امروزه پزشکان به مصرف کنندگان بی رویه مسکن ها توصیه می کنند؛بهترین راه پیشگیری از عوارض جبران ناپذیر مصرف داروها،آگاهی داشتن از نحوه صحیح مصرف و عوارض طولانی مدت آن است.

سلامت نیوز : امروزه پزشکان به مصرف کنندگان بی رویه مسکن ها توصیه می کنند؛بهترین راه پیشگیری از عوارض جبران ناپذیر مصرف داروها،آگاهی داشتن از نحوه صحیح مصرف و عوارض طولانی مدت آن است.
حمید آذر داروساز،در گفتگو با باشگاه خبرنگاران،افزود:امروزه مصرف بی رویه انواع مسکن ها شامل استامینوفن کدئین،دیکلوفناک،ژلوفن،مفنامیک اسید،ناپروکس،پروفن و آمپول دگزامتازون،طبق آمار بدون دستور پزشک،توسط مردم خودسرانه مصرف می شود که این داروها عوارض جبران ناپذیری به دنبال دارند.

وی گفت:عمده ترین دلایل تهیه استامینوفن کدئین بدون تجویز پزشک،تسکین دردهایی مانند سردرد،دردهای استخوان و مفاصل و در مواردی سوء استفاده از کدئین موجود در داروست که با مصرف بیش از حدمجاز،عوارضی چون کم خونی،آسیب کبدی و کلیوی برای مصرف کننده به دنبال دارد.

آذر تصریح کرد:پروفن و ژلوفن 400 میلی گرمی بیشتر برای کاهش دردهای استخوان و مفاصل، دردهای پیش از قاعدگی،سردرد و دندان درد،استفاده می شود که اگر با معده خالی مصرف شود،خطر بعضی مشکلات قلبی را در بیماران مسن (بالای 65 سال) افزایش می دهد.

وی خاطرنشان کرد:مفنامیک اسید،یکی دیگر از داروهای مسکن پرمصرف است که بیشتر برای تسکین دردهایی چون دندان درد،دردهای استخوان و مفاصل و سردردهای میگرنی استفاده می شود که عوارضی چون؛ناراحتی های گوارشی،گیجی،خشکی چشم به همراه دارد.

وی افزود:اکثر مردم که دچار دندان درد می شوند،برای کاهش التهاب،درد،ضد تهوع بدون دستور پزشک از آمپول دگزامتازون استفاده می کنند که عوارضی چون بی خوابی،مشکلات گوارشی و در صورت تداخل مصرف با داروهای مسکن دیگر،باعث ایجاد شوک و مرگ می شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha