مدیرعامل انجمن تالاسمی ایران گفت: هدف از اجرای طرح تحول سلامت این بود که پرداخت هزینه از سوی بیمار کمتر شود، اما در خصوص بیماران تالاسمی نه تنها طرح تحول سلامت هزینه‌ای از بیماران کم نکرد، بلکه هزینه‌ اضافه‌ای بر آنها تحمیل کرد.

"درمان بیماران تالاسمی" بعد از اجرای طرح تحول سلامت پولی شد/اخذ هزینه از بیماران بابت تزریق خون

سلامت نیوز:مدیرعامل انجمن تالاسمی ایران گفت: هدف از اجرای طرح تحول سلامت این بود که پرداخت هزینه از سوی بیمار کمتر شود، اما در خصوص بیماران تالاسمی نه تنها طرح تحول سلامت هزینه‌ای از بیماران کم نکرد، بلکه هزینه‌ اضافه‌ای بر آنها تحمیل کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،میثم رمضانی (مدیر عامل انجمن تالاسمی ایران)  با اشاره به ناکارآمدی طرح تحول سلامت گفت: بعد از اجرای طرح تحول سلامت حمایتی از بیماران تالاسمی صورت نگرفته که ما بخواهیم درباره اثربخشی آن صحبت کنیم، وقتی بیمار چندین برابر از گذشته هزینه می‌پردازد، قطعا طرح تحول سلامت برای بیماران تالاسمی موثر نبوده و نمودی نداشته است.

وی ادامه داد: در گذشته هزینه‌ای بابت آزمایش‌های دوره‌ای از بیماران تالاسمی دریافت نمی‌شد، در حقیقت این آزمایش‌ها جزو بسته‌های حمایتی وزارتخانه است و باید رایگان باشد، اما به دلیل اینکه مراکز دولتی توان انجام این آزمایش‌ها را ندارند، بیماران مجبور هستند، در مراکز درمانی خصوصی این آزمایش‌ها را انجام دهند، بنابراین برای انجام این آزمایش‌ها مجبور به پرداخت هزینه هستند. همچنین در برخی مناطق برای تزریق خون از بیمار هزینه دریافت می‌شود. 

مدیرعامل انجمن بیماران تالاسمی ایران با بیان اینکه طرح تحول سلامت برای بیماران تالاسمی اجرا شده، اما نتیجه بالعکسی داشته و به ضرر آنها تمام شده‌است، گفت: در گذشته بیماران تالاسمی هزینه‌ای برای دریافت خدمات پرداخت نمی‌کردند، اما در حال حاضر باید هزینه‌ بدهند. متاسفانه برای انجام آزمایش‌های دوره‌ای که سه ماهه، شش‌ماهه و یکساله است یک مرکز تالاسمی وجود ندارد که بتواند این خدمات را ارائه دهد، بنابراین بیمار مجبور می‌شود به مراکز خصوصی مراجعه کند. بیمه تا حدودی هزینه آزمایش‌ها را می‌پردازد و قرار بود؛ مابه‌التفاوت را وزارتخانه پرداخت کند، اما از آنجا که در مراکز خصوصی چنین دستورالعملی وجود ندارد، بنابراین بیمار باید هزینه را بپردازد.

رمضانی با اشاره به افزایش قیمت داروهای بیماران تالاسمی تصریح کرد: بیمه تا سقف معینی هزینه دارو را پرداخت می‌کند و قرار بود مابقی را وزارتخانه پرداخت کند، اما در حال حاضر به آن صورت داروی داخلی و همینطور داروی خارجی نداریم.  داروی خارجی هم که وارد می‌شود، قیمت آن بسیار بالاست، چرا که در گذشته بیمار ریالی ۵۰۰ تومان برای داروی دسفرال پرداخت می‌کرد، اما در حال حاضر ریالی ۵۹۰۰ تومان پرداخت می‌کند. یعنی در گذشته دارو را ۵۰ هزار تومان می‌خرید، اما در حال حاضر ۵۹۰ هزار تومان خریداری می‌کند.

وی ادامه داد: متاسفانه در برخی از مراکز نیز بابت تزریق خون از بیمار هزینه دریافت می‌کنند، در حالی که سازمان انتقال خون برای آن هزینه‌ای دریافت نمی‌کند. برخی از مراکز نیز به بیماران برای ارائه خدمات تخفیف می‌دهند، در حالی که این خدمات باید رایگان در اختیار بیماران قرار گیرد و این خدمات در گذشته برای بیماران رایگان بود.

مدیر عامل انجمن تالاسمی ایران تاکید کرد: پس از اجرای طرح تحول سلامت حمایتی از بیماران تالاسمی صورت نگرفته که ما بخواهیم درباره اثربخشی آن صحبت کنیم وقتی بیمار چندین برابر از گذشته هزینه می‌پردازد، قطعا طرح تحول سلامت برای بیماران تالاسمی موثر نبوده و نمودی نداشته است.

رمضانی با بیان اینکه داروهای بیماران تالاسمی داروهای استراتژیک هستند، خاطرنشان کرد: دوسال است که داروخانه‌های بیمارستان‌های بیماران تالاسمی توان خرید داروی بیماران را ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha