دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۶

نتایج یک تحقیق دانشگاهی نشان می دهد افراد باهوش دارای ضریب هوشی بالاتر عمر طولانی‌تر دارند، چرا که آن‌ها کم‌تر به انواع مختلف بیماری‌ها دچار می‌شوند.

سلامت نیوز :نتایج یک تحقیق دانشگاهی نشان می دهد افراد باهوش دارای ضریب هوشی بالاتر عمر طولانی‌تر دارند، چرا که آن‌ها کم‌تر به انواع مختلف بیماری‌ها دچار می‌شوند.
 در این تحقیقات که در نشریه علوم روانشناسی به چاپ رسیده است، در مجموع اطلاعات به دست آمده از میلیون‌ها نفر در ده‌ها تحقیق و مقاله دانشگاهی در سراسر جهان مورد بررسی قرار گرفته است. در مجموع نتیجه این مطالعات این بود که افراد باهوش‌تر و آگاه‌تر نسبت به دیگران کم‌تر به بیماری دچار می‌شوند و دیرتر می‌میرند.
اگرچه توضیح این رابطه بسیار پیچیده است، اما دانشمندان معتقدند ساده‌ترین روش برای توضیح این مسئله رابطه بین هوش و سلامت است. افراد باهوش بهتر از دیگران می‌توانند خود را از حوادث دور نگاه دارند و نسبت به خطرات و عوارض مصرف سیگار و مواد مخدر آگاهی دارند.
به گزارش تایم، در مجموع مطالعات انجام شده روی تعداد زیادی از افراد سالمند نشان داده است رابطه معناداری بین ضریب هوشی پائین و نرخ بستری شدن در بیمارستان به دلیل ابتلا به بیماری‌های مختلف وجود دارد.
یکی از موارد پیچیده‌تر که می‌تواند به توضیح بهتر این مسئله کمک کند این است که افراد دارای ضریب هوشی کم‌تر با احتمال بیش‌تری دارای ناهنجاری‌های ژنتیکی خاص هستند. برای مثال در تحقیقی که در سال 2010 به چاپ رسید مشخص شد افرادی که فقط چند نمره از لحاظ ضریب هوشی از متوسط جامعه پائین‌تر هستند با احتمال 60 درصد بیش‌تر از دیگران در اثر ابتلا به شیزوفرنی در بیمارستان بستری می‌شوند.
از سوی دیگر افراد کم‌هوش با احتمال بیش‌تری به سمت مصرف مشروبات الکلی می‌روند و بیش‌تر از دیگران به افسردگی، ناامیدی و بیماری‌های مغزی دچار می‌شوند. نکته عجیب‌تر این است که افراد باهوش با احتمال کم‌تری در درگیری‌ها مجروح می‌شوند، چاقو می‌خورند و حتی اقدام به خودکشی می‌کنند.
البته در توضیح بعضی از این موارد می‌توان نظریه‌هایی را مطرح کرد. برای مثال افراد کم‌هوش بیش‌تر از دیگران دست به انجام کارهای بدون فکر می‌زنند.
یان دیری از دانشگاه ادینبرگ در این باره می‌گوید: ضریب هوشی انسان‌ها می‌تواند روی رشد عصبی او تاثیرگذار باشد. این بدان معناست که افراد دارای ضریب هوشی پائین نه تنها دارای رشد ادراکی پائین‌تری هستند، بلکه ساختار مغز آن‌ها نیز بدتر از دیگران است که باعث می‌شود آن‌ها بیش‌تر از دیگران به بیماری‌های روانی مانند زوال عقل دچار شوند.
البته علاوه بر ارتباط بین ضریب هوشی پائین‌تر و بیماری‌های مغزی، این رابطه بین بیماری‌های قلبی و عروقی نیز وجود دارد. نتایج یک تحقیق 30 ساله اسکاتلندی که نتایج آن در سال 2004 ارائه شد، نشان داد افرادی که در سن 11 سالگی از لحاظ هوشی کمبودهایی دارند، با احتمال 11 درصد بیش‌تر به دلیل ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در بیمارستان بستری شده یا جان خود را از دست می‌دهند.
تیم ادنبرگ در این باره گفت: نتایج تحقیقات ما با مطالعات انجام شده در دانمارک، سوئد و آمریکا سازگار بود. در تمام این مطالعات هوش‌ کم‌تر رابطه عکسی با خطر ابتلا به سکته دارد.
نویسنده این تحقیقات در این باره گفت: افرادی کم‌هوش معمولا زمان بیش‌تری برای فهمیدن اهمیت فعالیت بدنی، داشتن رژیم غذایی سالم و دوری گزیدن از سیگار لازم دارند. به این ترتیب می‌توان توضیح داد که چرا کم‌هوش‌ها بیش‌تر به سرطان ریه دچار می‌شوند، اما بین کم‌هوشی‌ آن‌ها و ابتلا به دیگر سرطان‌ها ارتباطی وجود ندارد.
مطالعات هم نشان داده است یکی از کلیدی‌ترین نکات شخصیت هر فرد برای پیش‌بینی طول عمر وجدان یک فرد است. دانشمندان متوجه شدند افرادی که در سن 12 سالگی توسط والدین و معلمان خود باوجدان و وظیفه شناس معرفی می‌‌شدند با احتمال بیش‌تری تا 64 سال بعد زنده می‌ماندند. این افراد هم‌چنین با احتمال کم‌تری به بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون بالا، بیماری‌های استخوانی، سکته و آلزایمر دچار می‌شدند. حتی روند پیشرفت بیماری ایدز در افرادی که وظیفه شناس هستند سرعت کم‌تری دارد.
منبع:خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha