كامران باقری لنكرانی گفت: سالانه در بیش از 400 هزار تصادف كشور، 27 هزار نفر كشته می‌شوند، افراد با سطح سواد پایین‌تر تصادف شدیدتری دارند و بیشتر این افراد روحیه تهاجمی دارند. بر اساس این اطلاعات تست جامع شخصیتی را برای متقاضیان گواهینامه به نیروی انتظامی پیشنهاد می‌كنیم.

كامران باقری لنكرانی، رئیس مركز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشكی شیراز و رئیس اولین كنگره بررسی بار تصادفات در كشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، افزود: اولین كنگره بررسی بار تصادفات در كشور امروز و فردا در شیراز برگزار می‌شود.

وزیر سابق بهداشت گفت: مركز تحقیقات سلامت دانشگاه علوم پزشكی تهران كار اصلی خود را بررسی مباحث مهم حوزه سلامت و علت یابی آن قرار داده است تا بتواند بخشی از خلأ مستندات علمی را برای تصمیم سازان حوزه سلامت كشور فراهم كند.

وی ادامه داد: یكی از جاهایی كه خیلی مشكل داریم بحث تصادفات در كشور است زیرا سالانه بیش از 400 هزار تصادف در كشور رخ می‌دهد و بین 27 هزار تا 28 هزار نفر در این تصادفات كشته می‌شوند، نكته حائز اهمیت این است كه بیشتر این افراد نیروهای جوان و مولد كشور هستند كه البته می‌توان از طریق تحقیقات به خصوصیات مشتركی بین آنان دست یافت و از این طریق با استفاه از این اطلاعات برای پیشگیری از تصادفات اقدام كرد.

باقری لنكرانی ادامه داد: نتیجه تحقیقات ما نشان داد كه میزان شدت تصادفات با میزان و سطح سواد افراد رابطه معكوس دارد یعنی هر چه میزان سطح سواد افراد پایین‌تر است احتمال مرگ آنها بر اثر تصادف بیشتر است زیرا تصادف شدیدتری برای آنها رخ می‌دهد، همچنین به این نتیجه رسیدیم كه بیشتر افرادی كه تصادف می‌كنند دارای روحیه تهاجمی هستند.

وی گفت: این مباحث وجوه مختلفی دارند كه باید همه آنها به صورت جامع دیده شود بر این اساس یك تست شخصیتی را طراحی كرده‌ایم كه به زودی به نیروی انتظامی پیشنهاد می‌دهیم تا افراد متقاضی گواهینامه را بر اساس آن مورد سنجش قرار دهند و بتوانند با استفاده از نتایج آن مراقبت‌های لازم را برای صدور گواهینامه افراد انجام دهند.

وی ادامه داد: منظور این نیست كه الزاماً به افرادی با مشخصات خاص گواهینامه رانندگی داده نشود اما باید برای آنها مراقبت‌های ویژه‌تری در نظر گرفت از جمله اینكه مثلاً به آنها اجازه داده نشود به عنوان راننده وسایل حمل و نقل عمومی كار كنند.

رئیس كنگره بررسی بار تصادفات در ایران اضافه كرد: برای این كنگره داده‌های زیادی درباره ویژگی‌های تصادفات در كشور، ساعاتی كه بیشترین تصادف در آنها رخ می‌دهد و حتی رنگ و مدل خودروهایی كه بیشتر تصادف می‌كنند را به دست آورده‌ایم كه در كارگاه داده‌پردازی این همایش مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی گفت: از جمله اینكه به این نتیجه رسیده‌ایم كه در ساعات بعد از پیك ترافیك بامدادی بین 9 تا 10 صبح و بعد از پیك ترافیك بعد از ظهر بین 2 تا 3 بعد از ظهر میزان تصادفات در شهر شیراز بیشتر است البته این اطلاعات در خارج شهر متفاوت است.

وی ادامه داد: بر اساس این اطلاعات در كنگره بررسی بار تصادفات در ایران از نمایندگان دستگاههای مختلف از جمله نیروی انتظامی، هلال احمر، پزشكی قانونی، سازمان بهداشت جهانی و چند نفر از صاحبنظران برجسته این عرصه در دنیا دعوت كرده‌ایم تا به بررسی و بازخوانی موضوع تصادفات رانندگی در ایران و عوامل آن بپردازیم و بتوانیم به استفاده از تجارت موفق سایر كشور برنامه های ناموفق خود را كنار بگذاریم و برنامه ها موفق را تقویت كنیم.

وی اضافه كرد: تلاش ما این است كه بتوانیم با نقد وضع كشور از نظر تصادفات رانندگی پیشنهادهای اجرایی را برای تصمیم گیری به دستگاههای اجرایی كشور ارائه كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha