سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۸
کد خبر: 252164

چاقی یکی از بزرگترین مشکلات سلامت عمومی در دنیای امروز است. بسیاری از موارد چاقی به واسطه عوامل ژنتیکی شکل می گیرند. با این وجود، بسیاری از موارد نیز با عادات غذایی و مصرف غذاهای فرآوری شده در ارتباط هستند.

دلایلی برای پرهیز از غذاهای فرآوری شده

سلامت نیوز: چاقی یکی از بزرگترین مشکلات سلامت عمومی در دنیای امروز است. بسیاری از موارد چاقی به واسطه عوامل ژنتیکی شکل می گیرند. با این وجود، بسیاری از موارد نیز با عادات غذایی و مصرف غذاهای فرآوری شده در ارتباط هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصرایران، مصرف بیش از حد غذاهای فرآوری شده می تواند موجب التهاب و تجمع سموم در بدن انسان شود. در همین راستا، پرهیز از آنها برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های مزمن ضروری است.

به گزارش "استپ تو هلث"، خطرات غذاهای فرآوری شده خبر شوکه کننده ای نیست. اگرچه مصرف کنندگان طی سال های اخیر هشداری های بیشتری درباره خطرات این غذاها دریافت می کنند، اما مشکل از دهه ها پیش و به دلیل منافع صنایع غذایی آغاز شد.

در شرایطی که دسترسی به محصولات غذایی سالم وجود دارد، بسیاری از محصولات موجود در بازار سرشار از مواد تشکیل دهنده مضر هستند.

اگرچه این محصولات خوشمزه و متنوع هستند، اما روند تولید آنها شامل افزودن مواد نگهدارنده و مواد شیمیایی مضر می شود. افزون بر این، بسیاری از آنها فاقد مواد مغذی ضروری و حاوی کالری بیش از حد هستند.

خطرات غذاهای فرآوری شده چه چیزهای هستند؟

در تولید غذاهای فرآوری شده از فرآیندهای شیمیایی استفاده می شود که عطر و طعم و بافت این غذاها را به گونه ای شکل می دهند تا مصرف کنندگان را به خود جذب کند.

شرکت های تولیدکننده این محصولات، آنها را بهترین گزینه برای رژیم های غذایی سریع و سیر کننده عنوان می کنند. اما آنها این حقیقت که ترکیبات مصنوعی و فرآیندهای پالایشی می توانند پیامدهای منفی برای بدن به همراه داشته باشند را پنهان می کنند.

غذاهای فرآوری شده اعتیادآور هستند

تردیدی وجود ندارد که منافع صنایع غذایی در کسب هرچه بیشتر درآمد نهفته است. برای آنها استفاده از طیف گسترده ای از افزودنی های شیمیایی که اثری اعتیادآور را تولید کرده و مصرف کنندگان را به استفاده منظم از این محصولات ترغیب می کند، اهمیتی ندارد.

ترکیبات موجود در غذاهای ارگانیک گرسنگی را برطرف می کنند. در مقابل، غذاهای فرآوری شده بدن را برای ترشح دوپامین تحریک می کنند که این ماده احساس سیری و رضایت را حتی در صورت عدم دریافت مواد مغذی مناسب ایجاد می کند.

آنها به چاقی منجر می شوند

چاقی یکی از بزرگترین مشکلات سلامت عمومی در دنیای امروز است. بسیاری از موارد چاقی به واسطه عوامل ژنتیکی شکل می گیرند. با این وجود، بسیاری از موارد نیز با عادات غذایی و مصرف غذاهای فرآوری شده در ارتباط هستند.

غذاهای فرآوری شده سرشار از قندها، چربی های اشباع و کربوهیدارت های ساده هستند که احتمال انباشت چربی در بدن مصرف کننده را افزایش می دهند. افزون بر این، آنها حاوی مواد شیمیایی مانند مونوسدیم گلوتامات و شربت ذرت هستند که هر دو مورد با اضافه وزن و چاقی پیوند خورده اند.

آنها بر pH بدن تاثیرگذار هستند

یکی از بزرگترین خطرات غذاهای فرآوری شده این است که از اصول ترکیب های غذایی پیروی نمی کنند. در نتیجه، بدن نمی تواند از مواد مغذی دریافتی استفاده کند که به اسیدی شدن خون منجر شده و سلامت فرد در معرض خطر قرار می گیرد.

با ایجاد عدم تعادل در pH بدن، غذاهای فرآوری شده میزان سموم در خون را افزایش می دهند و این شرایط می تواند به بیماری های مرتبط با التهاب منجر شود. افزون بر این، آنها بر سوخت و ساز بدن تاثیرگذار هستند که عامل دیگری در افزایش وزن محسوب می شود.

آنها جمعیت باکتریایی روده را تغییر می دهند

سطوح بالای اسیدهایی که از محصولات فرآوری شده سرچشمه می گیرند به طور معمول بر فعالیت ریزجانداران روده تاثیر می گذارد. در نتیجه، احتمال ابتلا به بیماری ها یا عفونت های گوارشی افزایش می یابد.

آنها موجب افسردگی و تحریک پذیری می شوند

در شرایطی که غذاهای ارگانیک به شکل گیری احساس خوب در انسان کمک می کنند، غذاهای فرآوری شده اثری منفی بر خلق و خوی ما دارند. مصرف منظم این غذاها با افسردگی، اضطراب و تحریک پذیری پیوند خورده است.

آنها خطر بیماری های مزمن را افزایش می دهند

غذاهای فرآوری شده مواد التهاب آفرین در خون ترشح می کنند که می تواند ابتلا به بیماری های مزمن را در پی داشته باشد. از آنجایی که این غذاها فرآیند زوال سلولی را تسریع می کنند، با گذشت زمان می توانند به بیماری هایی مانند آرتریت روماتوئید، پوکی استخوان و سرطان منجر شوند.

آنها بر سلامت قلب اثرگذار هستند

سیستم قلبی عروقی می تواند با پیامدهای جدی ناشی از خطراتی که غذاهای فرآوری شده ایجاد می کنند، مواجه شود. این محصولات مجموعه ای از مواد مضر هستند که می توانند به قلب و گردش خون آسیب وارد کنند.

بیشتر غذاهای فرآوری شده حاوی چربی های اشباع و سدیم بیش از حد هستند که موجب فشار خون بالا یا هایپرکلسترولمی (کلسترول بالا) می شود. مصرف منظم غذاهای فرآوری شده می تواند به آترواسکلروز (تصلب شرایین) یا حملات قلبی منجر شود.

آنها موجب پیری زودرس می شوند

مواد شیمیایی موجود در غذاهای فرآوری شده سمی هستند. به لطف اندام های دفع کننده بدن، بسیاری از این سموم از طریق تعریق و ادرار دفع می شوند.

با این وجود، مصرف منظم و روزانه غذاهای فرآوری شده می تواند موجب تجمع سموم در بدن شود. یکی از پیامدهای این شرایط تخریب سلول های بدن و تسریع پیری است.

از جمله شایع‌ترین غذاهای فرآوری شده می توان به گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس، غلات صبحانه، نان و محصولات پخته، غذاهای کنسروی، سس ها و چاشنی های تولید شده به طور صنعتی، آبمیوه ها و نوشیدنی های گازدار، اسنک های شور و سرخ شده اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha