شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۵
کد خبر: 25175
سلامت نیوز :محمودزاده، تصریح کرد: بر اساس گزارش‌های مردمی رسیده، هم اکنون در برخی از شهرهای کشور تخم‌مرغ‌های آلوده در فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند و این موضوع نمایندگان مجلس را نگران کرده‌است.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، با بیان این‌که نظارت جامعی بر تولید، مصرف و واردات محصولات دامی و زراعی وجود ندارد، از توزیع تخم‌مرغ‌های آلوده به ویروس آنفولانزای فوق‌حاد مرغی در کشور خبر داد.

جلال محمودزاده در گفت و گو با خانه‌ملت افزود: دشوارشدن شرایط تولید محصولات دامی و زراعی در کشور نتیجه عدم برنامه‌ریزی صحیح دستگاه‌های مرتبط با این بخش پیش از هدفمند کردن یارانه‌ها است.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی، افزود: پیش از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، کمیسیون کشاورزی، پیشنهادها و تذکرهای بسیاری را درباره حمایت از کشاورزان و دامداران به وزارتخانه‌های بازرگانی و جهادکشاورزی ارائه کرد، اما متأسفانه بسته‌های حمایتی دولت به کشاورزان نرسید.

وی گفت: بر اساس پیشنهاد نمایندگان دولت باید با ارائه تسهیلات به کشاورزان و دامداران، زمینه را برای توسعه و نوسازی سیستم سوخت‌رسانی  فراهم می‌کرد.

وی ادامه داد: افزایش بهای هر لیترگازوییل سهمیه‌ای از 17 به 150 تومان و گازوییل آزاد به 350 تومان، کشاورزان و دامداران کشور را شوکه کرده است.

این نماینده تأکید کرد: نرخ افزایش قیمت محصولات کشاورزی با نرخ افزایش هزینه تولید آنها متناسب نیست و این موضوع باعث کاهش بازدهی مجموعه‌های تولیدکننده محصولات دامی و زراعی شده است.

تخم‌مرغ‌های آلوده سر سفره مردم

نماینده دور هشتم مجلس، بیان داشت: افزون‌بر افزایش هزینه تمام شده، کاهش سطح کیفی تولیدات کشاورزی، این صنعت را در کشور دچار آسیب‌های بسیاری کرده‌است.

به گفته این نماینده، تولید تخم‌مرغ‌های آلوده به ویروس آنفولانزای فوق‌حاد مرغی، نتیجه عدم نظارت مناسب برمجموعه‌های تولیدکننده و مطلوب نبودن شرایط نگهداری طیور به علت بالا بودن هزینه‌ها است.

محمودزاده،  تصریح کرد: بر اساس گزارش‌های مردمی رسیده، هم اکنون در برخی از شهرهای کشور تخم‌مرغ‌های آلوده در فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند و این موضوع نمایندگان مجلس را نگران کرده‌است.

بازگشت آنفولانزای خوکی

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، از مرگ یک نفر به علت ابتلا به آنفولانزای خوکی در آذربایجان غربی خبر داد و گفت: هم اکنون دست‌کم دو نفر دیگر نیز در این استان به  آنفولانزای خوکی مبتلا هستند.

وی افزود: هنوز گزارش مستندی از ابتلا به آنفولانزای فوق‌حاد مرغی در کشور منتشر نشده است.

نبود نظارت بر واردات محصولات دامی و زراعی

محمودزاده با بیان این‌که تولید محصولات دامی و زراعی و به ویژه تخم‌مرغ در کشورکاهش داشته‌است، افزود: وزارت بازرگانی را برای ایجاد تعادل در بازار تصمیم به وارد کردن تخم‌مرغ از ترکیه گرفته‌است.

نماینده مهاباد، گفت: واردات تخم‌مرغ در حجم انبوه‌، در حالی انجام می‌شود که نظارت  دقیق  بر کیفیت محصولات وارداتی در کشور وجود ندارد.

وی ادامه داد: نبود سازکار مناسب و مطلوبی در  مرزهای  کشور برای سنجش میزان کیفیت واردات، نگرانی‌ نمایندگان و مدیران سلامت و بهداشت کشور را نیز افزوده است.  

به گفته وی، گمرک کشور توانایی نظارت بر واردات هزاران تن تخم مرغ و سایر محصولات خوراکی کشور را ندارد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با اظهار نگرانی از به‌خطر افتادن سلامت مردم، عملکرد جدی مسئولان وزارت جهادکشاورزی در این زمینه را خواستار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha