دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 25284

پزشكان در یك تحقیق جدید ادعا كرده‌اند كه سرنخ خطر احتمالی ابتلا به سرطان ریه می‌تواند در ناخن‌های انگشتان پا نهفته باشد.

سلامت نیوز :پزشكان در یك تحقیق جدید ادعا كرده‌اند كه سرنخ خطر احتمالی ابتلا به سرطان ریه می‌تواند در ناخن‌های انگشتان پا نهفته باشد.

به گزارش ایسنا، نتایج این تحقیق نشان داده است مردانی كه مقدار نیكوتین در تركیبات ناخن انگشتان پای آن‌ها زیاد است، 5/3 برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه هستند و درعین حال سابقه زمانی سیگار كشیدن فرد در این رابطه تاثیری ندارد بدین معنی كه بدون توجه به سابقه استعمال دخانیات، هر فرد سیگاری ممكن است در معرض این خطر قرار داشته باشد.

مجله تخصصی لایوساینس دراین‌ باره گزارش داد: محققان تاكید دارند این یافته به پزشكان هشدار می‌دهد كه برای معاینه افراد سیگاری فقط طول مدت سیگار كشیدن را در نظر نگیرند بلكه فاكتورهای زیان بار و مهم دیگری هستند كه در آزمایشات و مطالعات ممكن است نادیده گرفته شوند در حالی كه تشخیص احتمال سرطان در این افراد بسیار مهم و تعیین كننده هستند.

متخصصان دانشگاه كالیفرنیا در این پژوهش تاكید كردند: حتی افرادی هم كه مدت كوتاهی است سیگار می‌كشند، می‌توانند در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه باشند چون ممكن است تعداد كمتری سیگار بكشند، اما دود آن را خیلی عمیق‌تر استنشاق كنند كه این امر تاثیر منفی‌تر و وخیم‌تری بر روی بدن فرد می‌تواند داشته باشد.

این متخصصان خاطرنشان كردند: علت انتخاب ناخن انگشتان پا این بوده كه ناخن‌ها به كندی رشد می‌كنند و سطح نیكوتین در این بافت در مقایسه با بزاق و ادرار ثبات بیشتری دارد. بنابراین اطلاعات دقیق‌تری را در اختیار پزشكان و محققان قرار می‌دهد.

این یافته در مجله آمریكایی همه‌گیر شناسی به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha