یك عضو انجمن ام اس گفت: كمبود ویتامین D به عنوان یكی از علل افزایش شیوع ام اس در ایران مطرح است اما این موضوع هنوز به صورت صد درصد ثابت نشده است.

سلامت نیوز :یك عضو انجمن ام اس گفت: كمبود ویتامین D به عنوان یكی از علل افزایش شیوع ام اس در ایران مطرح است اما این موضوع هنوز به صورت صد درصد ثابت نشده است.

دكتر شكوفه علایی در گفت وگو با  ایسنا، افزود: چون علت اصلی ابتلا به ام اس شناخته شده نیست نمی‌توان درباره دلیل شیوع بیشتر این بیماری در ایران نسبت به كشورهای دیگر به طور دقیق اظهار نظر كرد. با این حال كمبود ویتامین D و روند فزاینده استرس‌های روحی به عنوان عللی موثر در این زمینه مطرح شده است.

وی درباره تغذیه مبتلایان به ام اس گفت: هیچ نوع ماده غذایی به عنوان علت ابتلا به این بیماری یا موثر در بهبود یا وخامت حال مبتلایان به ام اس شناخته نشده است. با این حال به این بیماران توصیه می‌شود كه غذاهای چرب و شور را كمتر مصرف كنند. علاوه بر آن، ویتامین D را چه از طریق اشعه مستقیم نور خورشید و چه به صورت دارو به مقدار كافی دریافت كنند. از امگا 3 و روغن ماهی نیز به میزان كافی استفاده كنند.

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب، درباره وضعیت دارویی مبتلایان به ام اس اظهار كرد: پس از ساخته شدن داروی سینووكس كه نوع ایرانی آن اوونكس بود، قیمت اوونكس افزایش یافت اما پس از مذاكره انجمن ام اس با وزارت بهداشت، قیمت این دارو كاهش و زیر پوشش بیمه قرار گرفت. در حال حاضر همه داروهای جدیدی كه دارای مجوز وزارت بهداشت هستند، زیر پوشش بیمه قرار دارند مگر داروهایی كه برخی بیماران به صورت پراكنده و تك نسخه‌ای تهیه می‌كنند.

وی افزود: تركیبات بتافرون، داروهای اصلی بیماران ام اس هستند كه هزینه‌ آن‌ها اندك و ماهانه حدود 20 هزار تومان است البته هنوز نوع ایرانی بتافرون ساخته نشده است.

این متخصص بیماریهای مغز اعصاب درباره علایم بیماری ام اس گفت: هرگونه نقص عصبی می‌تواند علایم ابتلا به این بیماری باشد كه شامل علایمی مانند تاری دید، اشكال در تكلم، ضعف اندامها و اشكالات ادراری می‌شوند و اگر فردی یك یا دو علامت را داشته باشد ممكن است به این بیماری مبتلا باشد.

علایی در پایان اظهار كرد: حتی اگر فردی زمینه ژنتیك ام اس داشته باشد، نمی‌توان به طور قطع مطمئن بود كه این بیماری در او ظاهر می‌شود یا نه. البته اگر فردی علاوه بر داشتن زمینه ژنتیك این بیماری دچار استرس‌های روحی باشد مستعد ابتلا به ام اس می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha