شنبه ۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 251809

یک متخصص پوست گفت: مبتلایان به شوره سر یا قارچ‌های پوستی مقاوم به درمان ممکن است از فقر زینک رنج ببرند.

شوره با کمبود زینک ارتباط دارد

سلامت نیوز:یک متخصص پوست گفت: مبتلایان به شوره سر یا قارچ‌های پوستی مقاوم به درمان ممکن است از فقر زینک رنج ببرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،محبوبه مبشری  اظهار کرد: شوره سر یا پوسته ریزی عارضه‌ای است که بخش قابل توجهی به آن مبتلا هستند یا حداقل یک بار آن را تجربه کرده‌اند.

وی ادامه داد: لایه شاخی پوست سر 20 تا 30 روز زمان نیاز دارد تا فرایند رشد خود را طی کرده و به عنوان پوست مرده از سر جدا شود. در مواقعی که این روند 20 تا 30 روزه به شکل غیر طبیعی تسریع شود، شوره سر ایجاد خواهد شد.

این متخصص بیماری‌های پوست و مو با اشاره به اینکه شوره سر شیوع بالایی داشته و برخی آن را طبیعی می‌دانند گفت: گرمای طولانی مدت، پوست چرب و تعریق، وراثت، استرس و فشارهای روحی، کم‌خوابی، هوای خشک، استفاده از کلاه‌های تنگ و قارچ‌ها می‌توانند موجب این مشکل شوند.

مبشری ادامه داد: در مواردی که شوره سر به درمان‌های قارچی پاسخ خوبی می‌دهد و با استفاده از محلول‌ها یا شامپوهای ضد قارچ بهبود پیدا کرده اما بعد از مدتی دوباره ظهور پیدا می‌کند، باید عوامل ثانویه که موجب این امر می‌شوند توسط پزشک کنکاش شود.

وی افزود: ممکن است فرد به عاملی حساسیت داشته باشد. همچنین احتمال دارد به هر دلیلی سیستم دفاعی بدن فرد تضعیف شده باشد یا املاح مورد نیاز پوست به حد کافی تامین نشده و پوست نیز دچار التهاب شده باشد.

این متخصص بیماری‌های پوستی گفت: زینگ یا همان روی، عنصر بسیار مهمی برای سیستم دفاعی بدن و البته پوست است. زینک در تمایز لنفوسیت T نقش دارد. همچنین از غشا سلولی محافظت می‌کند. مطالعات نشان داده است که بیش از 60 درصد بیماران مبتلا به شوره سر، کمبود زینک دارند.

مبشری گفت: همچنین این عنصر در کنترل التهابات پوستی نیز موثر است و کمبود آن در بدن، پوست را در برابر عوامل خارجی آسیب پذیر می‌کند. زینک موجب ترمیم سریع پوست در زمان آسیب‌ها می‌شود. بنابرین مبتلایان به شوره سر یا قارچ‌های پوستی مقاوم به درمان که ممکن است از فقر زینک رنج ببرند، این فقدان را در بدن خود کنترل کنند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha