سلامت نیوز :یك فوق تخصص مدیكال آنكولوژی گفت: اگرچه استعمال سیگار، عامل اصلی ابتلا به سرطان ریه است اما بسیاری از مبتلایان به این بیماری در ایران و كشورهای غربی بر اثر استنشاق غیرمستقیم دود سیگار به سرطان ریه دچار شده‌اند.

دكتر كیان خداداد در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به تحقیقات انجام شده روی حدود 800 بیمار مبتلا به سرطان ریه در مركز تحقیقات سل و بیماریهای ریوی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: با وجود آن‌ كه استعمال سیگار، عامل اصلی ابتلا به سرطان ریه در كشورهای غربی است اما علاوه بر مصرف سیگار، اسنتشاق غیرمستقیم دود این ماده دخانی و مسائل ژنتیك خاص در ابتلای افراد جوان‌تر و زنان به سرطان ریه موثر است.

وی با بیان اینكه سن ابتلا به سرطان ریه در ایران از سن بروز این بیماری در كشورهای غربی پایین‌تر است، گفت: ایرانیان حدود 60 سالگی به این بیماری مبتلا می‌شوند این در حالیست كه سن ابتلا به سرطان ریه در كشورهای غربی حدود 70 سالگی است.

مسوول بخش سرطان‌های قفسه صدری بیمارستان مسیح دانشوری افزود: در كشورهای غربی 20 تا 30 درصد از موارد ابتلا به سرطان ریه در مراحل اولیه مشخص می‌شود اما متاسفانه سرطان ریه در ایران نسبت به كشورهای غربی در مراحل پیشرفته‌تر تشخیص داده می‌شود. این امر نشان دهنده وجود مشكلاتی در زمینه تشخیص زودرس این بیماری در ایران است بنابراین نیاز است پزشكان عمومی و سایر متخصصان بیشتر به علایم بیماران ریوی بویژه در افرادی كه سابقه مصرف سیگار دارند، توجه كنند.

دكتر خداداد در پاسخ به این پرسش كه اطلاع ‌رسانی به مردم درباره سرطان ریه تا چه حد می‌تواند بر كاهش ابتلا به سرطان ریه موثر باشد، اظهار كرد: آموزش مردم باعث پیشگیری از ابتلا به سرطان ریه می‌شود. مهمترین علت دچار شدن به این بیماری، مصرف سیگار است بنابراین اگر بتوانیم با آموزش همگانی میزان مصرف سیگار را كاهش دهیم، می‌توانیم از میزان مبتلایان به سرطان ریه بكاهیم.

وی با اشاره به تلاش‌های مركز سل و بیماریهای ریوی بیمارستان مسیح دانشوری در زمینه كاهش دخانیات گفت: این مركز در سالهای اخیر تلاشهای زیادی در زمینه كاهش استعمال دخانیات كرده‌ است و مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه مصوباتی داشته است. امیدواریم این قوانین زودتر اجرا شود و مسوولان با جدیت به دنبال اجرای قانون ملی مبارزه با دخانیات باشند چرا كه سرطان ریه از كشنده‌ترین سرطانها در تمام دنیاست و فرد در صورت ابتلا به آن شانس بسیار كمی برای بهبودی دارد. علاوه بر آن، سرطانهای ریه نسبت به سایر سرطانها بسیار هزینه بر است.

این استادیار دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی درباره میزان پوشش بیمه‌ای داروهای سرطان ریه اظهار كرد: بیشتر داروهای این بیماران زیر پوشش بیمه قرار دارد البته بیشتر مبتلایان به سرطان ریه از نظر اقتصادی و اجتماعی در سطح بالایی نیستند و شاید به همین دلیل به سیگار روی آورده‌اند. در بسیاری از مواقع آنان امكان استفاده از داروهای شیمی درمانی گران قیمت را ندارند.

وی درباره نقش آلودگی هوا در ابتلا به سرطان ریه گفت: آلودگی هوا در تمام دنیا یكی از علل مهم در بروز سرطان ریه است ولی نمی‌توان ادعا كرد كه آلودگی هوا از مهمترین عوامل ابتلا به این سرطان است البته استعمال سیگار و تماس‌های شغلی به عنوان عوامل ابتلا به سرطان ریه مطرح هستند.

مسوول بخش سرطان‌های قفسه صدری بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به تحقیقات انجام شده در این مركز درمانی درباره مبتلایان به سرطان ریه اظهار كرد: یك مطالعه طولی در حال انجام شدن است كه تاكنون اطلاعات مربوط به 800 بیمار مراجعه كننده به این بیمارستان در سال‌های 80 تا 86 بررسی شده است البته با توجه به آن ‌كه بانك اطلاعاتی قوی از مراجعه كنندگان به این مركز درمانی را در اختیار داریم، این اطلاعات را به روز می‌كنیم.

دكتر خداداد در پایان گفت: آمار دقیقی درباره مبتلایان به سرطان ریه در ایران نمی‌توان ارایه داد چون شبكه ثبت و گزارش سرطان موجود كاملا دقیق و فراگیر نیست ولی بر اساس شواهد موجود در زمینه میزان مصرف سیگار در كشورمان، مبتلایان به سرطان ریه در ایران در طول سال‌های آینده افزایش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha