سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برنامه‌های ویژه‌ای برای اقشار کم‌درآمد و دهک‌های مختلف جامعه دارد که یکی از آنها اختصاص کالا‌های اساسی با نرخ ارز دولتی به اقشار ویژه است.

برنامه وزارت رفاه برای همسان سازی حقوق بازنشستگان

سلامت نیوز:سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برنامه‌های ویژه‌ای برای اقشار کم‌درآمد و دهک‌های مختلف جامعه دارد که یکی از آنها اختصاص کالا‌های اساسی با نرخ ارز دولتی به اقشار ویژه است. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ،انوشیروان محسنی بندپی در مراسم قدردانی از بازنشستگان کشوری اظهار داشت: سن امید به زندگی در حال حاضر برای زنان به بالای ۷۷ سال و برای مردان به ۷۳ سال رسیده است.وی با اشاره به اینکه نسبت شاغلین به بازنشستگان تغییر کرده است، گفت: در حال حاضر ۴.۹ درصد ورودی و ۸.۸ درصد خروجی بازنشستگان را داریم این در حالی است که در سال ۵۴ نسبت شاغلین به بازنشستگان ۲۵ به ۱ بوده است و در سال ۹۶ نیز ۶.۳ به یک درصد بوده است که تمام این موارد نشان می‌دهد با یک بحران در صندوق‌های بازنشستگی روبه‌رو هستیم. محسنی بندپی گفت: در حال حاضر یک میلیون و ۴۰۰ هزار بازنشسته کشوری و سه میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته تأمین اجتماعی و همچنین ۸۹ هزار بازنشسته صندوق فولاد تحت پوشش هستند که از میان ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار فرد بالای ۶۰ سال، بیش از ۶۰ درصد تحت پوشش صندوق‌های بازنشستگی هستند.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: البته ۲۰ درصد سالمندان زنان و ۱۰ درصد سالمندان مردان تنها زندگی می‌کنند و افرادی را داریم که از هیچ‌گونه حمایت مالی و بازنشستگی برخوردار نیستند.وی ادامه داد: به‌دنبال همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هستیم چرا که وضعیت نامطلوب اخیر باعث شده قدرت خرید جامعه کارگری و بازنشستگی و اقشار مختلف مردم ۳۰ درصد کاهش پیدا کند که البته اقشار کم‌درآمد و بازنشستگان تحت فشار بیشتری هستند.
او اظهار داشت: هر سه صندوق تأمین اجتماعی، کشوری و فولاد را مکلف کردیم و به آنها نامه زدیم که دغدغه خرید خدمت سلامت را از بازنشستگان بردارند تا از یک بیمه تکمیلی کاملی برخوردار باشند و از سوی دیگر، بیمه پایه نیز باید برای همگان باشد.

وی تصریح کرد: باید از بنگاهداری به سمت سهامداری حرکت کنیم و سود سرمایه‌گذاری برای حمایت‌های اجتماعی لحاظ شود.
محسنی بندپی تأکید کرد: شنیدن حرف‌های بازنشستگان راهبرد دولت روحانی است و برنامه‌های ویژه‌ای برای اقشار کم‌درآمد و دهک‌های مختلف جامعه دارد که یکی از آنها اختصاص کالا‌های اساسی با نرخ ارز دولتی به اقشار ویژه و همچنین توجه و حمایت اجتماعی از پنج دهک اول جامعه است.

ساخت دهکده ۴۰ هکتاری سلامت
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری نیز در این مراسم با بیان اینکه اگر امیدآفرین نباشیم یقیناً جامعه با بحران‌های اجتماعی بزرگتری روبه‌رو خواهد شد، عنوان کرد: درجلسه‌ای که با استاندار تهران داشتیم مقرر شد تا ۴۰ هکتار زمین بدهند و دهکده سلامت بازنشستگان در نقطه‌ای خوب و مرغوب از تهران ساخته شود.جمشید تقی‌زاده گفت: یک میلیون و ۳۷۱ هزارنفر تحت پوشش داریم و صندوق یک بنگاه اقتصادی اجتماعی با رویکردی اجتماعی است و خدمات اجتماعی را با حفظ کرامت به بازنشستگان ارائه می‌کند.وی افزود: صندوق بازنشستگی کشوری را نباید با یک سازمان صرف اقتصادی و اجتماعی یا مجموعه‌ای متصل به دولت درنظر گرفت، بلکه صندوق محل زندگی بازنشستگان است.

او  با بیان اینکه صندوق با رویکرد بهبود وضعیت معیشتی، بهبود خدمات درمانی و ایجاد اشتغال برای خانواده آنان برنامه‌هایی را شروع کرده که در نیمه دوم سال با توان بیشتر ادامه می‌یابد گفت: همایش روز تکریم بازنشستگان به‌عنوان جریانی پویا و بالنده جایگاه ویژه‌ای یافته است. در دولت تدبیر پاسداشت منزلت اجتماعی بازنشستگان به مثابه اصلی مهم در رأس برنامه‌ها اعلام شده و تمهیدات ویژه‌ای برای افزایش رفاه و منزلت و بهبود ارائه خدمات برای آنها پیش‌بینی شده که در نیمه دوم سال و سال آینده با حمایت دولت و مجلس محقق خواهد شد.
تقی‌زاده با اشاره به بحران صندوق‌های بازنشستگی گفت: امروز به کرات از بحران در صندوق‌های بازنشستگی به‌عنوان ابر چالش‌های آینده در کنار بحران‌های آب، محیط زیست و اشتغال نام برده می‌شود در حالی که صندوق‌ها جزئی از کل نظام تأمین اجتماعی‌اند و وظیفه آنها پس‌انداز بخشی از سرمایه افراد در هنگام کار و سپس بازگشت آن در دوران بازنشستگی است.
وی ادامه داد: منظور از بحران برهم خوردن توازن میان ورودی‌ها و خروجی‌ها به صندوق‌ها است و پیش بینی می‌شود طی چند سال آینده شرایط دشواری بر صندوق‌ها حاکم شود که امید است با تدابیر بموقع سایه بحران کنار برود.او افزود: اگر امیدآفرین نباشیم یقیناً جامعه با بحران‌های اجتماعی بزرگتری روبه‌رو خواهد شد.

تجلیل از بازنشستگان نخبه
در این مراسم«عنایت‌الله بخشی» و «علیرضا خمسه» بازنشستگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و از بازیگران بزرگ عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون کشورمان و همچنین «ابراهیم حسین‌زاده مقبلی» دارای نشان درجه یک هنر در محور فرهنگ و هنر، «عزت‌الله قلانی» بازنشسته سازمان حج و زیارت و «نرگس کریمی» خواهر شهید حاج داوود کریمی، بازنشسته آموزش و پرورش در محور ایثار و فداکاری، «علی میثمی» بازنشسته دانشگاه خوارزمی و «محمدعلی برهانی» بازنشسته آموزش و پرورش در محور علوم، آموزش و پژوهش، «ناصر پایه گذار» بازنشسته آموزش و پرورش در محور ورزش و تندرستی و «پروانه مافی» بازنشسته استانداری در محور فعالیت‌های اجتماعی به عنوان بازنشستگان نمونه صندوق بازنشستگی کشوری برگزیده و با اهدای تندیس و لوح از آنها تقدیر شد.


رئیس جمهوری در پیامی به مناسبت روز بازنشستگان:          
بازنشستگی آغازی برای انتقال سال ها تجربه به نسل جوان است

حسن روحانی رئیس جمهوری همزمان با 25 ذیحجه روز تکریم از خانواده و بازنشستگان در پیامی اعلام کرد: بی‌تردید بازنشستگی پایان راه نیست؛ بلکه آغاز یک دوران پربار برای حضوری دوباره در جامعه و انتقال سال‌ها تجربه به نسل جوان است.
 متن پیام رئیس جمهوری که توسط انوشیروان محسنی بندپی سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم تجلیل از بازنشستگان نمونه کشور قرائت شد، به شرح ذیل است: بازنشستگان، گنجینه‌ای گرانقدر از سرمایه‌های انسانی کشورمان می‌باشند که به‌عنوان راهنما همواره می‌توانند در خدمت کشور عزیزمان باشند. بی‌تردید بازنشستگی پایان راه نیست؛ بلکه آغاز یک دوران پربار برای حضوری دوباره در جامعه و انتقال سال‌ها تجربه به نسل جوان است. در ادامه این پیام آمده است: پاسداشت حرمت بزرگان در خانواده از آموزه‌های هدایتگر اسلامی و فرهنگ کهن ایرانی و یکی از مهم‌ترین ارکان تحکیم بنیان جامعه است؛ ضروری است تا این نمادهای سختکوشی و تجربه را پاس بداریم و از دریای بیکران تجارب ارزنده آنان در عرصه‌های مختلف فرهنگی، هنری و اجتماعی بهره‌مند شویم.

روز تکریم عزیزان بازنشسته فرصتی است برای آنکه بگوییم بازنشستگی ثمره تلاش و مایه افتخار است و گذشته‌های پرتلاش که حاصل آن گنجینه‌ای است از تجربیات گرانبهای تلخ و شیرین و اندوخته‌های منحصر به فرد برای بازنشستگان و چراغ راهی برای جوانان و شاغلین می‌باشد.برخود لازم می‌دانم از مقام و منزلت بازنشستگان خدوم و سال‌ها تلاش صادقانه و تجارب ارزشمندشان تشکر و قدردانی نمایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha