یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۷
کد خبر: 25230

متخصص اورولوژی به افراد بالای 45 سال توصیه كرد برای حفظ كلیه ها وسلامت عمومی خود مصرف نمك و گوشت قرمز را كاهش دهند.

سلامت نیوز :متخصص اورولوژی به افراد بالای 45 سال توصیه كرد برای حفظ كلیه ها وسلامت عمومی خود مصرف نمك و گوشت قرمز را كاهش دهند.
 
دكتر محمد علی زرگر در آستانه روزجهانی كلیه در گفت و گو با ایرنا افزود: افرادی بالای 45 سال باید در مصرف گوشت بویژه گوشت قرمز و نمك دقت كنند چرا كه كنترل قند خون و فشار خون می تواند در حفظ سلامت كلیه نقش موثری داشته باشد.
19 اسفند ماه روز جهانی كلیه با شعار با حفاظت از كلیه ها، ‌قلب خود را نجات دهید‌ است.
این متخصص بیماری های كلیه با اشاره به شعار امسال روز جهانی كلیه با بیان اینكه فشار خون و دیابت بیشترین لطمه را به كلیه ها وارد می كند، گفت:‌ كنترل دیابت و فشار خون در كسانی كه مبتلا به این بیماری ها هستند، كمك خواهد كرد تا فرد دچار مشكلات كلیه یا نارسایی كلیه نشود.
زرگر خاطر نشان كرد: چه فرد به دیابت و فشار خون مبتلا باشد و چه نباشد، كنترل این دو پارامتر در حفظ سلامت كلیه ها موثر است و فرد دیابتی مبتلا به فشار خون نیز می تواند با رعایت این دو پارامتر تا پایان زندگی سلامت خود را حفظ كند.
به گفته وی، بیماری های كلیه در مجموع به دو دسته تقسیم می شوند كه یا خود كلیه به عبارتی گوشت یا پاراشیم كلیه بیمار می شود یا كلیه دچار عوارضی چون سرطان ، زخم و یا عفونت می شود كه در هر دو صورت، عملكرد كلیه دچار آسیب خواهد شد.
وی توضیح داد: بروز هریك از این دو نوع بیماری با زندگی و سلامت جسمانی مغایرت دارد و فرد را با مشكلات جدی روبرو خواهد كرد.
وی با اشاره به اینكه از دو طریق می توان متوجه تغییراتی در كلیه و سلامتی این عضو شد ،اضافه كرد: هر فرد با كنترل رنگ ادرار و تعداد دفعات آن می تواند متوجه سلامتی كلیه یا عكس آن شود.
زرگر ادامه داد:‌اگر رنگ ادرار فرد تغییر كند یا تعداد دفعات به طور مثال از چهار بار در روز به پنج یا شش بار در روز یا كمتر تغییر كند ، فرد باید به یك پزشك مراجعه كند.
این استاد دانشگاه تهران در مورد مصرف مایعات به ویژه آب برای سلامت كلیه ها گفت: مصرف حدود یك و نیم لیتر آب در روز برای حفظ سلامت كلیه ضروری است اما برای كسانی كه كلیه های سنگ سازی دارند، برای جلوگیری از سنگ سازی كلیه ها یا دفع سنگ های ریز باید روزانه حدود دو لیتر یا بیشتر مایعات مصرف كنند كه آب و چای كمرنگ از بهترین مایعات محسوب می شوند.
زرگر اضافه كرد: مراقبت از كلیه در حفظ سلامت فرد بسیار موثر است زیرا بیماری كلیه در هر شرایطی می تواند زمینه ساز سایر بیماری ها باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha