رئیس مرکز مطالعات آموزش و پرورش بیان کرد: تعطیلی بدون برنامه‌ریزی پنجشنبه‌های مدارس، موجب اُفت تحصیلی دانش‌آموزان شد.

تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس موجب اُفت تحصیلی دانش‌آموزان شده است

سلامت نیوز:رئیس مرکز مطالعات آموزش و پرورش بیان کرد: تعطیلی بدون برنامه‌ریزی پنجشنبه‌های مدارس، موجب اُفت تحصیلی دانش‌آموزان شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، فرهاد کریمی در نشست خبری که صبح امروز در نمایشگاه دستاوردهای وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، گفت: پژوهشگاه وزارت آموزش و پرورش در سال 1383 از محل تجمیع پژوهشکده‌های تعلیم و تربیت تأسیس شد و در سال 1395 در ساختار سازمان پژوهش ادغام شد که در حال حاضر این پژوهشگاه دارای 40 عضو هیأت علمی است.

رئیس مرکز مطالعات آموزش و پرورش افزود: این پژوهشگاه در کنار فعالیت‌های تحقیقاتی عهده‌دار کرسی‌های نظریه‌پردازی است.

کریمی با بیان اینکه در بخش سند تحول و تحولات در مدرسه 36 پژوهش اجرا شده و 25 پژوهش در دست اجرا است، یادآور شد: تلاش می‌کنیم به پژوهش‌ها رونق دهیم. هدف این است که پژوهش قدر ببیند و پژوهشگر در صدر بنشیند و باید پژوهش به کاربست تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر پژوهش دارای کیفیت نباشد هرگز در فرآیند اجرا موفق نمی‌شود.

رئیس مرکز مطالعات آموزش و پرورش با توجه به تصمیم پژوهشگاه برای پیوستن به پیمایش بین‌المللی تدریس و یادگیری یادآور شد: در ابتدا این مطالعه به صورت ملی اجرا می‌شود و بعد از آن به پژوهش بین‌المللی می‌پیوندیم.

کریمی با توجه به پژوهش‌هایی که تا کنون در پژوهشگاه انجام شده افزود: از دی ماه تا کنون 9 پژوهش تمام شده و در حال حاضر 30 پژوهش در دست اجرا داریم؛ 19 پژوهش در شوراهای مختلف نیز در دست بررسی است و 25 پژوهش در حال تدارکات پژوهشی است.

وی با بیان اینکه پژوهش‌ها در مرکز ما متقاضی محور است، خاطرنشان کرد: تلاش کرده‌ایم که نیاز و پاسخ تمام معاونت‌های وزارت آموزش و پرورش را از طریق پژوهش اعلام کنیم.

رئیس مرکز مطالعات آموزش و پرورش درباره چالش‌های مرکز مطالعات آموزش و پرورش بیان کرد: مهم‌ترین چالش ما عدم توجه بخش‌های مختلف به حوزه پژوهش است. متأسفانه برخی تصمیم‌گیران اصلی ما در حوزه اداری برای پژوهش جایگاه ویژه قائل نیستند به خصوص برای پژوهش‌های تعلیم و تربیت زیرا معتقدند پژوهش در این حوزه صرفاً یک اگر یک مرکز پژوهشی باشد کافی است.

کریمی با تأکیدبر اینکه باید به ماهیت تعلیم و تربیت توجه کنیم، یادآور شد: وزارت آموزش و پرورش به عنوان یک فرآیند انسان‌ساز و جامعه‌ساز جایگاهی که باید در عرصه کشور را داشته باشد، ندارد.

مطالعه پژوهشی پیرامون طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها

رئیس مرکز مطالعات آموزش و پرورش در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار آنا مبنی‌بر اینکه آیا تاکنون پژوهشی در خصوص اثرات تعطیلی پنجشنبه‌ها انجام شده است یاخیر، گفت: در گذشته کارهایی انجام شده است که بیشتر از ذی‌نفعان نظرسنجی انجام شده بود در واقع در گذشته از دانش‌آموزان، معلم‌ها و خانواده‌ها نظرسنجی در خصوص تعطیلی صورت گرفته بود و نتایجی نیز ارائه شد؛ اما این در حالی است که ما معتقدیم برای تصمیم‌گیری در خصوص برخی موضوعات تعلیم و تربیت نمی‌توانیم نظرسنجی انجام دهیم زیرا موضوعاتی مانند ساعات آموزشی و حجم موضوعات آموزشی از جمله موضوعات مهمی در این حوزه است که به جای نظرسنجی نیاز به پژوهش دارد.

وی با بیان اینکه نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس موجب اُفت آموزشی شده است، گفت: تعطیلی پنجشنبه‌ها و کاهش ساعت آموزشی دانش‌آموزان، تصمیمی بود که به یک‌باره اجرا شد و هیچ تدبیری برای این تعطیلات انجام نشد. ما باید با برنامه‌ریزی، درصورت کاهش ساعت آموزشی، برنامه مناسبی را برای پنجشنبه‌ها در نظر می‌گرفتیم تا دچار اُفت تحصیلی نشویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha