سلامت نیوز :افزایش آمارخونگیری، هزینه كرد اعتبارات سال آینده، تجهیز بیشتر پایگاه‌های خونگیری كشور به دستگاه‌های جدید مهمترین مصوبات شورای عالی سازمان انتقال خون برای سال 90 بود.
 
بیست و پنجمین جلسه شورای عالی سازمان انتقال خون برای تصویب برنامه‌های سال 90 این سازمان در دفتر وزیر بهداشت و با حضور كلیه اعضای شورای عالی سازمان انتقال خون برگزار شد.
بنابراین گزارش در این جلسه دكتر ابوالقاسمی با ارائه گزارشی از وضعیت سازمان انتقال خون در سال‌های 89 و 90، گفت: از كل اعتبارات سال 89، 80 درصد آن به سازمان انتقال خون اختصاص یافت در حالی كه در این سال افزایش خونگیری 6/4 درصد و اهدای مستمر خون 5/2 درصد افزایش یافته و تعداد مراجعان به پایگاه‌های انتقال خون 7 درصد در این سال افزایش یافت.
وی با اعلام این كه اعتبارات هزینه‌ای سازمان انتقال خون در بخش اعتبارات تملك دارایی‌ها در سال 90، 12 درصد و اعتبارات سرمایه‌ای 18 درصد افزایش یافته است، افزود: باید تلاش كنیم این اعتبار به طور كامل به سازمان انتقال خون اختصاص یابد تا در روند اجرایی كارها اختلال وارد نسازد.
وی ادامه داد: با توجه به این كه مراكز شیمی درمانی و جراحی بخش زیادی از خون تهیه شده سازمان را مصرف می‌كنند باید در سال 90 تلاش كنیم تا آمار خون اهدایی را بالا ببریم.
وی با اشاره به این كه سازمان انتقال خون از سال 84 موفق شده است آمار افزایش خون را 25 درصد افزایش دهد، گفت: در كشورهای توسعه یافته این افزایش نهایتاً یك درصد بوده و در آمریكا این رقم ثابت مانده است.
وی بهترین استان از نظر خون‌دهی را استان سیستان و بلوچستان معرفی كرد و اظهار داشت: 60 درصد خون اهدایی در این استان با وجود 2500 بیمار تالاسمی در خود استان مصرف می‌شود.
ابوالقاسمی از ارسال صد اتومبیل مخصوص خونگیری برای استان‌های كشور طی دوسال گذشته خبر داد و افزود: در كل طی چند سال گذشته 32 میلیارد تومان برای تجهیز سیستم اتوماسیون سازمان انتقال خون اعتبار هزینه كرده‌ایم.
وی كل پایگاه‌های انتقال خون كشور در حال حاضر را 226 پایگاه ذكر كرد و گفت: 82 پایگاه از سال 84 به این طرف ساخته شده و تبدیل برخی كانتینرها به پایگاه در جهت تحقق شعار عدالت در سلامت بخش دیگری از اقدامات سازمان انتقال خون بوده است.
وی افزود: 30 درصد كل پایگاه‌های انتقال خون در دولت دهم راه‌اندازی شده و هم اكنون 11 پایگاه آماده بهره‌برداری است كه برای تكمیل آنها ده میلیارد ریال اعتبار لازم است.
وی با اعلام این كه 16 هزار از 18 هزار و 700 بیمار تالاسمی كشور یك چهارم خون تولیدی سازمان انتقال خون معادل 450 هزار واحد خون مصرف می‌كنند، اظهار داشت: خون این بیماران به صورت فیلتر شده تحویل آنان می‌شود كه هزینه فیلتر این مقدار خون سالانه 15 درصد كل اعتبارات سازمان را مصرف می‌كند.
گفتنی است پایلوت تست بیماری HTLV1  در ده استان كشور، توزیع دستگاه‌های پلاسما فرز در همه استان‌ها، بهره‌برداری از دستگاه‌های اشعه وگسترش طرح هموویژلانس در مراكز درماین بخش دیگری از مصوبات بیست و پنجمین نشست شورای عالی سازمان انتقال خون بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha