یک پزشک کرمانشاهی عقیده دارد که فرهنگ سازی برای جایگزین نمودن نوشابه با آب و یا دوغ کم نمک یک ضرورت است.

سلامت نیوز: یک پزشک کرمانشاهی عقیده دارد که فرهنگ سازی برای جایگزین نمودن نوشابه با آب و یا دوغ کم نمک یک ضرورت است.

به گزارش ایسنا، گلاره حاتم پس از انجام تحقیقی در خصوص بررسی وضعیت نوشابه های مصرفی و تاثیر آنها بر سلامت کودکان و نوجوانان در ایران اظهار داشت: متاسفانه در جامعه کنونی ایران از بین تمامی نوشیدنیهای تولید شده نوشابه های گازدار طرفدار بسیاری دارد چنانچه سرانه مصرف نوشابه در ایران دو برابر استاندارد کشورهای اروپایی است.

وی افزود: حال آنکه سرانه مصرف شیر کمتر از 80 لیتر یعنی یک سوم کشورهای پیشرفته می باشد، بر این اساس علاوه بر فرهنگ سازی در این خصوص باید تغییر استاندارد های صنعت نوشابه سازی، تولید نوشابه های غنی شده، ممنوعیت فروش نوشابه های گازدار در مدارس، کاهش مصرف فست فودهایی که با نوشابه سرو می شود و تقویت برنامه توزیع شیر در مدارس در دستور کار قرار گیرد.

وی گفت: نتایج تحقیق انجام شده بر روی 10 هزار دانش آموز 6 تا 18 سال در کشور نشان داد که حدود 80 درصد نوجوانان ایرانی 2 تا 3 بار در هفته نوشابه های گازدار و نوشیدنیهای شیرین استفاده می کنند و این در حالیست که میزان استاندارد برای قند نوشابه‌ها در اغلب کشورها کمتر از 8 درصد و در ایران 12 درصد است.

حاتم در خاتمه اظهار داشت: مصرف بیش از حد این دسته از نوشیدنی‌ها به دلیل وجود مقادیر بالای شکر، فسفات، اسید فسفریک، کافئین، رنگهای مصنوعی و ... سبب پوسیدگی دندانها، افزایش کالری روزانه، چاقی، افزایش خطر دیابت، بروز سنگ کلیه، به هم خوردن نظم خواب، اضطراب، تپش قلب، افزایش فشار خون و موراد عدیده دیگر می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha