سلامت نیوز :كارشناس مسوول تغذیه استان یزد گفت: غذاهای آماده و فست فودها به دلیل داشتن انرژی زیاد و بیش از نیاز می‌تواند نقش مهمی در بروز چاقی و بیماریهای قلبی عروقی داشته باشد.

یوسف نقیایی در گفت‌وگو با  ایسنا ، در خصوص چاقی و ارتباط آن با مصرف فست فودها اظهار كرد: امروزه اضافه وزن و چاقی آمار بسیار بالایی را به خود اختصاص داده و رشد فزاینده‌ای را داراست.

وی افزود: متاسفانه چاقی زمینه ساز بسیاری از بیماریهای مزمن از جمله دیابت، بیماریهای قلبی عروقی، فشار خون بالا و مشكلات گوارشی است.

وی از مهمترین عوامل بروز چاقی را مصرف انرژی مازاد و بیش از نیاز دانست و تصریح كرد: در این بین غذاهای آماده و فست فودها به دلیل داشتن انرژی زیاد می‌توانند نقش مهمی در بروز آن داشته باشند.

نقیایی عنوان كرد: غذاهای آماده یا فست فودها انواع مختلفی دارد كه از آن جمله می‌توان به ساندویچ‌ها، پیتزا، سیب زمینی سرخ شده و انواع پیراشكی اشاه كرد كه باید گفت مصرف آنها بطور فزاینده‌ای افزایش یافته و جایگزین بسیاری از غذاهای سالم و سنتی ما شده است.

وی وجود روغن‌های زیاد در فست فودها را از مهمتربن معایب آنها دانست و گفت: روغن زیاد انرژی بالایی دارد و اغلب بصورت اسیدهای چرب با ترانس بالا است كه این نوع چربیها آسیب‌های جدی را به سیستم‌های قلبی عروقی وارد كرده و موجب افزایش احتمال بروز بیماریهای قلبی عروقی می‌شود.

وی به وجود نمك بالا در این غذاها اشاره كرد و افزود: نمك زیاد نیز زمینه ساز بیماری فشار خون بالا است و باید به این نكته توجه كرد كه ادویه‌های موجود در فست فودها اغلب غیر بهداشتی بوده و می‌تواند مشكلات تغذیه‌ای ایجاد كند.

كارشناس مسوول تغذیه استان یزد تصریح كرد: همچنین وجود تركیب‌های موجود در فست فودها از آنجا كه نظارت خاصی وجود ندارد ممكن است بصورت غیربهداشتی تهیه شده باشد.

وی در خصوص سالم سازی غذاهای فست فود و كاهش مصرف آن در طول هفته و ماه عنوان كرد: جهت سالم سازی فست فودها توصیه می‌شود تا از سبزیجات بیشتر در تركیبات آنها استفاده شود. مواد اولیه بهداشتی و با كیفیت بالا انتخاب شود، از نمك زیاد و غذاهای شور مانند خیارشور استفاده نشود. همچنین به جای مصرف نوشابه و سس از دوغ و ترشیجات استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha