یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۲
کد خبر: 25220
سلامت نیوز :معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اعلام كرد، سامانه سلامت ایرانیان براساس مصوبات برنامه پنجم توسعه در كشور ایجاد می شود.
 
به گزارش ایرنا، علیرضا مصداقی نیا در دیدار وزیران بهداشت دو كشور ایران و سوریه ، افزود: تمام جمعیت كشور ‌با راه اندازی این سامانه، به صورت مشخص صاحب پرونده سلامت خواهند شد.
وی بابیان اینكه سامانه سلامت ایرانیان به صورت الكترونیك و طبق نظام ارجاع راه اندازی خواهد شد، افزود: نظام ارجاع یك نظام رفت و آمدی و گفت و گو بین پزشك متخصص و غیر متخصص است.
مصداقی نیا با اشاره به اجرای طرح پزشك خانواده در كشور، افزود: اكنون 22 میلیون و 200 هزار نفر از جمعیت روستایی كشور تحت پوشش طرح پزشك خانواده قرار دارند اما اجرای این طرح در شهرها مشكل تر است.
وی اظهار داشت: با وجود مشكلات یادشده، طرح پزشك خانواده در سال جاری در شهرهای زیر 50 هزار نفر آغاز به كار كرد و سال آینده شهرهای زیر یكصد هزار نفر نیز تحت پوشش این طرح قرار می گیرند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در اجرای این طرح، هر 10 هزار نفر از جمعیت شهری كشور تحت نظر یك تیم سلامت متشكل از 17 نفر - كه چهار نفر آنان پزشك هستند- قرار خواهند گرفت.
حسن امامی رضوی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نیز در این نشست به تشریح عملكرد نظام سلامت ایران، قبل و پس از انقلاب اسلامی پرداخت و گفت:‌ در دوران قبل از انقلاب اسلامی ناگزیر به استفاده از پزشكان خارجی بودیم اما اجرای برنامه های مختلف از جمله ایجاد دانشگاه های علوم پزشكی پس از انقلاب به تربیت نیروی انسانی متخصص كافی در كشور منجر شد.
وی افزود: باوجود وسعت زیاد، وضعیت جغرافیایی ناهمگون و پراكندگی جمعیت با برنامه ریزی های انجام شده دسترسی مردم به خدمات پیشرفته پزشكی در تمام نقاط كشور میسر شده است.
امامی رضوی ادامه داد: در حال حاضر فاصله زمانی دسترسی مردم به پزشك عمومی، نیم ساعت و فاصله زمانی دسترسی مردم به پزشك متخصص شامل متخصص جراحی، اطفال، زنان و داخلی ‌یك ساعت است.
معاون درمان وزارت بهداشت گفت:‌اكنون بیماران نیازی ندارند تا برای انجام درمان های فوق تخصصی به خارج از كشور سفر كنند.
امامی رضوی افزود: به دلیل پیشرفته بودن و ارزان تر بودن خدمات پزشكی ایران، بسیاری از بیماران كشورهای منطقه و حتی بیماران كشورهای اروپایی برای كارهای درمانی و تشخیصی خود به ایران می آیند.
وی خاطرنشان كرد: ایران در زمینه پیوند اعضا نیز موفق است و پیوند كبد، قلب، ریه، كلیه، مغز استخوان و اخیرا نیز پانكراس لوزالمعده در كشور انجام می شود.
به گفته معاون درمان وزارت بهداشت، ایران در زمینه پیوند مغز استخوان، رتبه سوم را در جهان دارد.
امامی رضوی در ادامه به خدمات اورژانس پیش بیمارستانی اشاره كرد و گفت: در این زمینه اقدامات خوبی در چند سال اخیر انجام شده به طوریكه اكنون در هر 30 كیلومتر از جاده های بین شهری كشور ، یك پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی وجود دارد.
وی یادآور شد: میزان متوسط شاخص رسیدن اورژانس پیش بیمارستانی به بالین مجروحان در شهرها، هفت دقیقه و در جاده ها ، 14 دقیقه است.
مصطفی قانعی  معاون پژوهش و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نیز در این نشست گفت:‌ ایران در 10 سال گذشته از رتبه 51 پزشكی به رتبه 26 پزشكی در جهان دست یافته است و هم اكنون متوسط رشد علمی ایران، 11 برابر رشد علمی دنیا است.
قانعی گفت: روسای دانشگاه های علوم پزشكی كشور آمادگی همكاری علمی با دانشمندان سوری در زمینه های پزشكی را دارد.
وی افزود: اكنون برنامه های تولید دارو با فناوری بالا از جمله تولید داروهای نانوتكنولوژی و بیوتكنولوژی و نیز تولید تجهیزات پزشكی در 17 مركز رشد كشور در حال انجام است.
قانعی افزود: همچنین پایگاه های علمی و مرجع منطقه ای و بین المللی ایران در زمینه های بیماری های سل، قلب و عروق و هاری می تواند آموزش های علمی بین المللی را برای متخصصان سوریه داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha