مشاور وزیر بهداشت گفت: دستگا‌های رادیوتراپی و شیمی‌درمانی در لیست درمان‌های حیاتی هستند و جزو اقلامی است که باید ارز دولتی دریافت کنند.

دستگاه‌های پرتو درمانی مشمول ارز دولتی هستند

سلامت نیوز:مشاور وزیر بهداشت گفت: دستگا‌های رادیوتراپی و شیمی‌درمانی در لیست درمان‌های حیاتی هستند و جزو اقلامی است که باید ارز دولتی دریافت کنند.

به گزارش سلامت نیوز به  نقل از ایلنا،عباس زارع‌نژاد (مشاور وزیر بهداشت)  در مورد اعتراض انجمن رادیولوژی و انکولوژی ایران به قرار نگرفتن دستگاه‌های پرتودرمانی در لیست ارز دولتی گفت: این موضوع صحت ندارد و دستگا‌های رادیوتراپی و شیمی‌درمانی در لیست درمان‌های حیاتی هستند و جزو اقلامی است که باید ارز دولتی دریافت کنند.

مشاور وزیر بهداشت گفت: کل دستگاه‌های رادیولوژی و لوازم فنی که با تشخیص درمانی مرتبط هستند، ارز دولتی می‌گیرند، اگر غیر از این است، مشخصا بگویند که چه دستگاهی ارز دولتی دریافت نمی‌کند تا در رابطه با آن توضیح داده شود، چون موارد حیاتی ارز دولتی دریافت می‌کنند.

زارع‌نژاد درباره نحوه پرداخت مابه‌التفاوت قیمت ارز دارو به بیمه‌ها در جلسه کمیسیون بهداشت، بیان داشت: این مساله در مرحله بحث اولیه است، مشکل همین است که ممکن است، مساله خروج دارو از کشور بوجود بیاید، با توجه به اینکه بحث قاچاق هم بدلیل ارزان بودن دارو در کشور از قدیم وجود داشته است و برخورد درستی هم نشده است و متولی آن وزرات بهداشت هم نیست  بلکه دستگا‌ه‌های عریض و طویلی هستند که در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز فعالیت می‌کنند.

او افزود: دارو در مسیری ممکن است بصورت قاچاق مبادله شود، برای اینکه دچار کمبود دارو در این شرایط نشویم یکی از راه‌ها این است که دارو با ارز آزاد وارد شود، مابه‌آلتفاوت آن را دولت به بیمه‌ها از محل درآمد بدهد و بعد بیمه بابت افزایش قیمت دارو از مردم حمایت کند؛ الان بحثی در این رابطه نیست و در حد یک تئوری است.

مشاور وزیر بهداشت گفت: دارو به دلیل اختلاف ارزی که ایجاد شده است، ارزانتر از کشورهای همسایه عرضه می‌شود و در این شرایط جلوگیری از خروج دارو از کشور اقدام دشواری خواهد بود، این مورد ممکن است برای مردم نگران‌کننده باشد و مجلس باید در رابطه با آن تصمیم‌گیری کند، به شرطی که ساز و کارهای نظارت را پیش بینی کند تا این مابه‌التفاوت که وارد صندوق‌های بیمه‌ای می‌شود سریع در راستای پوشش‌های حمایتی هزینه شود، در مجموع باید فرایند به درستی دیده شود تا مشکلی برای مردم بوجود نیاید.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha