سلامت نیوز :یك فوق تخصص نفرولوژی گفت: خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی در مبتلایان به نارسایی پیشرفته كلیه 30 برابر جمعیت عادی است.

به گزارش  فارس، ایرج نجفی امروز در نشست خبری روز جهانی كلیه كه در انجمن حمایت‌ از بیماران كلیوی برگزار شد افزود:30 درصد مرگ بیماران كلیوی ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی است و 10درصد ناشی از از كار افتادگی است.

وی گفت: هر چند در كشورهای پیشرفته مرگ و میر این بیماران رو به كاهش است. ولی متأسفانه در كشورهای در حال توسعه این عارضه در حال رشد است. افراد مبتلا به مرض قند یا پرفشاری خون در صورت ابتلا به نارسایی كلیه با افزایش خطر بیماری‌قلبی عروقی مواجه می‌شود.

این فوق تخصص بیماری‌های كلیوی افزود: خطر وقوع بیماری‌های قلبی عروقی در مبتلایان به نارسایی پیشرفته كلیه 30 برابر جمعیت عادی است. متأسفانه خطر ابتلا به این عارضه نه تنها در مراحل پیشرفته، بلكه در مراحل ابتدایی بیماری كلیوی نیز مشاهده می‌شود.

نجفی گفت: به طوری كه در بیمارانی كه دفع پروتئین بیش از 300 میلی‌گرم در 24 ساعت دارند. میزان این خطر تا 6 برابر افزایش پیدا می‌كند. همچنین كاهش بدون علامت عملكرد كلیه كه در آزمایش خون با افزایش كراتینین مشخص می‌شود نیز به عنوان یك عامل خطر در بروز عوارض قلبی -عروقی است كه تاثیر آن حتی از پرفشاری خون بالاتر است.

وی افزود: نارسایی كلیه در ایران مانند سایر كشورهای در حال توسعه شابع است. در استان‌های مختلف ایران شیوع متفاوتی دارد و مردان 2.1 برابر بیشتر از زنان به این عارضه مبتلا می‌‌شوند.

این فوق تخصص بیماری‌های كلیوی اضافه كرد: افراد مبتلا به دیابت، فشار خون، چاقی و چربی بالای خون و همچنین افراد مسن، سیگاری یا دارای سابقه خانوادگی بیماری كلیوی بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند.

نجفی گفت: كسانی كه میزان كاركرد كلیه‌شان زیر 15درصد است، نیازمند پیوند و دیالیز هستند و افرادی كه كلیه آنها بالای 60 درصد فعالیت می‌كنند در حد نرمال هستند.

نجفی افزود: اگر دفع پروتئین از ادرار كاهش پیدا كند، مرگ ناسی از بیماری قلبی نیز 44 درصد كاهش پیدا می‌كند. حدود 15 درصد افراد جامعه ایران یعنی حدود 15 میلیون نفر دچار حدی از مشكلات كلیوی هستند كه ممكن است، هیچ كدامشان از بروز بیماری خود آگاهی نداشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha