یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۹
کد خبر: 25245
سلامت نیوز :رییس انجمن نفرولوژی ایران با اعلام این كه طرح پایلوت در زمینه شناسایی بیماران كلیوی از سوی وزارت بهداشت در یكی از مناطق تهران انجام شد،گفت: در این طرح از مردم آزمایش ادرار گرفته و فشار خون آنها اندازه‌گیری شد.

به گزارش  ایسنا، دكتر عزت الله عبدی در این نشست اظهار كرد: از حدود 5 سال پیش انجمن جهانی بیماریهای كلیه روز دهم مارس را به عنوان روز جهانی كلیه برگزید تا در این روز اطلاع رسانی كافی درباره بیماریهای كلیوی به مردم صورت گیرد. هر ساله یكی از موضوعات مربوط به بیماریهای داخلی كلیه به عنوان شعار سال انتخاب می‌شود كه عنوان شعار امسال «با مراقبت از كلیه خود از سلامت قلبمان محافظت كنیم» است.


وی درباره برنامه‌های انجمن نفرولوژی به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی كلیه در سال جاری گفت: در این زمینه بیلبوردهای تبلیغاتی را در سطح شهر تهران نصب می‌كنیم. علاوه بر آن چهارشنبه (18 اسفند ماه) در فرهنگسرای بهمن برنامه‌ای علمی برای سلامت یاران شهرداری تهران برگزار می‌شود. پنج شنبه هفته جاری (19 اسفند ماه) نیز در بیمارستان امام خمینی(ره) یك برنامه علمی در زمینه بیماریهای كلیوی برای پزشكان عمومی و داخلی برپا می‌شود.

رییس انجمن نفرولوژی ایران افزود: اعضای انجمن برای اطلاع رسانی درباره بیماریهای كلیوی به شهر‌های یزد و زنجان مسافرت می‌كنند. برگزاری مسابقات دو و میدانی در پارك لاله تهران نیز یكی دیگر از برنامه‌هایی است كه با كمك انجمن حمایت از بیماران كلیوی برگزار می‌شود.


عبدی در ادامه اظهار كرد: در صورتی كه پیوند كلیه از بیماران مرگ مغزی افزایش یابد آثار جانبی مربوط به آن كاهش می‌یابد. یكی از حواشی آن مربوط به هدیه ایثار است. در مقطعی انجمن حمایت از بیماران كلیوی به وزارت بهداشت پیشنهاد كرد كه از دهندگان كلیه به نوعی حمایت شود بنابراین قرار شد كه یك میلیون تومان به این گونه افراد پرداخت شود اما در حال حاضر توصیه می‌شود كه این گونه حمایت‌ها به حمایت‌های دیگری مانند زیر پوشش بیمه عمر قرار گرفتن دهندگان كلیه تغییر پیدا كند. این كار از نظر اخلاقی در سطح جهانی نیز قابل قبول‌تر از كمك‌های مستقیم مادی است.

عبدی با بیان اینكه 20 درصد از مردم ایران مبتلا به بیماریهای كلیوی هستند، تاكید كرد: بیماری كلیوی را نباید با دیالیز و پیوند كلیه یكسان دانست چون ممكن است برخی از افراد، بیماری كلیوی خفیف داشته باشند.

وی با اشاره به آمار پیوند از بیماران مرگ مغزی اظهار كرد: سالانه دو هزار و 200 پیوند در ایران انجام می‌شود كه امروزه پیوند از بیماران مرگ مغزی حدود 400 نفر است و در سالهای آینده این رقم افزایش می‌یابد. البته باید در این زمینه فعالیت بیشتری كنیم تا پیوند از افراد زنده را كاهش دهیم.

در ادامه این نشست دكتر محسن نفر - عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی - اظهار كرد: یكی از فعالیت‌های انجمن نفرولوژی تلاش برای پیشگیری از بیماریهای كلیوی است كه در این جهت سعی می‌كند به افراد جامعه آموزش عمومی دهد.

وی با بیان اینكه بیماری كلیه، علائم بالینی ندارد، تاكید كرد: معمولا زمانی فرد متوجه ابتلا خود به این بیماری می‌شود كه برای اقدامات درمانی دیر شده است. بنابراین بهترین راه، پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

نفر با اشاره به شعار روز جهانی كلیه در سال جاری اظهار كرد: با محافظت از كلیه‌های خود می‌توانید قلبی سالم داشته باشید چرا كه مشاهده شده است كه بیماری قلبی در افراد مبتلا به بیماریهای كلیوی 30 برابر بیشتر از سایر افراد است.

وی با اشاره به یكی از طرح‌های وزارت بهداشت اظهار كرد: وزارت بهداشت انجام آزمایش ادرار به منظور تشخیص بیماریهای كلیوی، آزمایش ادرار را در شهرهایی چون ابهر، شهرضا و فارسان انجام می‌دهد.

در ادامه این نشست دكتر حسن ارگانی - معاون پژوهشی انجمن نفرولوژی- اظهار كرد: از هر 10 نفر در جهان بین یك تا سه نفر دچار نارسایی كلیه هستند. بنابراین باید در ایران به پیشگیری توجه بیشتری كنیم و با ساخت پایگاه‌هایی به افراد در زمینه تشخیص بیماری كلیوی و درمان آن‌ها كمك كنیم تا بدین وسیله بتوانیم به آمار دقیقی درباره مبتلایان به بیماریهای كلیوی در ایران دست پیدا كنیم.

در بخش دیگری از این نشست دكتر ایرج نجفی - دانشیار دانشگاه علوم پزشكی تهران - درباره بیماریهای كلیوی اظهار كرد: این گونه بیماریها شیوع زیادی دارند. از سوی دیگر می‌توانند باعث افزایش ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی، تشدید آن و حتی مرگ ناشی از این گونه بیماریها شوند.

وی با بیان اینكه 30 درصد از آمار مرگ و میر در دنیا به علت ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی است، گفت: با تبلیغات صورت گرفته در زمینه پیشگیری از ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی در كشورهای پیشرفته میزان مبتلایان به این بیماریها در این گونه كشورها كاهش یافته است اما در كشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته بیماریهای قلبی و عروقی در حال افزایش است. البته ابتلا به بیماریهای قلبی در بین مبتلایان به بیماریهای كلیوی در كشورهای غربی نیز شیوع زیادی پیدا كرده است.

نجفی افزود: برخی ریسك فاكتورها مانند ابتلا به فشار خون بالا، دیابت، استعمال دخانیات و استرس در ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی موثر هستند اما در سالهای اخیر مشخص شده است كه ابتلا به بیماریهای كلیوی از همه ریسك فاكتورها در زمینه مبتلا شدن به بیماریهای قلبی و عروقی موثرتر است و در پیشرفت این گونه بیماریها نیز تاثیر دارد.

وی در ادامه اظهار كرد: كسانی كه كاركرد كلیه آنها به كمتر از 15 درصد كاهش می‌یابد نیاز به پیوند كلیه پیدا می‌كنند البته می‌توان با انجام آزمایش كراتینین و تعیین آلبومین در ادرار درباره احتمال ابتلا خود به بیماریهای كلیوی اطمینان حاصل كرد.

نجفی در ادامه گفت: به طور معمول انسان 20 میلی گرم در روز آلبومین دفع می‌كند اما اگر میزان دفع آلبومین به 300 میلی گرم برسد،600 درصد بر میزان مرگ و میر بر اثر ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی افزایش می‌یابد. در این شرایط افراد زودتر دچار بیماریهای قلبی و عروقی می‌شوند.


وی درباره درمان بیماریهای كلیوی اظهار كرد: با دو داروی ساده می‌توان باعث كاهش دفع پروتئین از طریق ادرار شد و میزان مرگ و میر را تا 44 درصد كاهش داد.

نجفی با بیان اینكه عوارض كلیوی در ایران بسیار شایع است، اظهار كرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته، 15 تا 20 درصد از ایرانیان كه بالغ بر 14 میلیون نفر می‌شوند دچار بیماریهای كلیوی هستند.


در ادامه این نشست مصطفی قاسمی - رییس انجمن حمایت از بیماران كلیوی- اظهار كرد: سالانه 15 تا 17 درصد به تعداد بیماران كلیوی ایران افزوده می‌شود این در حالی است كه تاكنون هیچ كار معتبر آماری برای سنجش تعداد بیماران كلیوی در كشور انجام نشده و هنوز تعاملات لازم بین این انجمن و وزارت بهداشت به وجود نیامده است.

وی افزود: هنوز نتوانسته‌ایم سیستم جامعی برای پیوند از طریق بیماران مرگ مغزی در ایران به‌وجود آوریم و گاهی اوقات پیوند از بیماران مرگ مغزی كاهش و برخی مواقع افزایش پیدا می‌كند.

وی با اشاره به طرح هدیه ایثار اظهار كرد: قرار بود به هر یك از دهندگان كلیه یك میلیون تومان پرداخت شود اما حدود سه ماه است كه این كار انجام نشده است این در حالی است كه دهندگان كلیه باید تحت نظر پزشك باشند ولی برخی از آنها به علت وضع نامساعد مالی و دریافت نكردن هدیه ایثار نمی‌توانند این كار را انجام دهند.

رییس انجمن حمایت از بیماران كلیوی پیشنهاد كرد: دبیرخانه دایمی با حضور نهادهایی مانند وزارت بهداشت، وزارت رفاه و شهرداری تهران تاسیس شود تا در زمینه آموزش و پیشگیری از بیماریهای كلیوی فعالیت كند.

قاسمی در پایان اظهار كرد: آمار مرگ مغزی در ایران بین 30 تا 40 هزار نفر است و اگر بتوانیم از هزار نفر از این بیماران برای پیوند استفاده كنیم نیازی به پیوند از افراد زنده پیدا نمی‌كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha