شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲

درحال‌حاضر منابع تامین‌آب تهران عبارت از سدهای کرج، لار، لتیان و هزار و ۱۷۲ حلقه چاه عمیق است. به دلیل طغیان‌های موسمی و جریان‌های شدید رودخانه کرج به‌ویژه در فصل بهار و گل آلود شدن آب، تاسیسات اولیه تصفیه آب در محل آبگیر بیلقان تاسیس شد تا با رسوب دادن گل و لای آب و همچنین حذف مقادیر زیادی شن و ماسه و سنگریزه معلق و برخی اشیا شناور، آب نسبتاً صافی به تصفیه‌خانه‌های یک و دو انتقال می‌یابد.

آخرین وضعیت آب و فاضلاب در تهران و کشور

سلامت نیوز:درحال‌حاضر منابع تامین‌آب تهران عبارت از سدهای کرج، لار، لتیان و هزار و ۱۷۲ حلقه چاه عمیق  است. به دلیل طغیان‌های موسمی و جریان‌های شدید رودخانه کرج به‌ویژه در فصل بهار و گل آلود شدن آب، تاسیسات اولیه تصفیه آب در محل آبگیر بیلقان تاسیس شد تا با رسوب دادن گل و لای آب و همچنین حذف مقادیر زیادی شن و ماسه و سنگریزه معلق و برخی اشیا شناور، آب نسبتاً صافی به تصفیه‌خانه‌های یک و دو انتقال می‌یابد.

125ایستگاه پمپاژ آب

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ،اولین ایستگاه پمپاژ تاسیسات‌آبرسانی شهر تهران همزمان با شروع بهره‌برداری از تصفیه‌خانه جلالیه در سال ۱۳۳۴ مورد استفاده قرار گرفت. با توسعه شهرها بویژه در مناطق مرتفع، تعداد ایستگاه‌های پمپاژ افزایش یافت. در حال‌حاضر ۱۲۵ ایستگاه پمپاژ به ظرفیت کل حداکثر ۸/۵۳ مترمکعب در ثانیه در دست بهره‌برداری است. به منظور ذخیره‌سازی آب آشامیدنی و متعادل‌سازی فشار آب شبکه‌های توزیع در حال حاضر، ۲۶۵ واحد مخزن با حجم ۲۴/۲ میلیون متر مکعب در شهرهای استان تهران مورد بهره برداری قرار گرفته است. طول شبکه توزیع آب شهرهای استان تهران 14 هزار و ۸۹۳ کیلومتر در اقطار ۸۰ تا ۸۰۰ میلیمتر است. جنس لوله‌های شبکه‌فولادی، بتن، داکتیل، چدن، آزبست و پلی‌اتیلن هستند. شرکت آب و فاضلاب استان تهران خدمات خود را از طریق حدود یک میلیون 500 هزار انشعاب فعال (معادل ۳۲۳۰۰۰۰ واحد) به مشترکان ارائه می‌دهد. از این تعداد حدود یک میلیون و310 هزار انشعاب است.

یک درصد پیشرفت، 10 هزار اشتغال غیرمستقیم

معاون بهره‌برداری شرکت فاضلاب تهران نیز به اهمیت اجرا شدن شبکه فاضلاب اشاره کرد و گفت: استفاده چندباره از آب در کشورهای کم‌آب اجتناب ناپذیر است؛ حتی در برخی کشورهای توسعه یافته که مشکلات کم آبی ندارند نیز از منابع آبی هفت یا هشت‌مرتبه در کاربردهای مختلف استفاده می‌کنند. عباسعلی مصرزاده، با اشاره به آثار اقتصادی تولید پساب از فاضلاب، گفت: هر یک درصد پیشرفت طرح فاضلاب تهران ۱۰ هزار اشتغال غیرمستقیم در بخش‌های صنعت و کشاورزی ایجاد می‌کند. او همچنین به امکان تولید برق از فاضلاب پرداخت و گفت: هم اکنون علاوه بر تولید پساب‌استاندارد در تصفیه خانه های فاضلاب تهران، سالانه ۷۰ هزار مگاوات برق در این واحدها تولید می‌شود.

طرح فاضلاب تهران با اهداف حفاظت از محیط زیست، ارتقای سطح بهداشت عمومی، جلوگیری از آلودگی منابع آب زیرزمینی و تبدیل هزینه‌های سنگین درمان به هزینه‌های اندک پیشگیری از سال ۱۳۷۴ در گستره‌ای به مساحت ٧٠ هزار هکتار در مناطق ٢٢ گانه شهر تهران و برای پوشش دادن ١١ میلیون نفر از جمعیت این شهر آغاز شد. بیش از ۹ هزار کیلومتر شبکه جمع‌آوری و ۷۶ کیلومتر تونل فاضلاب رو در این طرح ساخته می‌شود. این طرح با پیش‌بینی اعتباری افزون بر ۲۰۰ هزار میلیارد ریال (به قیمت سال ۱۳۹۲) در دست اجراست و با پایان آن بیش از ٩٠٠ هزار انشعاب فاضلاب و ٢٢ واحد تصفیه‌خانه ساخته می‌شود.

ثبت بزرگ‌ترین پروژه‌های توسعه پاک

نخستین پروژه مکانیسم توسعه‌پاک صنعت آب و فاضلاب کشور برای جمع آوری بیوگاز حاصل از تصفیه فاضلاب در واحد های پنج و شش تصفیه خانه فاضلاب جنوب و واحد های یک و دو تصفیه خانه فاضلاب غرب تهران در سازمان ملل به ثبت نهایی رسید. معاون برنامه‌‌ریزی و منابع‌انسانی این شرکت پیش از این گفته بود: پس از حدود پنج سال تلاش و طی مراحل متعدد از جمله ثبت سند طراحی (PDD) در تارنمای سایت سازمان ملل و همچنین دریافت تاییدیه‌های مربوط از مرجع صلاحیت‌دار ملی (سازمان حفاظت محیط زیست) و نهاد عملیاتی منتخب سازمان مل(DOE)، بزرگ‌ترین پروژه‌های مکانیسم توسعه پاک (CDM) در بخش فاضلاب شهری جهان به ثبت رسید.

حسین اکبریان ادامه داد: ثبت این پروژه‌ها از سال ۱۳۹۰ در دستور کار شرکت فاضلاب تهران قرار گرفت و به عنوان نخستین پروژه صنعت آب و فاضلاب کشور در گروه اجرایی مکانیسم توسعه پاک (CDM) به ثبت رسید که با دریافت گواهی های کاهش انتشار (CER) و فروش آنها در بازار کربن منابع درآمدی ارزی عاید کشور می‌شود. او گفت: با اجرای این پروژه، علاوه بر اینکه بیوگاز حاصل از تصفیه فاضلاب جمع آوری و از انتشار آن جلوگیری می‌شود، با تولید برق و حرارت و خودداری از مصرف سوخت‌فسیلی برای تولید انرژی مورد نیاز در تصفیه خانه فاضلاب از تولید و انتشار گاز دی اکسید کربن جلوگیری خواهد شد.

به گفته اکبریان تاکنون در دبیرخانه کنوانسیون تغییرات اقلیمی سازمان ملل در بخش صنعت فاضلاب شهری جهان، پروژه‌ای در حجم پروژه های CDM شرکت فاضلاب تهران که به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در حدود ۷۵ هزار تن دی اکسید کربن منجر شود، ثبت نشده و این پروژه ها بزرگترین پروژه‌های CDM بخش فاضلاب‌شهری جهان محسوب می شود. از نکات قابل‌توجه در اجرای این پروژه می توان به تامین هزینه های‌ارزی مربوط به اجرای پروژه در واحد های پنج و شش تصفیه خانه فاضلاب جنوب از محل وام دفتر خدمات سازمان ملل (UNOPS) اشاره کرد.

تلاش برای به حداقل رساندن تنش‌ آبی در کشور

معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری آبفای کشور با اشاره به اجرای طرح‌های مدیریت تنش آبی در کشور گفت: با تدابیر صورت گرفته از سوی کارگروه ملی سازگاری با کم آبی، شهرهای دارای تنش آبی در حوضه زاینده رود کاهش یافته است و شرایط این بخش نسبت به گذشته پایدارتر شده است. حمیدرضا کشفی  با اشاره به افت بی‌سابقه بارندگی‌ها در کشور، گفت: در حالی به نیمه‌تابستان سال جاری رسیده‌ایم که میزان بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی تاکنون به ۱۶۸ میلیمتر رسیده که در مقایسه با گذشته ۲۷ درصد و در مقایسه با مدت متوسط درازمدت ۳۰ درصد کاهش داشته است. او تاکید کرد: کاهش محسوس بارش‌ها و فقدان توزیع یکنواخت بارندگی‌ها در کشور موجب شده است که در شرایط فعلی ۳۳۴ شهر و ۶ هزار روستای کشور دارای تنش آبی هستند. کشفی ادامه داد: به این منظور منظور پروژه‌های متعددی در راستای تامین آب کوتاه مدت و تامین‌آب اضطراری در کشور اجرا شده یا در دست اجرا است تا بتوانیم این تنش را به حداقل برسانیم.

او به تشریح جزئیات طرح‌های یاد شده اشاره کرد و گفت: در همین راستا دولت نیز چندی پیش به منظور کاهش تنش‌آبی در کشور حدود هزار میلیارد تومان برای اجرای یک هزار و ۱۹۵ پروژه در ۲۸۰ شهر در نظر گرفته که این اعتبار در چهار محور همچون تامین آب شرب اضطراری، ارتقای کیفیت و کمک به طرح‌های تامین آب پایدار شهرها و روستاهای کشور اختصاص پیدا کرده است. معاون راهبری و نظارت بهره‌برداری شرکت مهندسی آب‌و فاضلاب کشور افزود: بر اساس این برنامه ۱۰۱ پروژه در ۱۶۴ شهر کشور با اعتباری بالغ بر ۴۳۲ میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های تامین آب شرب اضطراری و ۵۴ پروژه در ۵۷ شهر به منظور بهبود کیفیت آب‌شرب با اختصاص اعتباری بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان اجرا خواهد شد.

کشفی اضافه کرد: آبرسانی روستایی و سیار در میان پنج تا شش هزار روستای کشور با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص و تکمیل ۴۰ پروژه در ۵۹ شهر با اختصاص ۲۸۸ میلیارد تومان از محل اعتبار مصوب شده دولت، بخش دیگری از برنامه‌های خواهد بود که برای کاهش تنش‌آبی در کشور در نظر گرفته شده است. او در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر اینکه در تلاش برای مدیریت تنش‌آبی در کشور هستیم، گفت: با تدابیر صورت‌گرفته از سوی کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی مناطق دارای تنش‌آبی در حوضه زاینده‌رود به حداقل رسیده است و شرایط این بخش نسبت به گذشته به مراتب بهتر و پایدارتر شده است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha