شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳
کد خبر: 253035

در ماه‌های اخیر به‌دلیل نوسانات بازار ارز شاهد تحولات در بخش درمان و دارو بودیم. باید توجه داشت که بخش قابل توجهی از نگرانی‌ها به‌دلیل هول و هراس‌هایی بود که در جامعه از سوی دلالان به جامعه منتقل می‌شد. در حالی که وضعیت دارو در کشور نیازمند رسیدگی است، چون دارو به ‌عنوان یک کالای استراتژیک برای ادامه حیات جامعه ضروری است. در این شرایط وزیر بهداشت از اختصاص ۵/۳ میلیارد دلار ارز برای حوزه پزشکی با دستور رئیس‌جمهور خبرداد.

ارز به‌ بخش بهداشت ‌و درمان تزریق شد

سلامت نیوز:در ماه‌های اخیر به‌دلیل نوسانات بازار ارز شاهد تحولات در بخش درمان و دارو بودیم. باید توجه داشت که بخش قابل توجهی از نگرانی‌ها به‌دلیل هول و هراس‌هایی بود که در جامعه از سوی دلالان به جامعه منتقل می‌شد. در حالی که وضعیت دارو در کشور نیازمند رسیدگی است، چون دارو به ‌عنوان یک کالای استراتژیک برای ادامه حیات جامعه ضروری است. در این شرایط وزیر بهداشت از اختصاص ۵/۳ میلیارد دلار ارز برای حوزه پزشکی با دستور رئیس‌جمهور خبرداد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ،هم‌اکنون برخی از بخش‌های بهداشت و درمان کشور متاثر از تحولات بازار است و در این زمینه شاهد کمبود دارو، احتکار دارو، نارضایتی برخی از بیماران و... هستیم. برای مثال مسئولان انجمن‌های برخی بیماری‌های خاص می‌گویند با مشکل تامین بعضی داروها در کشور روبه‌رو هستیم و بسیاری از داروهای هموفیلی و تالاسمی در حال حاضر دچار کمبود هستند و بعضا خبرهایی از پخش نشدن این داروها و کمبود آنها در برخی استان‌های کشور به گوش می‌رسد. یونس عرب، رئیس انجمن تالاسمی از مشکل کمبود دارو برای بیماران تالاسمی گفت: اگر داروها در احتکار نیست؛ پس کجاست که هزینه‌ها اینقدر افزایش پیدا کرده است؟! یا شرکت‌های داخلی تولید را متوقف کرده‌اند، ارز به آ‌نها تخصیص داده نمی‌شود یا کار بانکی برای آ‌نها امکان‌پذیر نیست تا انتقال ارز انجام دهند که کشورهای دیگر مواد اولیه تهیه کنند یا دارو وارد کنند. در بسیاری از موارد هم با مشکل نقدینگی ارزی مواجه هستیم.

اختصاص ارز برای حوزه درمان

وزیر بهداشت از اختصاص 5/3 میلیارد دلار ارز برای حوزه پزشکی با دستور رئیس جمهور خبر داد. سید حسن قاضی‌زاده هاشمی اظهار کرد: این مبلغ ویژه مراکز دولتی بوده که با توجه به نوسانات ارزی با قیمت ۴۲۰۰ تومان به حوزه سلامت و درمان تخصیص داده شده است. او ادامه داد: به‌صورت کلی در شرق کشور به‌ویژه استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی اقدامات مناسبی در حوزه درمان صورت گرفته که مورد رضایت مردم است. او با بیان اینکه صرفه‌جویی اولویت نخست وزارت بهداشت است، تصریح کرد: سعی کرده‌ایم هزینه‌های اضافی را کم کنیم، با این شرط که خدمات کاهش پیدا نکند که در این زمینه مردم شاهد اقدامات مناسبی هستند. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: برخی اقلام و اقدامات که در پوشش بیمه اضافه بودند و در صورت حذف برای مردم ایجاد مشکل نمی‌کرد را حذف کرده‌ایم. او اضافه کرد: هم‌پوشانی بیمه‌ها نیز صورت گرفته و امروز هر نفر فقط یک دفترچه بیمه دارد. به گزارش ایسنا، وزیر بهداشت تاکید کرد: در هر شرایطی که قرار بگیریم خدمات ما کاهش پیدا می‌کند، چراکه ما این شرایط سخت را پذیرفته‌ایم و برای مردم کم نمی‌گذاریم.

ایجاد مشکل در تامین ارز دارو

همچنین رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به رکود در صنعت دارویی کشور به برخی مشکلات در تامین ارز دارو اشاره کرد و گفت: ارز تعلق گرفته به دارو دچار مشکل شده است. در حالی که باید تا آبان حداکثر استفاده را ببریم؛ چرا که شرایط تحریم‌ها را پیش‌رو داریم. غلامرضا اصغری اظهارکرد: دارو یکی از زنجیره‌های درمان و متاثر از سیاست‌های درمان است. هرچقدر در نظام درمان سازماندهی انجام شود، بحث دارو نیز منطقی‌تر و استانداردتر می‌شود. هرچند درحال حاضر مدیریت هزینه‌ها بیشتر از همیشه مطرح شده، اما قبل از هر چیز باید به استاندارد بودن خدمت تاکید کنیم تا هزینه‌ها منطقی شود. او افزود: به‌عنوان سازمان غذا و دارو شرایط متناقضی داریم. از سوی دیگر باید داروهای جدید وارد شود و صنعت دارو اقتصادی باشد. این به معنی بازار بزرگ‌تر و فروش بیشتر است. از سوی دیگر باید مدیریت هزینه و کنترل مصرف دارو انجام شود.

در بسیاری از جلسه‌ها بیش از اینکه ما به‌دنبال رونق و گسترش بازار دارویی باشیم، پیشنهاد دادیم که داروهای بدون نسخه از پوشش بیمه خارج شود. اصغری با بیان اینکه کل بازار دارویی کشور در سال ۹۶ حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بود، ادامه داد: روغنی که به‌ کشور وارد می‌شود چهار میلیارد و برنج سه میلیارد است؛ حتی مبلغ بازار آرایشی و بهداشتی نیز بیشتر از دارو است. این در شرایطی است که بیش از ۹۶ درصد داروها تولید داخل بوده و ۷۰ درصد بازار داروی کشور به تولید داخل وابسته است. معاون وزیر بهداشت بیان‌ کرد: اگر داروهای تولید داخل را می‌خواستیم وارد کنیم، باید ده‌ها میلیارد دلار واردات دارو انجام می‌دادیم، اما درحال حاضر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار واردات دارویی انجام می‌شود و بیش از ۵۰ درصد مواد اولیه دارویی در داخل کشور تولید می‌شود. او اظهارکرد: مشکل دیگر این است که وزارت صنعت نیز می‌گوید که متولی صنعت دارو است.

از سوی دیگر وزارت بهداشت نیز در این زمینه مسئولیت دارد و باید هزینه‌های سلامت را مدیریت کند. بیش از ۵۵ درصد صنعت داروسازی در اختیار بخش‌های شبه دولتی و کمتر از ۴۵ درصد آن در اختیار بخش خصوصی است. در این صنعت با رکود مواجه هستیم که شاخص‌های بورس نیز این رکود را نشان می‌دهد که سود صنعت دارو پایین است. به گزارش ایسنا، اصغری گفت: محدودیت افزایش قیمت نیز وجود دارد که بر اساس مصوبه دولت، افزایش پنج درصدی تصویب شده و بیشترین افزایش قیمت مربوط به دارو و افزایش قیمت ۹ درصدی است. مشکل دیگر این است که ارز تعلق گرفته به دارو دچار مشکلات بسیاری شده و زحمات زیادی کشیده شد که در صف تامین ارز برای دارو قرار نگیریم. تاکنون میزان ارزی که تا شهریور ۹۷ تحویل گرفتیم، کمتر از تمام ارزی است که در سال ۹۶ دریافت کردیم. این در حالی است که باید تا آبان حداکثر استفاده را ببریم و شرایط تحریم‌ها را پیش‌رو داریم.

حل مسائل بهداشت ‌و درمان نیازمند اتخاذ سیاست‌های کارآمد

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره اولویت‌های بخش درمان به خبرنگار «آرمان» می‌گوید: مساله دارو یکی از دغدغه‌های بخش بهداشت و درمان کشور است. حیدرعلی عابدی می‌افزاید: تاکنون جلسات متعدد در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره وضعیت دارو و صنعت دارو برگزار شده است. به گفته او قرار است بیمه سلامت، بیمه تامین اجتماعی و سازمان مدیریت و برنامه و بودجه به کمک وضعیت دارو آمده تا بتوان تمهیدات لازم را برای این حوزه اندیشید تا دیگر در این زمینه کمبودی وجود نداشته باشد. به گفته او باید وضعیت دارو را در کشور مورد بررسی قرار داد. در ضمن به‌ دلیل اجرای طرح تحول سلامت شرکت‌های دارویی و داروخانه‌ها نزدیک به یکسال بود که دارو در اختیار مردم قرار می‌دادند، اما بیمه‌ها، دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها بدهی خود را به بیمه‌ها پرداخت نکرده و همین مساله باعث شد تا نقدینگی شرکت‌های دارویی و داروخانه‌ها به‌شدت کاهش یابد. به گفته او کاهش نقدینگی برای واردات دارو و کالاهای ضروری ممکن است، تاثیرات مخرب به‌دنبال داشته باشد. به گفته او از زمانی که مساله تحریم‌ها مطرح شده است، از وزیر بهداشت انتظار می‌رود تا با اتخاذ تدابیری کمبودی مشاهده نشود. این نماینده مجلس می‌افزاید:‌ از وزارت بهداشت و درمان انتظار می‌رود با اتخاذ سیاست‌های کارآمد نقدینگی شرکت‌های دارو و نقدینگی کارخانه‌های داروسازی داخلی را افزایش دهد. به گفته او از سوی دیگر به‌دلیل اینکه دولت توجه ویژه‌ای به بحث طرح تحول سلامت دارد، انتظار می‌رود بودجه مورد نظر با ارزان‌ترین نرخ ارز در اختیار شرکت‌های دارویی قرار گیرد تا آنها بتوانند به‌موقع مسائل دارویی را حل و فصل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha