یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۲
کد خبر: 25224

نحوه‌ای که کمر درد ظاهر می‌شود بستگی به علت آن دارد، البته اغلب موارد این عارضه، درد در ناحیۀ کمر است

سلامت نیوز :نحوه‌ای که کمر درد ظاهر می‌شود بستگی به علت آن دارد، البته اغلب موارد این عارضه، درد در ناحیۀ کمر است

چرا از هر 10 فرانسوی 7 نفر آنها در طول زندگی‌ شان از کمر دردرنج برده یا می‌برند؟ کمر درد بسیار رایج است و می‌توان به طور مشخص دلایل متفاوتی برای آن مطرح کرد.

کمر درد به اشکال و طرق متفاوتی بروز پیدا می‌کند:
1. درد شدید و ناگهانی،

2. دردی که به تدریج ظاهر می‌شود،

3. دردی که طول می‌کشد یا دوباره عود می‌کند،

4. دردی که از زیر کمر شروع می‌شود و تا نقطۀ بین دو استخوان کتف ادامه پیدا می‌کند و در زمان خواب شدیدتر می‌شود. نحوه‌ای که کمر درد ظاهر می‌شود بستگی به علت آن دارد، البته اغلب موارد این عارضه، درد در ناحیۀ کمر است.  

چرا دچار کمردرد می‌شویم؟
آسیب دیدگی و جراحت کمر: یک آسیب دیدگی یا سانحه می‌تواند به ماهیچه‌‌های کمر آسیب بزند و این آسیب علت دردهایی از نوع اسپاسم عضلانی و تحریک اعصاب است. این جراحات در بین کسانی که ورزش می‌کنند یا یک کار فیزیکی انجام می‌دهند، رایج است. البته گاهی اوقات هم سعی برای برداشتن یک شی در ارتفاع بالا یا بلند کردن یک جسم بسیار سنگین می‌تواند باعث کمر درد شود.

فتق دیسک: جراحت یا بلند کردن یک بار سنگین ممکن است باعث لغزش دیسک بین مهره‌ای یا فتق دیسک بشود. ضمناً جابه‌جایی به سمت کانال نخاعی، که باعث فشار بر روی اعصابی می‌شود نیز از عوامل تولید درد در ناحیۀ کمر است. توجه! با افزایش سن، دیسک‌ها فرسوده می‌شوند و احتمال لغزش و در نتیجه فتق دیسک افزایش می‌یابد.

التهاب مفاصل یا آرتریت:
بیماری رایج مفاصل (التهاب مفاصل) است، آرتریت هم ممکن است عامل دردهای کمر باشد. spondylarthrite ankylosante نوعی رماتوئید مفصلی است که این عارضه نیز می‌تواند تولید کننده یک سری از دردهای کمر باشد.

آرتروز:
آرتروز بیماری رایج دیگری است که در نتیجۀ فرسودگی مفاصل پدید می‌آید و اغلب، مهره‌ها و ستون مهره‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

اضافه وزن:
چاقی یکی دیگر از عواملی است که باعث کمر درد می‌شود. در واقع، اضافه وزن باعث اعمال فشار بر ستون مهره‌ها می‌شود و می‌تواند عامل ایجاد دردها و همچنین آرتریت (التهاب مفاصل) شود.

بی‌تحرکی:
نداشتن فعالیت‌های جسمانی باعث ضعیف شدن عضلات شکم می‌شود. در نتیجه فشار بر ستون مهره‌ها کمردرد را تشدید می‌کند.

وضعیت‌های نادرست:
هیچ چیز به اندازۀ قرار گرفتن در وضعیت های نادرست که برهم زدن ترتیب ستون مهره‌ها را به دنبال دارد و بر ماهیچه‌ها و اعصاب فشار می‌آورد، آسیب زننده نیست. این وضعیت‌های نادرست هنگام پیاده روی ساده، نشسته و یا در حال انجام کار و یا تفریح بسیار رایج اند. این وضعیت‌ها به واسطۀ استرس هم به وجود می‌آیند.

بیماری‌های مشترک:
کمردرد ممکن است جزء نشانه‌های برخی بیماری‌ها باشد. از جمله: فیبرومیالژیا، پوکی استخوان،

عملاً از کمردرد پیشگیری کنیم:
فعالیت جسمی و ورزش، کم کردن وزن، وضعیت‌های درست و اصلاح شده، پرهیز از بلند کردن بارهای خیلی سنگین، مبارزه با استرس و.... از راه‌های پیشگیری کمردرد هستند.

اما اگر کمردرد ادامه داشت یا عود کرد، باید به پزشک تان مراجعه کنید تا وی علت بروز کمردرد و روش مناسب درمان آن را بیابد.
منبع :  سیمرغ

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha