تیر 97، نحوه ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی دارای مدارک هویتی و اقامتی معتبر و ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی دارندگان مدارک اقامتی نامعتبر تاریخ گذشته و فاقدین مدارک اقامتی اعم از اتباع خارجی ساکن در استان‌ها و مناطق غیرممنوعه اعلام شد.

ممنوعیت جداسازی دانش‌آموزان اتباع خارجی از ایرانی

سلامت نیوز:تیر 97، نحوه ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی دارای مدارک هویتی و اقامتی معتبر و ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی دارندگان مدارک اقامتی نامعتبر تاریخ گذشته و فاقدین مدارک اقامتی اعم از اتباع خارجی ساکن در استان‌ها و مناطق غیرممنوعه اعلام شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ، بر اساس شیوه‌نامه ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع که از سوی مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور ابلاغ شد، ثبت‌نام اتباع خارجی در مدارس در راستای اجرای سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران و دستور مقام‌ معظم رهبری درباره جذب دانش‌آموزان اتباع خارجی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی و همچنین براساس مصوبه اردیبهشت ۹۵ هیات وزیران صورت می‌پذیرد.

 شرایط ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی

ثبت‌نام دانش‌آموزان موضوع این آیین‌نامه در مقاطع مختلف تحصیلی تا سطح دیپلم در مدارس دولتی همانند دانش‌آموزان ایرانی است.

ثبت‌نام دانش‌آموزان با مدارک هویتی و اقامتی معتبر

دانش‌آموزان دارای مدارک معتبر فوق که فاقد مدارک تحصیلی خارجی هستند، می‌توانند به مدارس رسمی دولتی و غیردولتی مراجعه و با توجه به شرایط ذیل اقدام به ثبت‌نام و ادامه تحصیل کنند. پس از رویت تصویر مدارک اقامتی و مطابقت با اصل و درج عبارت «تطبیق شد» و قید تاریخ و امضا توسط مدیر واحد آموزشی در پرونده تحصیلی دانش‌آموز بایگانی می‌شود و اصل آن به ولی دانش‌آموز مسترد می‌شود. همچنین دانش‌آموزانی که براساس ماده یک این شیوه‌نامه اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند، در صورت منقضی شدن مدارک اقامتی، ادامه تحصیل آنان تا پایان سال تحصیلی بلامانع است. در صورت وجود ابهام، ارائه گواهی تایید اصالت و اعتبار گذرنامه، دفترچه پناهندگی، دفترچه اقامت و کارت آمایش از سوی مراجع صادرکننده، ذی‌ربط و دوایر تابعه آن توسط مدیر مدرسه که به صورت محرمانه ارائه می‌شود، الزامی است. مدارک هویتی و اقامتی هر فرد(به جز دفترچه اقامت و کارت اقامت ویژه) در محدوده همان استان یا شهرستان محل صدور معتبر بوده و دارندگان آن صرفا مجاز به ثبت‌نام در همان محدوده هستند.

موارد استثنا توسط ادارات کل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور و ناجا اعلام می‌شود. بر اساس این شیوه‌نامه تحصیل فرزندان ایثارگران اتباع خارجی در مدارس شاهد و مدارس ایثارگران با رعایت ضوابط و شرایط ورود به این مدارس، بلامانع است. علاوه بر این تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی در مدارس غیردولتی، نمونه ‌دولتی، استعدادهای درخشان و استثنائی همانند دانش‌آموزان ایرانی خواهد بود. در مورد اخذ کمک‌های مردمی از اتباع خارجی نیز همانند دانش‌آموزان ایرانی عمل می‌شود. دانش‌آموزانی که دارای مدارک هویتی و اقامتی نامعتبر یا فاقد هرگونه مدارک هویتی و اقامتی معتبر هستند فقط از طریق کارت ویژه حمایت تحصیلی برای اتباع خارجی که از سوی اداره‌ کل امور اتباع خارجی وزارت کشور صادر می‌شود، می‌توانند در مدارس رسمی ثبت نام و ادامه تحصیل کنند. این کارت به صورت رایانه‌ای با شناسه اختصاصی اداره‌ کل امور اتباع خارجی وزارت کشور و صرفا برای تحصیل اتباع صادر و فقط نزد ادارات آموزش ‌و پرورش سراسر کشور معتبر است. کارت حمایت تحصیلی شامل مشخصات فردی اظهار شده از طرف ولی دانش‌آموز و شناسه اختصاصی و عکس دانش‌آموز و ولی وی است.

آن دسته از دانش‌آموزان اتباع خارجی که دارای مدرک تحصیلی خارجی هستند، لازم است پیش از مراجعه به مدارس، نسبت به ارزشیابی و تطبیق مدارک تحصیلی خود از طریق مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور اقدام کنند. دانش‌آموزان اتباع خارجی متقاضی ثبت‌نام در مدارس ایرانی خارج از کشور باید پس از ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی و تعیین رشته و پایه استحقاقی، برای دریافت کد ستاد، مدارک و مستندات لازم را به این مرکز ارسال کنند. چنانچه متقاضیان ادامه تحصیل پس از تعیین پایه تحصیلی، دارای کبر سن بوده و امکان ادامه تحصیل در مدارس رسمی روزانه را ندارند، می‌توانند با معرفی‌نامه ادارات آموزش و پرورش مربوطه به نهضت سوادآموزی و یا مدارس بزرگسالان مراجعه کنند. همچنین ضروری است قوانین مرتبط با رعایت شرایط سنی در همه دوره‌های تحصیلی روزانه مدنظر قرار گیرد و چنانچه در مورد تطبیق سن خوداظهاری با ظاهر فرد تردیدی وجود دارد مدیر محترم مدرسه باید دانش‌آموز را برای تعیین قطعی سن به مرکز بهداشتی تایید‌کننده سلامت دانش‌آموز معرفی کند تا در کمیسیون مربوطه مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه به مدرسه اعلام شود. نتیجه اعلام شده ملاک عمل بوده و در پرونده دانش آموز ضبط می‌شود.

مناطق ممنوعه اسکان و اقامت اتباع خارجی

مسئول اتباع خارجی اداره ‌کل آموزش و پرورش استان به‌صورت مکتوب آخرین وضعیت مناطق ممنوعه را از اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی استان استعلام و براساس آن عمل کنند. ممنوعیت اسکان، شامل اتباع خارجی ساکن ایران که با زنان ایرانی ازدواج کرده‌اند و ثبت ازدواج آنها به تایید وزارت کشور رسیده است و اتباع خارجی که دارای پروانه اقامت معتبر در استان‌های ممنوعه هستند نمی‌شود. همچنین ثبت‌نام و ادامه تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی که دارای مدارک معتبر هویتی و اقامتی هستند و بنا به دلایل موجه، مجاز به اقامت در مناطق ممنوعه اسکان اتباع خارجی هستند می‌تواند براساس معرفینامه ادارات کل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری و یا پلیس مهاجرت و گذرنامه(ناجا) انجام پذیرد. آنطور که در شیوه‌ نامه ثبت ‌نام آمده است: در همه فعالیت‌های آموزشی ‌و پرورشی در مدرسه اعم از برگزاری اردوها و مسابقات و فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی و اجرای دوره‌های آموزش خانواده، دانش‌آموزان اتباع خارجی با دانش‌آموزان ایرانی دارای شرایط یکسان و مساوی بوده و تاکید می‌شود در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان در یک مدرسه هیچ تفاوتی به لحاظ امور آموزشی و تربیتی، اجتماعی و فرهنگی نباید رویت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha