سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: برخی برای فروش محصولات خود تبلیغات غلو شده انجام می‌دهند و برای یک دمنوش به اندازه یک داروخانه خواص می‌نویسند.

برخی برای یک دمنوش، یک داروخانه خواص می‌نویسند

سلامت نیوز:سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: برخی برای فروش محصولات خود تبلیغات غلو شده انجام می‌دهند و برای یک دمنوش به اندازه یک داروخانه خواص می‌نویسند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، کیانوش جهانپور در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار کرد: تا زمانی که تقاضا برای اجناس قاچاق وجود داشته باشد، جلوگیری از وارد شدن این کالاها بسیار مشکل و ناممکن است.

وی اداهم داد: بخش شایان توجهی از محصولات دارویی، آرایشی و غذایی قاچاق موجود در بازار تقلبی هستند و در برخی کشورها یا حتی داخل کشور با برندهای معتبر تولید می‌شوند که شهروندان نباید به آنها اعتماد کنند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: حتی اگر محصولات قاچاق موجود در بازار متعلق به برند اصلی باشد قطعا سالم نیست. چرا که در محصولات غذایی، دارویی و آرایشی شرایط نگهداری در هنگاه حمل از اهمیت بالایی برخوردار است.

جهانپور گفت: همه محصولات قاچاق در این حوزه، در شرایط غیر استاندارد و در دمای مثلا 50 درجه‌ای بدون حضور ناظر و به کشور وارد می‌شوند و این شرایط نگهداری بعد از چندماهی که محصول در انبارهای غیر مجاز کشور باقی می‌ماند، بر روی سلامت محصول تاثیر می‌گذارد.

وی افزود: بنابرین علاوه بر اینکه محصولات قاچاق به اقتصاد کشور آسیب وارد می‌کنند، سلامت مردم را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند و شهروندان باید علاوه بر ابعاد اقتصادی، به دلایل بهداشتی و سلامت نیز از مصرف محصولات آرایشی- بهداشتی، دارویی و غذایی قاچاق اجتناب کنند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: برخی محصولات که با تبلیغات ماهواره‌ای یا تلویزیونی با پیک در شهر توزیع می‌شوند نیز باید مجوزهای لازم از سازمان غذا و دارو، سیب سلامت و دیگر استاندارها را داشته باشند. با این حال هرچقدر هم نظارت بر این نوع فروش زیاد باشد، بهتر از نظارت و دقت داروخانه‌ها نیست.

جهانپور ادامه داد: مردم باید با شناسه اصالت کالا آشنا شوند چرا که برخی شرکت‌های متخلف حتی برچسب‌های اصالت کالا را نیز جعل کرده و سامانه‌ای پیامکی نیز طراحی کرده‌اند که با ارسال کد به این سامانه پاسخی مبنی بر اصالت کالا باز می‌گردد اما این سامانه متعلق به دولت نیست.

وی با اشاره به تبلیغات کالاهای غیر مجاز در رسانه‌های ملی افزود: باید به تبلیغات کالاها از دو منظر نگاه شود. در منظر نخست کالاهایی که مجوز از سازمان غذا و دارو ندارند نباید در رسانه‌های رسمی تبلیغ شوند و این وظیفه رسانه است که از کالایی که تبلیغ می‌کند اطلاع داشته باشد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: برخی از شرکت‌ها نیز برای محصولاتی که تولید می‌کنند تبلیغات غلو شده دارند. برای مثال برای یک شامپو تبلیغ می‌کنند که به بهبود سرطان کمک می‌کند یا برای یک دمنوش به اندازی یک داروخانه خواص می‌نویسند. این اقدام نیز جرم تلقی می‌شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha