سلامت نیوز :كار درمانگر و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران گفت: 60 تا 80 درصد بیماران مبتلا به ام اس در طول روز به ویژه هنگام انجام تمرینات توانبخشی احساس خستگی می كنند و علائم بیماری آنان شدیدتر می شود.
 
نرگس شفارودی  در گفت وگو با ایرنا افزود: این نوع خستگی می تواند از كم تا شدید متغییر باشد و معمولا در بعد ازظهر شدیدتر است.
وی اظهارداشت:میزان خستگی با میزان دمای بدن رابطه ای مستقیم دارد به این معنا كه هر چه دمای بدن بیمار بالاتر باشد میزان خستگی نیز بیشتر خواهد شد.
بیماری مولتیپل اسكلروزیس یا تصلب متعدد كه به اختصار به آن ام اس گفته می شود یك بیماری مزمن دستگاه عصب مركزی (مغز و نخاع) است.
مبتلایان به بیماری ام اس علائم خاص و ابتدایی شامل، اختلالات بینایی -كوری، دید دوگانه و اختلال در تنظیم دید - ، درد در بخش های مختلف بدن، بی اختیاری ادراری، ضعف و بی حسی، لرزش بدن، خستگی به خصوص در هوای گرم، گرفتگی عضلات، سرگیجه، اختلال در تعادل بدن، فلجی، افسردگی و تغییرات خلق و حالات پرخاشگرانه را بروز می دهند.
شفارودی گفت: درمان بیماری ام اس با انجام تمرینات و فعالیت های توانبخشی متنوع و استراحت انجام می گیرد.
وی افزود: ورزش های آیروبیك، فعالیت های آبی و انجام تمرینات كششی و تقویتی بر روی مفاصل و تاندون عضلات می تواند میزان معلولیت بیماران را كم و به استقلال آنان كمك كند.
این متخصص گفت: مبتلایان به بیماری ام اس برای جلوگیری از خستگی تمرینات كاردرمانی باید در هوای گرم فعالیت های كاردرمانی، توانبخشی و ورزشی را انجام ندهید.
وی افزود: بیماران یاد شده هنگام كاردرمانی یا هر فعالیت دیگر،باید مایعات خنك بنوشند و در مواقع ورزش، لباس های نازك و خنك بپوشند.
شفارودی به لزوم تداوم كاردرمانی در درمان این دسته از بیماران اشاره كرد و اظهارداشت: كاردرمانی سبب ارتقاء توانایی در انجام فعالیت های روزمره زندگی در مبتلایان به ام اس می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha