پرویز افشار، معاون كاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره افزایش تولید شیشه در افغانستان و شیوع دوباره مصرف شیشه در ایران به سبب واردات مت آمفتامین ارزان افغانستانی هشدار داد.

شیشه ارزان افغانستان در كمین معتادان ایران

سلامت نیوز: پرویز افشار، معاون كاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره افزایش تولید شیشه در افغانستان و شیوع دوباره مصرف شیشه در ایران به سبب واردات مت آمفتامین ارزان افغانستانی هشدار داد.

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ،گزارش‌های ٨ سال اخیر دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد UNODC و وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان حكایت از آن دارد كه شبكه قاچاق در این كشور جنگ‌زده، از سال ٢٠١٠ تلاش‌های محسوسی برای ورود به بازار محرك‌ها آغاز كرده و نتیجه موفقیت‌آمیز این تلاش‌ها آن هم فقط در طول ٧ سال، این بوده كه سال ٢٠١٧، مقامات منطقه‌ای UNODC در گزارش‌های خود از هشدار نسبت به افزایش قابل توجه تولید شیشه در افغانستان بنویسند با استناد به این شواهد كه موارد ضبط شیشه از ٢ مورد در سال ٢٠١١، به ١٥٣ مورد در سال ٢٠١٤ رسیده و همچنین، تعداد مراجعات معتادان به مت آمفتامین و مستنداتی درباره افزایش فعالیت آشپزخانه‌ها هم، تمام احتمالات درباره تلاش شبكه داخلی افغانستان برای ورود جدی به بازار جهانی شیشه را به یقین نزدیك كرده است.

در حالی كه گزارش‌های دولتی افغانستان از استقرار آشپزخانه‌های شیشه در غرب این كشور و نزدیك به مرزهای شرقی ایران خبر داده، هر تحركی برای افزایش تولید شیشه در این كشور، باید به عنوان یك زنگ خطر جدی مورد توجه قرار بگیرد. امروز كه پرویز افشار؛ سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر و معاون كاهش تقاضای این نهاد سیاستگذار، از كاهش ١٩ درصدی مصرف شیشه به دلیل گرانی ٤ برابری قیمت خرده فروشی شیشه خبر می‌دهد، باید توجه داشت كه كاهش مصرف شیشه در ایران،

 

محصول تلاش یك روزه دولت نبوده بلكه از ابتدای دهه ٩٠ و با وجود بی‌توجهی‌های مسوولان دولت دهم نسبت به اهمیت ممنوع‌سازی واردات سودوافدرین- مهم‌ترین پیش‌ساز مت آمفتامین- محافل كارشناسان غیردولتی فعال در حوزه كاهش آسیب اعتیاد، برای آگاه‌سازی گروه‌های همتا و همیار معتادان خیابان خواب متحد شدند تا هدفگذاری پیوسته‌ای به جریان بیفتد و بی‌خانمان‌ها را از مضرات غیر قابل باور اما واقعی این ماده محرك مطلع كنند. اگرچه این آگاه‌سازی، به دلیل ارزانی بیش از حد قیمت خرده‌فروشی (هر گرم حدود ٢٠ هزار تومان) فایده چندانی نداشت اما زمینه‌ساز اقدامات جدی دولت یازدهم برای توقف واردات سودوافدرین شد.

نیمه دوم سال ١٣٩٤ كه قیمت خرده‌فروشی شیشه، در تهران به حدود ٧٠هزار تومان (بابت هر گرم) و در استان‌های غربی، به حدود ١٠٠ هزار تومان رسید، متولیان كاهش تقاضا و مقابله با مواد مخدر بابت موفقیت‌آمیز بودن نتیجه اقدامات، لبخند زدند. اما در طول ٥ سال گذشته كه گزارش اقدامات دولت ایران برای محدود‌سازی هرچه بیشتر تولید شیشه، روی میز سران شبكه‌های بین‌المللی قاچاق مواد مخدر بوده، هدفگذاری جدیدی به فهرست برنامه‌ها و اولویت‌های تاجران مرگ اضافه شده است؛ سوءاستفاده از نابسامانی و ناامنی افغانستان كه حتی از سایه سرتاسری دولتی با ثبات هم بی‌بهره است. افزایش تولید شیشه هدفگذاری جدید شبكه قاچاق در افغانستان است.

خطری كه به فعل درآمده و یك تهدید بسیار جدی برای همسایه غربی به شمار می‌رود. افشار، سه سال قبل و در مصاحبه‌ای كه با «اعتماد» داشت نسبت به واردات هرویین چینی و شیشه افغانی هشدار داد. هشداری كه امروز باید بیشتر تجزیه شود چرا كه شیشه تولید شده در افغانستان، از آنچه در ایران‌ به اسم شیشه تولید می‌شد، خلوص بسیار بیشتری دارد و آیا این خلوص بالا، می‌تواند تهدید جدی برای جمعیت دو میلیون و ٨٠٨ هزار نفری مصرف‌كنندگان مواد مخدر و محرك در ایران باشد؟ برای جمعیتی كه بنا بر تخمین افشار، نیمی از آنها و معادل یك میلیون و ٤٠٠ هزار نفرشان، وابستگی قطعی و به معنای اعتیاد دارند و كمتر از سه سال است كه به دلیل گرانی قیمت شیشه به جایگزینی هرویین به جای «مت» عادت كرده‌اند؟ افشار در پاسخ  درباره مضرات و معایب خلوص بالاتر مت‌آمفتامین وارداتی از افغانستان نسبت به آشغال سفیدرنگی كه در ایران به اسم شیشه فروخته می‌شد، می‌گوید: «تولید مواد صناعی در افغانستان، از حد پیش‌بینی و آینده نگری گذشته و به یك واقعیت تبدیل شده است.

ماده محرك تولید شده در افغانستان هم خلوص بیشتر از شیشه تولید شده در ایران خواهد داشت چون در ایران، سخت‌گیری‌ها نسبت به ورود پیش‌سازهای شیشه بسیار بیشتر است در حالی كه ممكن است همین پیش‌سازهای ممنوعه، در قالب كالاها و محموله‌های ترانزیتی و حتی از گمركات رسمی كشور مبدا، پلمب شده و به افغانستان برسد.

اخیرا در یكی از نشست‌های بین‌المللی مطرح كردیم كه وقتی برخی مواد پیش‌ساز، تحت عنوان ماده اولیه مورد نیاز یك كارخانه شیمیایی در افغانستان فروخته می‌شود در حالی كه چنین كارخانه‌ای در این كشور خارجی توسعه نیافته، اصلا وجود خارجی ندارد، باید از فروش این ماده اولیه به خریدار با مقصد افغانستان جلوگیری شود. در واقع، دسترسی آسان به مواد اولیه در افغانستان باعث شده كه قاچاقچیان، مواد محرك با خلوص بیشتری تولید كنند و مواد محرك با خلوص بیشتر، منافع و معایبی برای مصرف‌كنندگان شیشه در كشور ما خواهد داشت.

بالا بودن خلوص شیشه، عوارض جسمی ناشی از ناخالصی‌ها را كاهش داده و در كوتاه‌مدت هم، از چند مصرفی معتادان جلوگیری می‌كند چون خلوص شیشه تولید شده به این معناست كه عاری از سایر مواد اعتیادآور است و بنابراین، مصرف همزمان چند ماده محرك و مخدر- ناشی از بالا بودن ناخالصی شیشه- كاهش خواهد یافت. اما وقتی هم خلوص مت آمفتامین بالا باشد، ممكن است با افزایش عوارض ناشی از مصرف ماده خالص‌تر مثل وابستگی سریع‌تر، بروز رفتارهای پارانویا و مخاطره‌آمیز و همچنین، رفتارهای جنسی كنترل‌نشده مواجه شویم و همچنین، مصرف‌كنندگان ممكن است برای تثبیت و تعدیل خُلق‌شان (بر اثر مصرف یك ماده نسبتا خالص) از بنزودیازپین‌ها و تریاك استفاده كنند. بنابراین، در كوتاه‌مدت با كاهش چندمصرفی مواجه می‌شویم اما در میان مدت، حتما سراغ چند مصرفی خواهند رفت.»

هشداری كه افشار، جدی‌تر از تفاوت خلوص و درصد تركیبات تشكیل‌دهنده شیشه مطرح می‌كند این است كه: «اگر دسترسی به مواد اولیه در افغانستان آسان باشد، شیشه تولید شده در افغانستان و وارد شده به ایران، كاهش قیمت خواهد داشت و ارزانی قیمت (در مقایسه با قیمت امروز خرده‌فروشی شیشه كه حدود گرمی ١٢٠ الی ١٥٠ هزار تومان است) ما را با موج دوباره مصرف شیشه بین معتادان مواجه خواهد كرد.»

 
برخی از مهمترین اظهارات پرویز افشار در نشست خبری دیروز

سن اعتیاد در كشور، به هیچ عنوان كاهش نیافته و حدود ۲۱ تا ۲۴ سال است اما سن شروع تجربه مصرف، به خصوص در مورد برخی مواد همچون «گُل» پایین آمده است.در ٤ ماه نخست سال جاری، ٢٧٨ تن انواع موادمخدر و محرك در كشور كشف شده و استان‌های سیستان‌وبلوچستان، كرمان، هرمزگان، فارس، تهران، یزد، خراسان‌رضوی، اصفهان، خراسان‌جنوبی و گلستان در فهرست ١٠ استان نخست در زمینه كشف موادمخدر بوده‌اند، درحالی كه ٤٩,٦درصد كشفیات، مربوط به ٣ استان سیستان‌وبلوچستان، كرمان و هرمزگان است.

ایجاد شغل برای بهبودیافتگان، در شرایطی كه دولت باید سالانه حدود یك میلیون فرصت شغلی ایجاد كند، بسیار دشوار است. سال گذشته موفق شدیم برای بیش از ٧ هزار و ٤٠٠ نفر از بهبودیافتگان ایجاد اشتغال كنیم و امسال درصدد دو برابر كردن این رقم هستیم.

سالانه حدود ٩٠٠ هزار الی یك میلیون نفر از معتادان، وارد چرخه درمان می‌شوند كه حداكثر ٢٠درصد این افراد، بهبودی دایم خواهند داشت اما موفقیت آن تعدادی كه با درمان‌های نگه‌دارنده همچون متادون، وابستگی به مخدرها و محرك‌ها را ترك می‌كنند حدود ٦٠درصد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha