سلامت نیوز :ماهی قرمز یا ماهی حوض از خانواده كپور ماهیان است كه به دست انسان اهلی شده است و قدمت پرورش آن در جهان به بیش از هزار و 600 سال می‌رسد. این گونه را برای نخستین بار چینی‌ها تكثیر و پرورش دادند و و پس از آن وارد ژاپن و سپس وارد كشورهای اروپایی و حدود 80 سال پیش نیز هم‌زمان با ورود صنعت چای به ایران وارد شد و به دلیل زیبایی و رغبت مردم برای خرید، صنعت تكثیر و پرورش آن در كشور توسعه یافت.

به گزارش ایسنا، ماهی قرمز جزو آبزیان زینتی است كه مردم به دلیل زیبایی ظاهری آبزیان زینتی را نگهداری می‌كنند؛ به طوریكه بر اساس تحقیقات علمی انجام شده 15 دقیقه نگاه كردن به آكواریوم ماهی 48 ساعت استرس‌های روحی و روانی انسان‌ها را می‌كاهد. لذا آبزیان زینتی در جهان طرفداران زیادی دارد و 180 كشور دنیا صادرات و واردات ماهیان زینتی دارند؛ به طوریكه میزان حجم مبادلات آبزیان زینتی سالانه بیش از 15 میلیارد دلار است.

هم‌اكنون 100شكل مختلف از این گونه ماهی وجود دارد كه بیش از 30 مدل آن در كشورمان موجود است.

در حال حاضر در كشورمان بیش از 380 مركز مجاز تكثیر و پرورش آبزیان زینتی وجود دارد كه عمدتا این مراكز در اصفهان با مركزیت كاشان، استان مركزی با مركزیت محلات، قزوین و مازندران است.

با توجه به اینكه صنعت تكثیر و پرورش ماهیان زینتی اشتغالزایی بالایی دارد و هر 50 هزار قطعه ماهی زینتی 15 شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌كند و همچنین بازگشت سرمایه بسیار كوتاهی دارد كه از چند روز و نهایتا یك ماه است و تكثیر و پرورش آن امری آسان است، از این صنعت استقبال بالایی شده است به طوریكه كشورمان هم جزو تولیدكنندگان بزرگ و هم جزو واردكنندگان بزرگ آبزیان زینتی است؛ گونه‌هایی كه علم تكثیر آن در كشورمان وجود ندارد، وارد می‌شود.

گفتنی است؛ طی 10 ماهه ابتدای امسال بیش از 105 میلیون قطعه آبزی زینتی از جمله ماهی قرمز در كشورمان تكثیر و پرورش یافته و 12 میلیون قطعه انواع آبزیان زینتی وارد كشور شده است و با توجه به اینكه هر ساله در نزدیكی ایام عید تقاضا و استقبال خرید این گونه از آبزیان در كشورمان افزایش می‌یابد، سازمان دامپزشكی به عنوان متولی بهداشت بیماری‌های آبزیان و در راستای رعایت مسایل بهداشتی و انسانی در خرید و نگهداری مواردی را اطلاع رسانی می‌كند كه در این زمینه كاظم عبدی - مدیركل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشكی در گفت‌وگو با ایسنا، اعلام كرد: سازمان دامپزشكی به عنوان مرجع بهداشتی موافق عرضه ماهیان زینتی و مخالف عرضه و نگهداری لاك پشت، حلزون، سمندر و دیگر خزندگان و دوزیستان است.

وی تاكید كرد: مردم باید ماهی قرمز را باید از اماكن مجاز همچون آكواریوم فروشی‌ها، میادین میوه و تره بار، مراكزی كه توسط ادارات كل دامپزشكی در هر استان مشخص شده خریداری كنند. همچنین هنگام خرید ماهی قرمز و دیگر ماهیان زینتی از خرید ماهیانی كه روی بدنشان لكه‌های قرمز، سفید و سیاه وجود دارد، فلس‌هایشان ریخته، باله‌هایشان پوسیده شده، زخم و برآمدگی روی بدنشان دارند، خودداری كنند.

عبدی اظهار كرد: این نوع ماهیان نباید در منزل كنار نور آفتاب، آشپزخانه و كنار شومینه قرار گیرند و پس از دوره نگهداری نباید وارد منبع آبی همچون رودخانه‌ها شوند.

به گفته مدیركل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشكی به‌ازای هر یك ماهی یك تا دو لیتر آب لازم است و از آب شهر كه دارای كلر است به هیچ وجه نباید استفاده شود؛ دو روز آب شهر را بیرون قرار داده تا كلر آن از بین رود و سپس استفاده كنند. همچنین در هفته دو تا سه بار آب ماهیان قرمز باید تعویض شود كه هر بار یك سوم آب ماهی‌ها عوض شود، كافی است.

وی تاكید كرد: كودكان به هیچ وجه نباید به آب ماهی یا بدن آنها دست بزنند و در صورت دست زدن سریعا دستشان را با آب و صابون بشویند.

عبدی اظهار كرد: سازمان دامپزشكی كشور هر ساله با نزدیك شدن به ایام عید، سیستم مراقبت فعال و غیر فعال در كلیه مراكز تكثیر و پرورش آبزیان زینتی اعمال و از همه مراكز مجاز تكثیر و پرورش استان‌ها بازدید می‌كند.

وی افزود: با انجام نمونه‌برداری، آزمایشات ویروسی، قارچی و باكتریایی در صورت بیماری اقدام به درمان و معدوم‌سازی و قرنطینه می‌كند. همچنین گواهی‌های حمل مجاز بهداشتی صادر می‌شود.

به گفته مدیركل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشكی طی سال‌های اخیر با اقدامات بهداشتی سازمان دامپزشكی و مراقبت‌ها، هیچ گونه بیماری خطرناكی در آبزیان زینتی مشاهده نشده است و امسال هم در صورت رعایت مسایل بهداشتی هیچ گونه مشكلی نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha