل توجه را در بخش‌های مختلف به شهروندان ارائه می‌کند که یکی از پرکارترین معاونتهای شهرداری تهران، معاونت خدمات شهری است و حوزه پسماند زیرمجموعه این معاونت به صورت شبانه روز باید فعالیت کند. هم اکنون روزانه 9 هزار تن زباله در شهر تهران جمع آوری می‌شود، البته این میزان در فصول مختلف تغییر می‌کند به طور مثال در اسفند و خرداد ماه به 12 هزار تن در روز می‌رسد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران ادامه داد: از 9 هزار تن زباله در شهر تهران حدود دو تا سه هزار تن زباله ارزشمند است که توسط پیمانکاران جمع آوری می‌شود و 800 تن زباله حجیم هستند که عبارتند از تیر و تخته و ... و 200 الی 300 تن زباله نیز از شهرهای اقماری به شهر تهران اضافه می‌شود و باید به این آمار 100 تن زباله صنعتی و پزشکی نیز اضافه کرد.

عبدلی با اشاره به اینکه در روز 40 هزار تن زباله ساختمانی در شهر تهران جمع آوری می‌شود، گفت: این زباله از جمله پاکدشت و گود شهریار منتقل می‌شود ضمن اینکه بخشی از این زباله‌ها نیز در حاشیه جاده جاجرود ساماندهی شده و هم اکنون زباله‌ها تبدیل به کوهی در این محدوده شده‌اند.

وی با بیان اینکه برای جمع آوری و ساماندهی زباله‌های شهر تهران اقدامات ویژه ای صورت می‌گیرد گفت: 123 پیمانکار مکانیزه و دو هزار و 700 دستگاه ماشین آلات و 120 دستگاه ماشین جمع آوری زباله استفاده می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه صفر تا 100 جمع آوری  زباله‌ها در ناحیه‌ها و مناطق شهر تهران جمع آوری می‌شود، گفت: برآورد هزینه برای جمع آوری زباله ها در سال 96 سالیانه 430 میلیارد تومان بوده است که البته اقداماتی نیز در راستای جمع آوری زباله‌های خشک در مناطق و نواحی شهر تهران انجام شده است. در چند ماه گذشته اتاق فکری جهت ساماندهی زباله‌ها در شهر تهران صورت گرفته است و در همین زمینه نیروی انسانی را حدود 8 درصد کاهش داده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه یکی از مشکلات در حوزه پسماند صدور صورت وضعیت به صورت سنتی است که در همین زمینه ما تأکید داشتیم که باید صورت وضعیت‌های به صورت الکترونیکی در مناطق و نواحی انجام شود و این امر در راستای شفاف سازی در پرداخت‌ها خواهد بود و تخلفات احتمالی را کاهش خواهد داد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران اضافه کرد: در بحث جمع آوری زباله‌های خشک متأسفانه مافیای بسیار قوی وجود دارد و قطعا مقاومت‌هایی را در حوزه صورت حساب الکترونیک خواهند داشت اما ما تلاش می‌کنیم در مقابل این سودجویان و مافیا بایستیم.

عبدلی همچنین از راه اندازی این نرم افزار و سامانه در منطقه یک خبر داد و گفت: به زودی این طرح در سایر مناطق و نواحی شهر تهران اجرا خواهد شد ضمن اینکه ما تلاش می‌کنیم طرح جامع مدیریت پسماند را تهیه و ابلاغ کنیم و با ابلاغ این طرح دیگر کسی به صورت سلیقه‌ای در سازمان پسماند فعالیت نخواهد کرد و همه ملزم به انجام اسناد بالادستی خواهند بود.

وی با بیان اینکه تبدیل نخاله های ساختمانی به مصالح و شن و ماسه یکی از برنامه های سازمن پسماند شهرداری محسوب می شود گفت: در این بخش قراردادی را سال گذشته به امضا رساندیم و پیش بینی می شود نیمه دوم شهریور امسال این کارخانه فعالیت خود را آغاز کند ضمن اینکه در آینده چند کارخانه در این حوزه فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه 60 میلیارد تومان برای راه اندازی کارخانه اشاره شده هزینه شده است، گفت: این سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی صورت گرفته است و با راه اندازی این کارخانه بالای 80 درصد از نخاله‌های ساختمانی تبدیل به مصالح ساختمانی خواهند شد.

عبدلی همچنین به فعالیت زباله سوز در شهر تهران اشاره کرد و گفت: غلی رغم این که این مجموعه فعالیت خود را آغاز کرده است اما متأسفانه تولید آن در مقابل تولید زباله قابل قیاس نیست و به همین جهت باید تلاش کنیم تا از زباله های شهر تهران (4 الی 5 هزار تن) زباله قابل سوزاندن هستند برق تولید کنیم.

وی گفت: استفاده از گاز متان تولید شده یکی دیگر از برنامه هایی هست که با یک شرکتی کره‌ای به توافق رسیده‌ایم تا گاز تولید شده را تبدیل به انرژی کنند که در آینده نزدیک قرارداد این مجموعه نیز به امضا خواهد رسید.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در ادامه نشست خبری به زباله های بیمارستانی اشاره کرد و گفت: این موضوع حائز اهمیت است و علی رغم اینکه زباله‌های پزشکی برعهده شهرداری نیست اما این نهاد اقداماتی را در راستای جمع آوری ساماندهی زباله‌ها انجام داده است.

عبدلی گفت: در این زمینه قانون تکلیف کرده که وزارت بهداشت مسئول زباله‌های پزشکی است اما ما شاهد هستیم که در این بخش این وزارتخانه عملا اقدامی انجام نمی دهد و هم اکنون نیز شهرداری فرآیند جمع آوری آن را انجام می‌دهد که امیدواریم با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته وزارت بهداشت ورود جدی را داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به نوسازی خودروهای سنگین در مجموعه سازمان پسماند گفت: 749 ماشن سنگین فعالیت می‌کنند که بالای 20 سال از عمر آنها می‌گذرد و ما به دنبال نوسازی خودروهای این مجموعه هستیم تا بتوانیم با این قدام در راستای کاهش آلودگی هوا نیز اقداماتی را انجام دهیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در ادامه با اشاره به مافیای کودکان کار در بخش جمع آوری زباله در سطح مناطق شهر تهران گفت: سود قابل توجهی در بحث اقلامی از جمله کاغذ، مقوا و پلاستیک وجود دارد که ارزش آنها حدود 800 الی 900 هزار تومان است و متأسفانه شاهد هستیم که برخی از افراد سودجو به صورت باندی از این کودکان برای جمع آوری زباله های شهر تهران استفاده می‌کنند.

عبدلی با تأکید براینکه شهرداری تهران هیچ اقدامی را در بحث جمع آوری این افراد داشته ابشد گفت: در این بخش باید دستگاه‌های از جمله بهزیستی، نیروی انتظامی و قوه قضاییه ورود پیدا کنند چرا که شهرداری به دلیل اینکه ضابط قضایی نیست نمی‌تواند در این حوزه وارد شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha