علت عمده ناخن جویدن در کودکان، ترس و اضطراب است و هنگامى که کودک نمى تواند خشم خود را در مقابل ناکامى و محرومیت نشان دهد، با جویدن ناخن آرامش پیدا مى کند.
 
 دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكی اعلام كرد: ناخن جویدن ممکن است روشى براى ابراز دلگیرى ها، دلخورى ها، دلواپسى و یا جلب توجه هم باشد و این رفتار به کودک آسیب وارد مى کند.
بنابراین گزارش، ‌جویدن ناخن غالباً از دوران کودکى شروع شده و شدت خود را در دوران ابتدایى و راهنمایى نشان مى دهد و در نتیجه آثارى نظیر افت تحصیلى و یاعقب ماندگى اجتماعى براى کودک به همراه دارد و لازم است والدین و اولیاى مدرسه، بیشتر به آن توجه کنند. ناخن جویدن یک اختلال محسوب مى شود و از بین بردن آن در دوران کودکى آسانتر است، زیرا ممکن است در بزرگسالى ادامه داشته و به صورت عادت درآید.
این گزارش می افزاید:‌ والدین باید به دنبال علت ناخن جویدن کودک باشند و او را به خاطر انجام این عمل سرزنش نکنند. باید توجه کنند کودک درچه موقعیت هایى این عمل را انجام مى دهد و جست وجو کنند که چه مسأله اى باعث شده آرامش و امنیت کودک را به هم بزند. آن را دریابید و پى بردن به مشکل کودک و توجه به حل آن مى تواند بزرگترین گام براى از بین بردن اختلال ناخن جویدن باشد.
بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقاء سلامت، کوتاه کردن ناخن‌هاى بلند کودکان، در زمینه ترک این عادت بسیار مؤثر است زیرا ناخن هاى کوتاه شده کمتر جویده مى شوند. بهتر است والدین هرچند روز یک بار، ناخن هاى کودک را بگیرید و سوهان بزنند.
این گزارش حاكیست: والدین نباید کودک را برای ترک این کار تنبیه كنند بلكه بهتر است توجه کودک را از جویدن ناخن دور کنند. کودک باید احساس خوبى نسبت به خود پیدا کند و یا در واقع به او اعتماد به نفس بدهید. تنبیه و شرمنده کردن کودک، نه تنها به هیچ وجه اثرى در ترک این عادت نخواهد داشت، بلکه مى تواند مشکل را تشدید کند.
دفتر آموزش و ارتقاء سلامت عنوان كرد: برای جلوگیری از جویدن ناخن، والدین می توانند انگشتان کودک را به کار بگیرند همچنین سعى کنند حواس کودک را هنگام این عمل پرت کنند و از او کارهایى بخواهند که مجبور شود از انگشتانش استفاده کند مانند درست کردن یک کاردستى و یا کشیدن یک نقاشى. مشورت با متخصص اعصاب و روان یا روانشناس و گاهی درمان داروئی نیز برای حل مشکلات زمینه ای توصیه می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha