شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸

فاروق، کودک «گوش بریده» می گوید فیلمی که از او منتشر شده ساختگی بوده و شهرداری تهران از دست‌های پشت پرده در این باره سخن می گوید

پای مافیای زباله در میان است

سلامت نیوز:فاروق، کودک «گوش بریده» می گوید فیلمی که از او منتشر شده ساختگی بوده و شهرداری تهران از دست‌های پشت پرده در این باره سخن می گوید

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شهروند ،فاصله‌اش دو روز بود؛ از وقتی فیلم کودکی که نامش را گذاشتند «کودک گوش بریده»، منتشر شد و بعد انتشار فیلم دومی که این کودک، محتوای فیلم اول را ساختگی می‌داند.


صبح دوشنبه گذشته که آمد، کانال‌های خبری و توییتر پر شد از تصویر کودک افغانستانی که می‌گفت ماموران پیمانکاری شهرداری منطقه ٣ یک گوشش را بریده‌اند. انتشار این فیلم باعث شد علاوه بر واکنش گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی، فعالان حقوق کودکان و رسانه‌ها، مسئولانی مانند معاون اول رئیس‌جمهوری، شهردار تهران و اعضای شورای شهر تهران درباره‌اش واکنش نشان دهند و بگویند ماجرا را تا روشن شدن حقیقت، رها نخواهند کرد و همین هم شد؛ آنطور که شهردار و اعضای شورای شهر تهران می‌گویند ماموران شهرداری این کودک را پیدا و با او صحبت کرده‌اند و براساس حرف‌های او و عمویش مشخص شده که حرف‌های گفته‌شده در این فیلم ساختگی و به تهدید دو مرد ناشناس بوده است؛ دو مردی که گفته می‌شود دیروز صبح توسط عوامل اطلاعاتی بازداشت شده‌‌اند.

بعد هم «عصر ایران» ویدیویی منتشر کرد که در آن، این کودک و عمویش می‌گویند او به تهدید آن دو نفر، آن حرف‌ها را زده و در اصل گوشش در حادثه برخورد با یک خودرو در جنوب تهران آسیب دیده است.


«کودک گوش بریده» کیست؟
کودکی که حالا به «کودک گوش بریده» معروف است، «فاروق» نام دارد و اهل هرات است. او به همراه عمویش از افغانستان به ایران آمده و در تهران زباله‌گردی می‌کند. آنطور که «فاروق» می‌گوید ٦ روز پیش از آنکه فیلمش منتشر شود، در روستای زمان‌آباد شهرری، به دلیل برخورد با یک خودرو، گوشش آسیب می‌بیند و پانسمان می‌شود؛ همان شب که او برای کار به  پارک‌وی می‌رود، دو نفر که سوار یک سمند سفید بوده‌اند، به زور او را مجبور می‌کنند جلوی دوربین بگوید ماموران شهرداری منطقه سه تهران، گوشش را به دلیل زباله جمع‌کردن بریده‌اند.
«فاروق» کمی مشکل ذهنی و حرکتی دارد و پدرش به دلیل اینکه یک پایش قطع است، نمی‌تواند کار کند. او به همراه عمو و یکی از برادرهایش در پاکدشت ورامین زندگی می‌کند و برای کار و زباله‌گردی به تهران می‌آید.


چرا فیلم ساختگی بود؟
محمدعلی افشانی، شهردار تهران نخستین کسی بود که دیروز در حاشیه جلسه هیأت دولت به خبرنگاران گفت مصاحبه این کودک «ساختگی» بوده است: «متاسفانه تبلیغاتی که علیه شهرداری در این موضوع شد، صحت نداشت. این فرد دیشب آمد شهرداری که گوشش هم آسیب ندیده بود و فردی که با او مصاحبه کرده بود هم آمد و مشخص شد که این مصاحبه «ساختگی»
بوده است.»


بعد از او، مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران از دستگیری دو نفر که حادثه بریده‌شدن گوش کودک کار را صحنه‌سازی کرده بودند، خبر داد و در صفحه توییتر خود نوشت:   «با پیگیری‌های انجام شده، معلوم شد گوش کودک کار در حادثه‌ای دیگر در شهرری خراش دیده، اما افرادی با صحنه‌سازی با زور و تهدید در جهت القای این بودند که شهرداری گوش وی را بریده و فیلم می‌گیرند. دو نفر مورد نظر با استفاده از دوربین‌های اطراف و خودروی آنها شناسایی و بازداشت شدند.»


محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر هم دیروز توییت مشابهی کرد: «در پی دستور آقای جهانگیری برای رسیدگی به ماجرای گوش‌بری در منطقه ٣ شهرداری، موضوع با قید فوریت در دستور کار قرار گرفت و مشخص شد یک سفارش خبرسازی به قصد تشویش اذهان شهروندان و تخریب شورا و شهرداری بود.»


حالا و با روشن شدن ابعاد این ماجرا، تعدادی از مسئولان شهرداری تهران معتقدند احتمالا پای مافیای زباله یا افرادی که قصد خراب کردن پیمانکاران شهرداری منطقه ٣ را داشته‌اند، در میان است؛ مثلا رجایی، مشاور رسانه‌ای شهردار تهران دراین‌باره گفته است: «از آنجایی که افشانی شهردار تهران درصدد مدیریت پسماند پایتخت است، احتمالا رقبا یا مافیای پسماند تهران که روزانه میلیاردها تومان به جیب می‌زنند، این صحنه‌آرایی را انجام داده و این سناریو را ایجاد کرده‌اند وگرنه چندین‌سال است که کولبران زباله‌ها را جمع‌آوری می‌کنند، اما اتفاقی برای آنها رخ نداده است.»


او با بیان اینکه مردم تهران شاهدند که درباره تفکیک زباله عمدتا افراد محروم این کار را انجام می‌دهند، گفته: «چطور در سال‌های اخیر این افراد بدون حاشیه‌ای کار خود را انجام داده‌اند، اما حالا فیلمی منتشر می‌شود که در رسانه‌های خارجی تحت عنوان گوش‌بری معروف می‌شود و خوراکی برای آنها فراهم می‌کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha