دوشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲
کد خبر: 252017

خشم یك هیجان پیچیده است كه در روابط بین فردی اختلال ایجاد می كند.

چراغ راهنمای عصبانیت کودک چیست؟

سلامت نیوز:خشم یك هیجان پیچیده است كه در روابط بین فردی اختلال ایجاد می كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  «وب دا» در شیراز، مسوول واحد سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز، با معرفی دو نوع كلامی – عملی و منفعلانه پرخاشگری، گفت: پرخاشگری در نوع «كلامی – عملی» به صورت توهین، سر و صدا و پرتاب اشیاء و آسیب به دیگران دیده می شود، اما در پرخاشگری «منفعلانه» فرد خشم خود را فرو برده و به مرور زمان دچار افسردگی می شود.

«ندا محمدی» عوامل بیرونی ایجاد كننده خشم را شامل ناكامی، مورد استهزا واقع شدن، محرومیت، یادگیری مشاهده ای، تبعیض و حسادت برشمرد و عوامل روانی را به خصیصه های ذاتی و مراحل مختلف رشدی و جنسیتی مرتبط دانست.

شیوه های صحیح و غلط بروز خشم کدامند؟

او اضافه کرد: در نخستین گام درمان پرخاشگری كودكان، باید نوع پرخاشگری شناسایی و علت آن بیان شود؛ باید به كودكان شیوه مهار عصبانیت و خشم و تفاوت این دو را آموزش داد و كودكان بیاموزند در هیچ جا بروز عصبانیت با پرخاشگری، آزار رساندن به دیگران، شكستن اشیا و ایجاد آشوب، پذیرفتنی نیست.

مسوول واحد سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب، همچنین بروز خشم با عصبانیت، داد و فریاد، بی اعتنایی و مسخره كردن را از انواع نادرست ابراز خشم برشمرد و افزود: باید ابراز صحیح خشم را با لحنی آرام و مودبانه آموزش داد و نباید با حالت سرزنش، تحقیر، توهین و تهدید بیان شود.

«محمدی» روش مقابله با عصبانیت دیگران را آرام کردن خود، سوال كردن، گوش دادن، معذرت خواهی و گفتن نظرات خود عنوان کرد و گفت: به کودکان بیاموزیم در مواقع لزوم از چراغ راهنمای عصبانیت استفاده كنیم، بدین معنا كه در چراغ قرمز به هنگام عصبانیت سكوت کرده، در چراغ زرد صبر و تحمل داشته و نسبت به اتفاقات روی داده فكر كنیم و در چراغ سبز با فرد مقابل در مورد حرف یا رفتاری كه باعث عصبانیت شده، صحبت كنیم.

او شمارش از یک تا 10، تنفس عمیق، ترك محل و صحبت با دوست را از عوامل آرام سازی دانست و افزود: یكی از عوامل بسیار مهم مهار خشم در کودکان، آموزش مهارت خودكنترلی است؛ به این معنا كه كودك یاد بگیرد دیگران را با تمام تفاوت هایی که دارند، پذیرا باشد.

مسوول واحد سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب از دیگر عوامل مهم در ایجاد خود كنترلی به مشخص كردن قوانین و اهداف برای كودك اشاره کرد و ادامه داد: وضع قوانین به كودك كمك می كند بر رفتار خود كنترل داشته باشد؛ در سنین پیش دبستانی دعوا نكند و در سنین مدرسه صحبت دیگران را قطع نکند، قوانین زمان خواب را بپذیرد و در زمان عصبانیت از جیغ و فریاد و كتك كاری، خودداری كند.

نشست آموزشی «مدیریت خشم در كودكان»، به همت واحد سلامت روان و همكاری واحد جلب مشاركت های مردمی مرکز بهداشت شهدای انقلاب برای بیش از 30 مربی بهزیستی، برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha