سلامت نیوز :به حركات سریع، ناگهانی، غیر ارادی، متناوب و تكراری تیك گفته می شود كه می تواند با علائم و مشكلات روانی مشاهده شود.
مرضیه هداوند روانشناس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: به حركات سریع، ناگهانی، غیر ارادی، متناوب و تكراری كه شبیه تكان یك عضله است تیك گفته می شود كه ممكن است در یك یا چند دسته از عضلات یا حتی در یك عضو ظاهر شود همچنین تیك نمایانگر نوعی تخلیه روانی و نشانه ناراحتی عصبی است.

وی با اشاره به اینكه در یك نوع طبقه بندی تیك حركتی و صوتی را می توان به ساده و مركب تقسیم كرد گفت: تیك حركتی ساده مانند پلك زدن، بالا انداختن شانه، تكان دادن گردن و تیك مركب مثل پا به زمین كوبیدن، پریدن، لمس كردن و تیك صوتی ساده مانند صاف كردن گلو، بالا كشیدن بینی، فین كردن و تیك صوتی مركب مثل هرزه گویی و مكرر گویی است.

این روانشناس تصریح كرد: فراوانی تیك ها در پسران بیشتر از دختران است و همچنین در علل آن ها نوعی آسیب پذیری ژنتیكی كه آمادگی گسترش آن ها را در كودك بوجود می آورد و نقش اطرافیان بخصوص والدین در بروز تیك ها اثر مهمی دارد و وجود استرس در دوران بارداری، تهوع و استفراغ شدید در مدت سه ماه بارداری در شدت تیك كودك ارتباط دارد.

هداوند اظهار داشت: معمولا تیك ها با سایر علائم و مشكلات روانی بخصوص خستگی، ترس، عصبانیت، اختلال در خواب و اشتهای زیاد به غذا همراه هستند.

وی عنوان كرد: شروع تیك در ابتدا موقتی بوده اما در صورت ادامه یافتن و درمان نشدن صحیح می تواند دائمی شود و راه درمان آن شامل آرام و مساعد كردن اوضاع خانواده كودك مبتلا به تیك، رفع مشكلات درسی و تطبیق فرزند با مدرسه است.

هداوند تاكید كرد: آموزش مهارت های اجتماعی، آموزش به آرام بودن، خانواده درمانی، رفتار درمانی و دارو درمانی در مورد اختلال های شدید مطرح است./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha