پس از آنكه اهمال و كم كاری های متمادی سازمان محیط‌زیست و دستگاه‌های دولتی، پای ریزگردهای داخلی و خارجی را به بسیاری از شهرهای كشور باز و مشكلات زیادی را برای شهروندان ایجاد كرد، مسئولان دولتی همچنان به دنبال وعده دادن‌های بی اثر در حل معضل ریزگردها هستند. به تازگی عیسی كلانتری، رییس سازمان محیط‌زیست كشور وعده ای 6 ساله داده تا منابع داخلی ریزگردها در كشور از بین برود.

وعده ۶ ساله برای حل معضل ریزگردها

سلامت نیوز:پس از آنكه اهمال و كم كاری های متمادی سازمان محیط‌زیست و دستگاه‌های دولتی، پای ریزگردهای داخلی و خارجی را به بسیاری از شهرهای كشور باز و مشكلات زیادی را برای شهروندان ایجاد كرد، مسئولان دولتی همچنان به دنبال وعده دادن‌های بی اثر در حل معضل ریزگردها هستند. به تازگی عیسی كلانتری، رییس سازمان محیط‌زیست كشور وعده ای 6 ساله داده تا منابع داخلی ریزگردها در كشور از بین برود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ،موضوعی كه بارها از آن سخن گفته شده اما هیچ وقت رنگ واقعیت به خود نگرفته است. گفته كه سعی داریم در 6 سال آینده کانون‌های گرد و غبار داخلی را مهار کنیم. دولت نیز ۱۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی فقط برای مقابله با گرد و غبار استان خوزستان تخصیص داده است. وی با اشاره به برداشت بیش از حد از آب‌های زیرزمینی و آب‌های جاری اظهار کرد: وزارت نیرو حق‌آبه محیط‌زیست کشور را ۱۱.۸ میلیارد متر مکعب تعیین کرده است که سازمان محیط زیست به این عدد اعتراض دارد چون معتقدیم سهم محیط زیست باید به ۲۵ میلیارد متر مکعب افزایش یابد.وی در مورد وقوع پدیده گرد و غبار در تعدادی از استان‌های کشور تصریح کرد: در طول بهار و تابستان در غرب کشور گرد و غبارهایی با منشأ خارجی ایجاد می‌شود که ۹۵ درصد آن‌ها از کشورهای عراق، سوریه و عربستان منشأ می‌گیرد.کلانتری با تاکید بر اینکه منشأ داخلی گرد و غبار از طریق اشتباهات مهندسی ایجاد شده است، گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته تعدادی طرح‌های توسعه‌ای، عمرانی و کشاورزی اجرا شده که پیوست زیست‌محیطی نداشته‌اند.

در قانون برنامه ششم توسعه تاکید شده که اگر پروژه‌ای گزارش ارزیابی زیست‌محیطی نداشته باشد، قابلیت تخصیص بودجه نخواهد داشت.معاون رییس‌جمهور در مورد دلیل وقوع گرد و غبار در استان خوزستان گفت: در خوزستان قبل از ساخت سدها، سیلاب‌ها کل دشت‌های این استان را مرطوب کرده و ضمن ایجاد چسبندگی در خاک، باعث رشد گیاهان می‌شد اما متاسفانه با احداث سدها، حقابه محیط‌زیست گرفته شد و در بخش‌های صنعت و کشاورزی مورد استفاده قرار گرفت تا حدی که تالاب‌ها خشک شدند.وی با اشاره به اینکه مدیریت پسماند، مقابله با گرد و غبار، احیای تالاب‌ها و بهبود کیفیت هوای کلان‌شهرها چهار محور سازمان محیط زیست در دولت دوازدهم است، اظهار کرد: بهبود هوای کلان‌شهرها طبق برنامه پیش می‌رود. منابع آلاینده کلان‌شهرها در فصل تابستان و زمستان شناسایی شده است. مطالعات نشان می‌دهد بخش عمده آلودگی هوا در فصل زمستان ناشی از منابع متحرک از جمله ۶۰ هزار کامیون و کمپرسی که شب‌ها وارد تهران می‌شوند. همچنین اتوبوس‌های فرسوده نیز در این وضعیت تاثیرگذارند. از سوی دیگر کیفیت نامناسب گازوییل تاثیر منفی در وضعیت هوا می‌گذارد. قرار شده سالانه ۷۰ هزار دستگاه حمل و نقل عمومی به چرخه مصرف کشور اضافه شود.

همچنین امیدواریم وزارت نفت بهبود کیفیت سوخت را مورد توجه قرار دهد.رییس سازمان محیط‌زیست در ادامه به کم‌بارشی کشور در سال زراعی جاری اشاره و اظهار کرد: تاکنون کل کشور حدود ۱۷۰ میلی‌متر بارش دریافت کرده است که همین میزان تراکنش مناسبی نداشت. بنابراین کمبود بارش و تغییر اقلیم منابع آبی کشور را تحت فشار قرار داده است. از سوی دیگر مصرف آب نیز کمتر نشده است.کلانتری با اشاره به برداشت بیش از حد از آب‌های زیرزمینی و آب‌های جاری اظهار کرد: وزارت نیرو حقابه محیط زیست کشور را ۱۱.۸ میلیارد متر مکعب تعیین کرده است که سازمان محیط زیست به این عدد اعتراض دارد چون معتقدیم سهم محیط‌زیست باید به ۲۵ میلیارد متر مکعب افزایش یابد.وی با اشاره به بی‌توجهی به حقابه تالاب‌ها گفت: به دلیل برداشت بیش از حد از آب‌ها و قرار گرفتن تالاب‌ها در انتهای حوضه آبریز، اولین قربانی کم‌آبی تالاب‌ها می‌شوند.

کاهش مصرف آب به ویژه در بخش کشاورزی ضرورت دارد. نکته قابل تامل آن است که طبق موافقت‌نامه ریو در سال ۱۹۹۲ تمامی کشورها باید ۴۰ درصد از آب‌های تجدیدپذیر خود را مصرف کنند. این در حالی است که در کشور ما امسال بیش از ۱۱۵ درصد از آب‌های تجدیدپذیر مورد استفاده قرار گرفت. به طوری که کل میزان آب‌های تجدیدپذیر ۸۰ میلیارد متر مکعب و مصرف این آب‌ها بالای ۹۰ میلیارد متر مکعب برآورد شده است.وی در مورد نظارت سازمان محیط زیست به فعالیت معادن اظهار کرد: محیط‌زیست برای اکتشاف معدن کافی بود و در بحث بهره‌برداری از سازمان محیط‌زیست مجوز گرفته نمی‌شود. این در حالی است که هم برای اکتشاف و هم برای بهره‌برداری از سازمان محیط زیست نظرخواهی شده و مجوز اخذ شود. به دلیل وجود این ایراد در قانون معدن، در مناطق حساس اصلا مجوز اکتشاف معدن نمی‌دهیم چون در صورت صدور پروانه اکتشاف هیچ اختیاری در مرحله بهره‌برداری نخواهیم داشت. این یک اشکال قانونی است که سعی داریم اصلاح شود و تا آخر امسال لایحه مربوط به اصلاح این قانون را به مجلس تحویل خواهیم داد.رییس سازمان محیط‌زیست همچنین در مورد کاهش و افزایش مساحت مناطق تحت مدیریت سازمان محیط‌زیست تصریح کرد: طبق ضوابط جهانی باید ۱۷ درصد از مساحت کشور جزو مناطق چهار گانه محیط‌زیست باشد. در حال حاضر ۱۷.۳۳ درصد مساحت کشور تحت مدیریت سازمان محیط‌زیست است که حدود ۲۴ میلیون هکتار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha