چهارشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 252216

آقای حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه مترو به تعهدات خود در چشمه‌علی عمل نکرده است، گفت: باید دوباره از مسوولان مترو در این‌باره سؤال کنیم. موضوع را از طریق قوه‌قضاییه و نهادهای ذی‌ربط پیگیری کرده و همچنین شکایت می‌کنیم.

«چشمه‌علی» خشک شد

سلامت نیوز:آقای حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه مترو به تعهدات خود در چشمه‌علی عمل نکرده است، گفت: باید دوباره از مسوولان مترو در این‌باره سؤال کنیم. موضوع را از طریق قوه‌قضاییه و نهادهای ذی‌ربط پیگیری کرده و همچنین شکایت می‌کنیم.

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از صبح نو ،خلیل‌آبادی، با بیان اینکه آب همچنان در چشمه‌علی کم است و از هفته گذشته نیز کمتر شده است، گفت: آنقدر که پیمانکار مترو دهل زد که آب‌ به چشمه‌علی بازگشته این‌طور نبوده است.وی با بیان اینکه هنوز آب به چشمه‌علی به درستی بازنگشته است، گفت: مترو آب‌بندی‌های لازم را در تونل انجام نداده و کوتاهی کرده است.


عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه مترو به تعهدات خود عمل نکرده است، گفت: باید دوباره از مسوولان مترو در این‌باره سؤال و پیگیری کنیم موضوع را از طریق قوه‌قضاییه و نهادهای ذی‌ربط پیگیری کرده و همچنین شکایت می‌کنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود با تانکر آب چشمه‌علی را پر کرده‌اند، گفت: این موضوع را تأیید نمی‌کنم اما آب در چشمه‌علی بسیار کم است.


خلیل‌آبادی می‌گوید: قرار بود که از 15‌لیتر آب به چشمه‌علی بازگردد ما گفتیم حداقل 60‌درصد آب بازگردد خوب است اما به 5‌درصد هم نرسیده است.
پیش‌تر نیز فرماندار ویژه شهرستان ری با تاکید بر اینکه همه اقشار جامعه روی موضوع حیات چشمه‌علی حساس هستند، گفته است: مقرر شده مترو در آن محدوده آخرین اقدامات و تغییرات خود را انجام دهد و به زودی همانند گذشته آب در این چشمه جاری 
شود.


آقای هدایت‌الله جمالی‌پورمی‌گوید‌: قطعاً چشمه‌علی با توجه به اینکه یک اثر ملی قلمداد می‌شود، برای همه اقشار جامعه از اهمیت بسیاری برخوردار است و دولت هم روی آن حساسیت دارد. لذا با جدیت این موضوع از سوی فرمانداری ری دنبال خواهد شد و حتماً به زودی این چشمه همچون گذشته دارای آب خواهد شد.


چشمه‌علی در شهر ری دارای قدمت ۷ تا ۸ هزار ساله است که بر اثر حفر تونل مترو تهران خشک شده بود. مسوولان مترو قول جاری شدن آب تا ۱۵‌تیرماه سال جاری را در این چشمه داده بودند. چندماه پیش این چشمه به‌علت حفر تونل خط‌۶ مترو تهران خشک شد که میراث فرهنگی تهدید کرد در صورت حل نشدن مشکل، پیگیری حقوقی را در دستور کار قرار خواهد داد.


بر اساس اعلام مسوولان شرکت مترو، رگه‌های آب‌های زیرزمینی به دلیل حفر تونل مترو قطع شده است که بعد از مدت کوتاهی این رگه‌ها جریان اصلی خود را پیدا خواهند کرد و آب به چشمه‌علی باز می‌گردد. چشمه‌علی در جنوب تهران و شمال شهرری در همسایگی ابن‌بابویه، برج طغرل، دژ رشکان و در زیر باروی ری واقع شده است.


نام باستانی این چشمه سورینی بوده که احتمالاً منسوب به دودمانی بزرگ در دوره اشکانیان و ساسانیان است. بعدها به نام امام اول شیعیان علی؟ع؟ به چشمه علی معروف شد.
داستان خشک شدن آب «چشمه‌علی» شهرری از ابتدا در نظر کارشناسان مترو اتفاقی ساده بود و معتقد بودند با پایان کار احداث تونل مترو، چشمه‌های آب زیرزمینی خود مسیرشان را پیدا می‌کنند و باز هم چشمه علی پُر آب می‌شود. از یک سالِ گذشته اعلام‌های اولیه برای عبور مترو از محدوده تاریخی شهرری انجام شده بود و حتی بعد از رایزنی‌های مختلف بالاخره میراث فرهنگی موفق شد در یک حرکت تاریخی، این‌بار مسوولان مترو را متقاعد کند، مسیر این خط را تغییر دهند و قرار شد آن «برج طغرل»، قبرستان «ابن‌بابویه»، «دژ رشکان» و «محوطه چشمه‌علی» را دور بزند تا از بروز هرگونه آسیبی به این محوطه‌های تاریخی جلوگیری شود، اما بعد از مدتی خبر رسید، دِبی آب در چشمه علی شهرری پایین‌تر می‌رود و حتی یکی دو بار هم آب چشمه خشک شده است.


در۳۰‌خرداد امسال نیز آقای علی بیت‌اللهی، مدیر بخش خطر زلزله مرکز تحقیقات مسکن اعلام کرده بود: «احتمالاً دلیل خشک شدن آب چشمه‌علی عبور خط ریلی مترو است. خط ریلی مترو در این منطقه شمالی_ جنوبی است و عبور آن از این منطقه منجر به قطع شدن رگه‌های آب شده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha