دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 25292
سلامت نیوز :در خالكوبی هایی كه از رنگ قرمز یا قهوه ای برای تاتوی ابر و یا خط چشم و لب استفاده می شود احتمال حساسیت های شدید پوستی وجود دارد و با هیچ روشی كاملاً از بین نخواهد رفت.
زهرا حلاجی متخصص پوست و مو و عضو هیئت علمی دانشگاه علمی پزشكی تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: خالكوبی بر روی پوست عوارض زودرس و دیررس زیادی دارد كه بسیاری از آنها غیر قابل درمان هستند و یا به سختی معالجه می شوند.

این متخصص ادامه داد: در خالكوبی هایی كه از رنگ قرمز، یا قهوه ای برای تاتوی ابرو و یا خط چظم و لب استفاده می شود احتمال حساسیت های شدید پوستی حتی سال ها بعد از انجام آن وجود دارد كه با خارش و برجسته شدن محل خالكوبی مشخص می شود.

حلاجی افزود: از دیگر عوارض خالكوبی عفونت های پوستی و خونی مانند كزاز، هپاتیت B و C و ایدز است كه درمان مشكلی دارند و اگر در خالكوبی از رنگدانه های دارای فلز استفاده شود انجام MRI را در صورت لزوم با اشكال مواجه می كند.

وی در ادامه گفت: سالن های آرایشی مجوز خالكوبی از وزارت بهداشت ندارند و سلامت موادی كه استفاده می كنند مورد تأیید قرار نگرفته است.

*ایجاد گوشت اضافه در محل خالكوبی یكی از عارضه های شایع پاك كردن تاتو است

حلاجی در ادامه با بیان اینكه درصد بالایی از این افراد بعد از انجام خالكوبی پشیمان می شوند، گفت: روش های متعددی برای پاك كردن خالكوبی از روی پوست وجود دارد اما میزان اثر بخشی آنها بسیار كم است و معمولاً نتیجه مطلوب حاصل نمی شود و نشانه های خالكوبی بر روی پوست باقی می ماند.

وی افزود: خالكوبی های كوچك را می توان با روش جراحی از روی پوست برداشت؛ اما از بین بردن تاتوی چشم و ابرو با این روش امكانپذیر نیست و نیاز به لیزر درمانی دارد.

این متخصص گفت: خالكوبی هایی كه رنگ مشكی یكدست دارند بیشتر احتمال پاك شدن دارند و برداشتن خالكوبی های قرمز و قهوه ای عملاً موفق نیستند و از بین نمی رود.

حلاجی افزود: هم در انجام خالكوبی و هم در روش های از بین بردن آن احتمال به وجود آمدن كلوئید (گوشت اضافه) در محل انجام تاتو زیاد است كه با عمق خالكوبی انجام شده بر پوست رابطه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha