تناقض‌گویی محیط زیستی‌ها در خصوص پایش سوخت

سلامت نیوز:معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در حالی از پایش سوخت و انتشار نتایج پایش هفتگی سوخت سخن می‌گوید، که قرار بود این برنامه از آبان ماه سال گذشته انجام شود و نتایج حاصل، روی پورتال سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور منتشر شود.

مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با  خبرگزاری آنا در مورد علت عدم اطلاع‌رسانی سازمان محیط‌ زیست در خصوص نتایج پایش هفتگی سوخت کشور اظهار کرد: تصور می‌کنم آقای کلانتری گفتند از آبان ماه باید سوخت کشور را پایش کنید، زیرا قبلاً پایش نمی‌کردیم.

وی ادامه داد: در سازمان به ما می‌گفتند که ما نمی‌توانیم گوگرد در گازوئیل را بگیریم؛ اما در ماه آذر پارسال موفق به عقد قرارداد و تامین مالی با یک دانشگاه شدیم و آن‌ها در پایش سوخت به ما کمک کردند. هم اکنون پایش انجام می‌شود؛ البته شاید تقصیر من بوده و باید این اطلاعات را مکتوب و در سایت منتشر کنم.
سوخت با کیفیت است یا نیست؟
تجریشی یادآور شد: جمع‌بندی پایش در سال 1396 را انجام دادیم و 90 درصد اوقات هیچ مشکلی نداشته و به صورت مکتوب دستور می‌دهم که منتشر شود.
این در حالی است که تجریشی حتی به خاطر ندارد که آبان‌ماه سال گذشته در نخستین نشست خبری، خود از دستور رئیس جدید سازمان محیط زیست مبنی بر پایش دو هفته یک بار سوخت، خبر داده و گفته بود: «یکی از مولفه‌های برخورداری از هوای پاک، سوخت استاندارد و مناسب است. سازمان حفاظت محیط‌زیست به صورت فصلی در کل کلانشهرها به شکل رَندم (تصادفی) از جایگاه‌های توزیع سوخت نمونه‌برداری و پایش می‌کند؛ اما از دو هفته (آبان96) پیش بنا به دستور رئیس سازمان محیط زیست، قرار شده پایش و کنترل سوخت توزیعی به‌ویژه در تهران و کرج دو هفته یک‌بار انجام شود.»
وی البته حالا در شرایطی از بدون مشکل‌بودن 90 درصد سوخت توزیعی کشور صحبت می‌کند که پیش‌تر و در همان نشست آبان‌ماه سال 1396 گفته بود: «پایش سوخت نشان می‌دهد که در سال‌های گذشته کیفیت سوخت توزیعی وضعیت مطلوبی نداشته و از حد استاندارد برخوردار نبوده است.»
البته این صحبت‌ها در همان نشست، به شکل دیگری از سوی مسعود زندی، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم رد شد. وی گفته بود: «در برخی شرایط، کیفیت سوخت بالاتر از حد استاندارد بوده ولی به طور کلی کیفیت سوخت توزیعی در کشور نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است.»
البته تناقض گویی‌ها به همین موارد ختم نمی‌شود؛ در حالی‌که شینا انصاری، مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست در همان نشست آبان ماه 1396، گفته بود: «براساس مصوبه سال ۹۳ این سازمان موظف است هر سه ماه یک‌بار سوخت توزیعی از جایگاه‌های سوخت را پایش کند. طی چند سال گذشته ۴۴۰ نمونه سوخت از جایگاه سوخت هشت کلانشهر گرفته شده است. اما بر اساس تصمیمات جدید سازمان حفاظت محیط زیست قرار شده پایش سوخت توزیعی هر دو هفته یک‌بار انجام شود. همچنین سازمان محیط زیست مکلف شده علاوه بر سنجش پارامترهای الفین، آروماتیک و بنزن، سنجش گوگرد را نیز انجام دهد.» البته حالا مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید: «تصور می‌کنم آقای کلانتری گفتند از آبان ماه باید سوخت کشور را پایش کنید، زیرا قبلاً پایش نمی‌کردیم.»
آذر به پایان نرسیده بود که تجریشی در نشست خبری با موضوع تشریح تکالیف دستگاه‌ها در اجرای قانون هوای پاک و رونمایی از شعر و پوستر روز هوای پاک، گفت: «در شهر تهران با توجه به مطالعات صورت گرفته، دلیل عمده آلودگی به ذرات معلق برمی‌گردد؛ بنابراین مهمترین آلاینده تهران در شرایط حاضر ذرات معلق است که از احتراق ناقص و کیفیت نامناسب سوخت تولید می‌شود.»
او در همان نشست تاکید کرد: «گزارش اقدامات دستگاه‌های مختلف در زمینه کاهش آلودگی هوا روی سایت سازمان حفاظت محیط زیست قرار خواهد گرفت تا همه مردم در جریان اقدامات دستگاه‌های اجرایی برای کاهش آلودگی هوا باشند.»
موضوعی که البته هرگز تحقق پیدا نکرد تا وی بار دیگر در مصاحبه اخیر همان وعده را تکرار کند و بگوید: «جمع‌بندی پایش در سال 1396 را انجام دادیم و 90 درصد اوقات هیچ مشکلی نداشته و به صورت مکتوب دستور می‌دهم که منتشر شود.»
دایره تناقض گویی‌ها چنان شعاع وسیعی دارد زیرا در حالیکه عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری پایان سال 1396 گفته بود: «عامل اصلی آلودگی هوا سوخت است» اما حالا تجریشی 90 درصد سوخت را فاقد مشکل می داند.
تابستان رو به اتمام است، پاییز و زمستان، سال‌ها است برای بسیاری از مردم، ارمغانی جز آلودگی هوا نداشته است. حالا ظاهراً باید بیشتر از قبل هم منتظر آلودگی هوا بود؛ چرا که مسئولان حتی تصمیم‌ها و مصوبه‌های خود را به خاطر ندارند و از توانایی هماهنگی بیانی و کلامی درون دستگاهی نیز بی‌بهره هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha