مطالعات جدید نشان می دهد که عوامل زیست محیطی موجب کاهش چشمگیر کیفیت اسپرم و افزایش بروز سرطانهای بیضه طی سالهای اخیر شده است.

سلامت نیوز :مطالعات جدید نشان می دهد که عوامل زیست محیطی موجب کاهش چشمگیر کیفیت اسپرم و افزایش بروز سرطانهای بیضه طی سالهای اخیر شده است.
 
 بررسی های دانشگاه تورکو فنلاند نشان می دهد دلایل زیست محیطی بویژه قرار گرفتن درمعرض مواد شیمیایی صنعتی می تواند عامل تضعیف اسپرم و بروز سرطان بیضه شود.
محققان، مردان فنلاندی را که به خاطر داشتن بیشترین میزان اسپرم در دنیا شناخته شده هستند مورد بررسی قرار دادند.
اما دانشمندان هرگز مطمئن نبودند که آیا این امر به خاطر ژنتیک فنلاندی هاست و یا به خاطر اینکه کمتر در معرض مواد شیمیایی مضر قرار دارند.
محققان سه گروه از مردانی را که در سالهای 1998 تا 2006 به سن 16 سالگی می رسیدند مورد بررسی قرار دادند.
به گفته آنها، مردانی که در اواخر دهه 1980 متولد شده بودند نسبت به افرادی که در آغاز این دهه به دنیا آمده بودند میزان کمتری اسپرم داشتند.
بر اساس مشاهدات دانشمندان میزان کلی اسپرم برای مردانی که در 1979 تا 1981 متولد شده بودند 227 میلیون ، برای افرادی که در 1982 تا 1983 متولد شده بودند 202 میلیون بودند و برای افرادی که در 1987 به دنیا آمده بودند 165 میلیون بود.
علاوه بر این محققان مشاهده کردند که میزان بروز سرطان بیضه در مردانی که در دهه 1980 به دنیا آمده اند نسبت به مردانی که در دهه 1950 به دنیا آمده بودند بسیار بیشتر است.
نتایج این تحقیقات در نشریه بین المللی "مردان" منتشر شده است.
یک متخصص انگلیسی در این باره گفت مواد شیمیایی می توانند رشد نوزادان پسر را نیز تحت تاثیر قرار دهند.
این روند شدید کاهشی نشان می دهد که عوامل موثر در این امر، زیست محیطی و البته قابل پیشگیری هستند.
یافته های دانشمندان بر لزوم شناسایی دلایل این روند معکوس در سلامت زایشی تاکید دارد تا اقدامات پیشگیرانه ای برای آنها ارائه شود.
به گفته محققان دانشگاه شفیلد کاهش سریع تعداد اسپرم ها افزایش سرطان در فنلاند حاکی از نقش عوامل زیست محیطی در این رویداد است.
به گفته آنها عملی ترین نظریه در کاهش تعداد اسپرم مواد شیمیایی موجود در غذا و محیط است که رشد بیضه را در جنین پسر و یا سالهای اولیه زندگی او تحت تاثیر قرار می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha