مدیرعامل شبکه تشخیص طبی آزمایشگاهیان استان تهران با اشاره به اینکه70 درصد خطاهای آزمایشگاه‌ها مربوط به خطای پیش از آزمایش است، گفت: اجرای آئین‌نامه جدیدآزمایشگاه‌ها خطاهای آزمایشگاهی را به همراه دارد.

افزایش خطاهای آزمایشگاهی با اجرای آئین‌نامه جدید تأسیس آزمایشگاه

سلامت نیوز: مدیرعامل شبکه تشخیص طبی آزمایشگاهیان استان تهران با اشاره به اینکه70 درصد خطاهای آزمایشگاه‌ها مربوط به خطای پیش از آزمایش است، گفت: اجرای آئین‌نامه جدیدآزمایشگاه‌ها خطاهای آزمایشگاهی را به همراه دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، عبدالله ازقندی، مدیرعامل شبکه تشخیص طبی آزمایشگاهیان استان تهران در ارتباط با آئین‌نامه جدید تأسیس آزمایشگاه اظهار داشت:‌آئین‌نامه جدیدی که به عنوان پیش‌فرض مطرح شده به صورتی بوده که شرایط کشور برای آن در نظر گرفته نشده و عدم توجه به این مسئله آسیب‌های فراوانی را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 6 هزار آزمایشگاه پروانه‌دار و دارای صلاحیت فنی در حال فعالیت است، افزود: 60 هزار پرسنل در این آزمایشگاه‌ها وجود داشته که میانگین اگر هر کدام خانواده 4 نفره باشند می‌توان گفت حدود 240 هزار نفر سر سفره آزمایشگاه مشغول ارتزاق هستند که آئین‌نامه جدیدی که مطرح شده آسیب به این افراد را به همراه دارد و باید از ظرفیت این پرسنل با استفاده از بومی کردن شبکه آزمایشگاهی بهره‌مند شد.

مدیرعامل شبکه تشخیص طبی آزمایشگاهیان استان تهران ادامه داد: مدلی که در حال حاضر برای شبکه‌ای شدن آزمایشگا‌ه‌ها طراحی شده برای کشور ما کارساز نیست چرا که شرایط ما متفاوت است ولی با بومی کردن شبکه‌ای شدن می‌توان تمام پرسنل آزمایشگاهی را تحت پوشش قرار داد و از طرفی به استاندارد کیفی و کمی بالایی نیز دست یابیم.

ازقندی تصریح کرد: در‌ آئین‌نامه جدید آزمایشگاه‌ها، مراحل میانی بدون تعریف مانده و درگاه‌های آزمایشگاهی به نام مراکز نمونه‌برداری معرفی شده که می‌تواند خطاهای پیش از آزمایش را افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه 70 درصد خطاهای آزمایشگاه‌ها مربوط به خطای پیش از آزمایش است عنوان کرد: مدل بومی شبکه‌ای شدن آزمایشگاه‌ها علاوه بر افزایش سرعت، صحت و دقت آزمایش هزینه‌های منطقی نیز داشته ولی آئین‌نامه جدید با توجه به آشفتگی‌های زیادی که به دلیل نوسانات ارزی به وجود آمده صدمه به آزمایشگاه‌ها را به همراه دارد.

مدیرعامل شبکه تشخیص طبی آزمایشگاهیان استان تهران عنوان کرد:‌طرح بومی شبکه‌ای شدن آزمایشگاه‌ها در سه استان تهران، خراسان رضوی و مازندران در مرحله طراحی و معماری و پیاده سازی است و دو استان دیگر نیز درخواست داشته تا این مدل برای آنها ارائه شود ولی آئین‌نامه جدید تأسیس آزمایشگاه‌ها طرحی خام و نپخته بوده و وضعیت فعلی آزمایشگاه‌ها را نابسامان می‌کند و سبب خارج شدن افراد باتجربه و با سوابق بالا از گردونه آزمایشگاه‌ها خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha