تیر ماه گذشته بود كه مسوول روابط خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه نشست دوروزه بروكسل خبر از تصویب بسته حمایتی اروپا برای ایران در چارچوب برجام داد و بالاخره روز اول شهریور خبر رسید كه این بسته با مبلغ ١٨ میلیون یورو به زودی در اختیار ایران قرار خواهد گرفت.

سهم محیط زیست از بسته حمایتی اروپا

سلامت نیوز: تیر ماه گذشته بود كه مسوول روابط خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه نشست دوروزه بروكسل خبر از تصویب بسته حمایتی اروپا برای ایران در چارچوب برجام داد و بالاخره روز اول شهریور خبر رسید كه این بسته با مبلغ ١٨ میلیون یورو به زودی در اختیار ایران قرار خواهد گرفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، طبق اعلام موگرینی اتحادیه اروپا برای نجات برجام در برابر تحریم‌های امریكا، كمك ١٨ میلیون یورویی خود را در اختیار تهران قرار خواهد داد. این مبلغ بخشی از یك بسته بزرگ‌تر كمك ٥٠ میلیون یورویی است. پس از انتشار بیانیه مربوط به این بسته حمایتی، موگرینی به «یوراكتیو» گفت: «قرار است ٨ میلیون یورو از این مبلغ به بخش خصوصی شامل موسسات كوچك و بنگاه‌های اقتصادی متوسط و نیز سازمان توسعه صادرات ایران اختصاص پیدا كند، ٨ میلیون یورو صرف پروژه‌های محیط‌زیستی و ٢ میلیون یورو نیز صرف مبارزه با مواد مخدر در ایران شود. »

نیون میمیكا (Neven Mimica) مسوول بخش همكاری‌های بین‌المللی و عمران اتحادیه اروپا هم در تكمیل سخنان موگرینی گفت: «با این اقدام اتحادیه اروپا پشتیبانی خود از مردم ایران و تحول صلح‌آمیز و پایدار این كشور را به نمایش گذاشته است.» اختصاص بالغ بر ٤٠ درصد از این بسته به پروژه‌های محیط زیستی در كشور و تاكید اتحادیه اروپا بر ایجاد زمینه‌ای برای تحولی پایدار در ایران نشان از اهمیت نقش مشكلات زیست‌محیطی در شرایط فعلی كشور دارد. محیط زیست ایران علاوه بر چالش‌هایی كه برای فعالان این حوزه پیش آمده است، چالش‌های بسیار جدی در شهرهای مختلف دارد كه به طور مستقیم با زندگی مردم در ارتباط است. از خوزستان و معضل ریزگردها كه مردم این مناطق را در ماه‌های مختلف سال به نوعی با آن درگیر می‌كند و بخشی از آن به وضعیت كانون‌های گرد و غبار داخلی برمی‌گردد، تا خشك شدن هامون در جنوب شرق و تاثیری كه این اتفاق بر زندگی مردم شهرهای اطراف داشته، مهاجرت‌های اجباری و خالی شدن شهرها و روستاها از سكنه تا بحران‌های مرتبط با كشاورزی و دامداری در این مناطق و خشكسالی گسترده‌ای كه اهالی سیستان و بلوچستان به شكلی ملموس آن را درك می‌كنند.

وضعیت دریاچه ارومیه در شمال غرب كشور و نگرانی‌هایی كه خشك شدن این دریاچه ایجاد كرده است و بحران‌هایی كه در نتیجه تصمیمات اشتباه در این منطقه ایجاد خواهد كرد. موضوع نشست زمین در مناطق مختلف كشور تبدیل به یك نگرانی جدی شده است كه در نتیجه صدور مجوزهای بی‌رویه برای حفر چاه و برداشت‌های بی‌برنامه و غیراصولی از آب‌های زیرسطحی ایجاد شده و هر بار به شكلی خود را به صدر خبرها می‌رساند. در ماه‌های اخیر هم فروچاله‌های همدان در یكی از پر آب‌ترین دشت‌های ایران تبدیل به چالشی جدی در حوزه محیط زیست شده است.

از سویی نبود تجهیزات امدادرسانی در حوزه محیط‌زیست به خصوص در مواقعی كه جنگل‌ها دچار آتش‌سوزی می‌شوند، از جمله مواردی است كه شاید در نگاه اول چندان با اهمیت به نظر نرسد اما نبود همین تجهیزات و امكانات مناسب در سال‌های اخیر موجب از بین رفتن بخش عمده‌ای از پوشش گیاهی و جنگلی ایران شده است.

حال باید دید كارشناسان و مسوولان حوزه محیط‌زیست كدام یك از موارد ذكر شده را به عنوان اولویت در پروژه‌های مشترك با اتحادیه اروپا در حوزه محیط زیست قرار خواهند داد و باید دید از منظر آنان كدام یك از چالش‌های موجود نقش پررنگ‌تری در ایجاد شرایط موجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha