سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۰
کد خبر: 251649

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به جوانان توصیه کرد که روی پوست بدن به ویژه دست ها تاتو انجام ندهند زیرا سبب انتقال بیماری هایی مانند ایدز و هپاتیت می شود.

تاتو؛ ابتلا به ایدز و هپاتیت را به همراه دارد

سلامت نیوز: استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به جوانان توصیه کرد که روی پوست بدن به ویژه دست ها تاتو انجام ندهند زیرا سبب انتقال بیماری هایی مانند ایدز و هپاتیت می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،ابوالفضل کرمی روز سه شنبه  افزود: پوست اولین سد دفاعی بدن در برابر ورود میکروب‌ها است و با تاتو کردن این سد دفاعی مورد تهاجم قرار می‌گیرد؛ زیرا در این فرآیند، سوزن تاتو در یکی از سدهای دفاعی بدن نفوذ و همراه خود عوامل میکروبی را وارد بدن می‌کند.


«تاتو» قرارگرفتن مواد رنگی با منشا خارجی در زیر پوست است که باعث تغییرات رنگی در سطح پوست می شود.
وی اظهار داشت: رنگ‌های تاتو ممکن است واکنش‌های ایمنی بدن را تحریک کنند. با انجام تاتو سلول‌ها ملتهب، بنفش رنگ و به صورت دانه‌های تسبیح برجسته می‌شوند و سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کنند.


متخصص پوست و مو ادامه داد: رنگ‌هایی که در تاتو استفاده می‌شوند، به خصوص رنگ قرمز ممکن است ایجاد حساسیت کنند، در این صورت پوست، قرمز و دچار خارش می‌شود، این حساسیت‌های پوستی، سال‌ها پس از انجام تاتو ممکن است ظاهر شوند. پزشکان پوست گاهی برای از بین بردن چنین حساسیت‌هایی، مجبورند از داروهای هورمونی قوی استفاده کنند.


وی تصریح کرد: عوارض موضعی مانند زرد زخم و تبخال که زودرس و علامت دار هستند، از دیگر عوارض تاتو به شمار می روند که فرد متوجه می شود و آنها را درمان می کند اما در برخی موارد مانند هپاتیت و ایدز به دلیل اینکه تا مدت ها بی علامت هستند، شخص از وجود آنها بی خبر می ماند و بیماری به صورت خاموش پیشرفت می کند، این بیماری ها تنها زمانی علامت دار می شود که قابل معالجه نخواهد بود.


کرمی با بیان اینکه جوهرهای پرینتر و رنگ‌های صنعتی در تاتو استفاده می شود، اضافه کرد: در بسیاری از این جوهرها ترکیباتی وجود دارد که به هیچ عنوان نباید به داخل پوست انسان تزریق شود، چراکه عوارضی مانند التهاب، تحریک پوستی، حساسیت و حتی سرطان به همراه خواهد داشت.
به گفته این متخصص پوست و مو، واکنش های حساسیتی به مواد رنگی تاتو یکی دیگر از عوارض این کار بوده و ممکن است بعد از 10 سال در محل تاتو به صورت اگزما و خارش دائم ظاهر شود و مهمتر از این موارد، ناسازگاری مواد تاتوشده در پوست و ایجاد برآمدگی ها و زخم های نامتعارف است که به آن واکنش جسم خارجی می گویند.
کرمی از افراد جامعه به ویژه جوانان خواست تاتو انجام ندهند و پوست خود را در برابر بیماری ها محافظت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha