دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸
کد خبر: 252647

یافته‌های پژوهشگران نشان می‌دهد که غبار مزرعه می‌تواند بدن فرد را در مقابل آسم و آلرژی کاملا مقاوم کند.

مقاومت در برابر آلرژی با زندگی در مزرعه

سلامت نیوز: یافته‌های پژوهشگران نشان می‌دهد که غبار مزرعه می‌تواند بدن فرد را در مقابل آسم و آلرژی کاملا مقاوم کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، زندگی در مزرعه و طبیعت، علی رغم اینکه انسان را از امکانات رفاهی شهری دور می‌کند، برای او فواید قابل توجهی دارد. در این نوع زندگی، انسان از مزیت هوای پاک بهره می‌برد. مواد غذایی از جمله گوشت، مرغ و سبزیجات که او برای وعده‌های روزانه خود مصرف می‌کند عمدتا خانگی و تازه هستند. به طور کلی دیده شده است که افرادی که در طبیعت زندگی می‌کنند نسبت به شهرنشینان از سلامت بیشتری برخوردار هستند.

مطالعات پیشین نشان می‌دهند کودکانی که در مزرعه بزرگ می‌شوند نسبت به کودکان شهری در مقابل آسم و آلرژی‌های مختلف مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند. ولی دلیل این مسئله به وضوح مشخص نبود. حال، پژوهشگران تصمیم گرفتند تا علت این رابطه را دریابند.

آنها طی آزمایشی گروهی از موش‌ها را در معرض غبار مزرعه قرار دادند. در نتیجه این عمل، بدن موش‌ها به طور کامل نسبت به مایت‌های خانگی مقاوم شد. مایت‌های خانگی اصلی‌ترین دلیل بروز آلرژی در افراد است. این موجودات میکروسکوپی از پوست مرده انسان و حیوان تغذیه می‌کنند و همیشه روی سطح بدن آنها هستند.

به منظور شناخت مکانیسم این تاثیر پژوهشگران نگاه عمیق‌تری به فرآیند داخلی بدن انداختند. نتیجه این بررسی این بود که غبار موجود در مزرعه سبب می‌شود غشاء مخای داخل دستگاه تنفسی نسبت به مایت‌های خانگی حساسیت کمتری نشان دهد. دلیل این مسئله وجود پروتئینی به نام A20 است. بدن فرد زمانی که او در مجاورت غبار مزرعه قرار می‌گیرد این پروتئین را تولید می‌کند. زمانی که این پروتئین در غشاء مخاطی غیرفعال شود بدن دیگر نمی‌تواند حساسیت خود را نسبت به عوامل آلرژی‌زا کاهش دهد و در نتیجه احتمال بروز آسم بیشتر خواهد بود.

پس از آزمایش روی موش‌ها، پژوهشگران تعدادی بیمار مبتلا به آسم و آلرژی را بر اساس نتایج بدست آمده مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند که بدن این بیماران دچار کمبود ویتامین A20 است. به همین دلیل است که بدن آنها واکنش شدیدی نسبت به عوامل آلرژی‌زا از خود نشان می‌دهد.

بررسی مجدد 2000 کودک که در روستا زندگی می‌کردند نیز نتایج بدست آمده از مطالعات انجام شده را تایید کرد. در این بررسی، اکثریت کودکان نسبت به آلرژی و آسم مقاوم بودند. عده کمی از آنها نیز از خود مقاومتی نشان ندادند که این مسئله ریشه ژنتیکی داشت. در بدن این کودکان پروتئین A20 نمی‌توانست عملکرد درستی داشته باشد.

پژوهشگران معتقدند که این یافته‌ها درهای بسیاری را به روی مطالعات آینده گشوده است. در حال حاضر آنها در تلاش هستند تا ماده‌ای که در غبار مزرعه پروتئین A20 را فعال می‌کند شناسایی کنند. زیرا از این طریق آنها می‌توانند برای درمان آسم  و آلرژی، داروهای موثرتری ارائه دهند. تصور فعلی پژوهشگران این است که در میان عوامل فعال، اندوتوکسین نقش اصلی را ایفا می‌کند. گفتنی است اندوتوکسین بخشی از دیواره سلولی نوع خاصی از باکتری را می‌سازد.

این پژوهش در مجله Science به طور کامل شرح داده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha