دولت عراق عمدی بودن آتش‌سوزی را نمی پذیرددود ناشی از آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم همچنان زندگی مردم هویزه را مختل كرده است. آتش‌سوزی‌ها از نیمه تیرماه امسال شروع شده و همچنان هم ادامه دارد. مسوولان ایران تاكنون دو نكته محوری را درباره این آتش‌سوزی‌های گسترده مطرح كرده‌اند.

پرونده آتش‌سوزی هورالعظیم همچنان باز است

سلامت نیوز:دود ناشی از آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم همچنان زندگی مردم هویزه را مختل كرده است. آتش‌سوزی‌ها از نیمه تیرماه امسال شروع شده و همچنان هم ادامه دارد. مسوولان ایران تاكنون دو نكته محوری را درباره این آتش‌سوزی‌های گسترده مطرح كرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ،یكی همكاری نكردن عراق برای خاموش كردن آتش و دیگری احتمال قوی عمدی بودن آتش‌سوزی‌ها؛ نكاتی كه درباره دلایل آنها اطلاعات دقیقی منتشر نشده است. حالا در یكی از تازه‌ترین اظهار نظرها مرتضی براری، رییس سازمان فضایی ایران «نقش عوامل انسانی» را در آتش‌سوزی‌ها تایید كرده است. به گزارش مهر، براری با استناد به پایش ماهواره‌ای آتش‌سوزی تالاب هورالعظیم از خردادماه امسال تاكنون، گفت: «عوامل محیطی در كنار عوامل انسانی باعث وقوع این آتش‌سوزی‌ها شده است.»

مرتضی براری در مورد موضوع آتش‌سوزی‌های متعدد در هورالعظیم و اقدامات سازمان فضایی ایران در این باره گفت: از ۹ تیرماه شدت آتش‌سوزی‌ها در منطقه به‌شدت افزایش یافت. اما از ۲۴ تیرماه۱۳۹۷، در جنوب شرقی منطقه و مرز ایران نیز شاهد آتش‌سوزی‌های گسترده بودیم. آتش‌سوزی در بخش‌های مختلف تالاب ادامه دارد و فقط در ۶ روز مساحتی نزدیك به ۷۵۰ هكتار از اراضی هور دچار آتش‌سوزی و تخریب شده است. معاون وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال كه در جراید صحبت‌هایی در خصوص عمدی بودن حریق شده بود، تاكید كرد: با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای پارامترهای مختلفی مانند پوشش گیاهی و تغییرات دما در منطقه تالاب مورد بررسی قرار گرفت، طی ۳ ماه گذشته تغییرات دما تقریبا روند مشابهی داشته است، بنابراین در مجموع می‌توان گفت عوامل محیطی در كنار عوامل انسانی باعث وقوع این آتش‌سوزی‌ها شده است.

در همین رابطه یك مسوول عراقی در رابطه با آتش‌سوزی هورالعظیم و مقصر دانستن عراق از سوی مقامات ایرانی گفت: «قبل از اینكه اعتراض كنید اول ادعاهای‌تان را با دلیل ثابت كنید.» به گزارش ایسنا، به نقل از بغداد الیوم، حمید النایف، سخنگوی وزارت كشاورزی عراق در واكنش به مواضع مقامات ایران در رابطه با آتش‌سوزی هورالعظیم، گفت: بیشتر اظهارات روزهای اخیر مقامات ایرانی در رابطه با آتش‌سوزی هورالعظیم در راستای ایجاد فشار سیاسی بر عراق است. همان‌طور كه روشن است آتش‌‌سوزی یك موضوع امنیتی است و كار ما در رابطه با كشاورزی است، اما طرف ایرانی باید ابتدا از طریق تحقیقات ثابت كند كه عراق مسوول آتش‌سوزی هورالعظیم است سپس اقدام به اعتراض كند. آتش‌سوزی یك امر طبیعی است كه در تمام دنیا در محیط‌هایی شبیه به هور با بالا رفتن درجه حرارت و به وجود آمدن خشكی رخ می‌دهد.

عدنان الغانمی، عضو این شورا گفته است كه شورای استان نسبت به موضع ایران در رابطه با آتش‌سوزی هورالعظیم ابراز تاسف می‌كند و این روش اتهام، اسفبار و غیرقابل توجیه است. آتش‌سوزی هورها مساله‌ جدیدی نیست، بلكه بسیار قدیمی است و ساكنان این مناطق به دلایل اقتصادی و صید ماهی و شكار پرنده‌ها اقدام به آتش زدن نیزارها می‌كنند. وی ادامه داد: تنها ایران از این مساله ضرر نمی‌كند، بلكه عراق بیشتر آسیب می‌بیند. شورای میسان به خصوص بعد از اینكه هورها در لیست میراث جهانی قرار گرفتند به دنبال حمایت و گسترش آنها هستند. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه یكشنبه هفته گذشته با حضور در برنامه حالاخورشید در پاسخ به این سوال كه رییس‌جمهور وی را مامور بررسی مساله هورالعظیم كرده است، گفت: رییس‌جمهور به سه دستگاه دستور دادند كه یكی از آنها وزارت خارجه است. ما باید با دولت عراق مذاكره كنیم و حتی یكی از موارد گفت‌وگو با تركیه است. باید مانع از این شویم كه سدسازی‌ها ادامه داشته باشد. این مساله آثار محیط زیستی برای ایران دارد بنابراین ما و عراق باید بتوانیم با تركیه گفت‌وگو كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha