رییس انجمن ارتوپدی ایران توصیه كرد: به تنهایی خانه تكانی نكنید چون افرادی كه به تنهایی این كار را انجام می‌دهند در صورت بروز سانحه ممكن است به صدمات ثانویه نیز دچار شوند

سلامت نیوز : رییس انجمن ارتوپدی ایران توصیه كرد: به تنهایی خانه تكانی نكنید چون افرادی كه به تنهایی این كار را انجام می‌دهند در صورت بروز سانحه ممكن است به صدمات ثانویه نیز دچار شوند.

 دكتر غلامعلی عكاشه در گفت وگو با ایسنا، افزود: خانه تكانی بدون كمك دیگران موجب می‌شود كه فرد اجسام سنگین را به تنهایی بلند كند یا از بلندی‌های ناپایدار مانند چهارپایه‌های «لق» سقوط كند. مصدوم در این شرایط تلاش می‌كند به دیگران آسیب دیدگی خود را اطلاع دهد اما این كار امكان دارد موجب مجدد آسیب دیدن او شود.

وی در ادامه گفت: برخی افراد هنگام خانه تكانی دچار شكستگی پا می‌شوند و هنگامی كه قصد اطلاع‌رسانی به دیگران درباره وضعیت خود را دارند بار دیگر زمین می‌خورند و دستشان نیز دچار شكستگی می‌شود بنابراین لازم است افراد هنگام خانه تكانی تنها نباشند.

رییس انجمن ارتوپدی ایران توصیه كرد:‌ بیشترین آسیب جدی ناشی از خانه تكانی مربوط به بی‌توجهی به اختلاف سطوح و بالا رفتن از میزها و چهارپایه‌های «لق» است. بنابراین باید از استفاده از این‌ گونه میزها و چهارپایه‌ها خودداری و هنگام خانه ‌تكانی به اختلاف سطوح توجه كرد.

 وی بلند كردن اجسام سنگین یا افتادن این گونه اجسام روی سر را دومین آسیب شایع ناشی از خانه تكانی برشمرد و با اشاره به نحوه صحیح بلند كردن اجسام سنگین از زمین، گفت: زمانی كه فرد برای بلند كردن اجسام سنگین از زمین خم می‌شود تا 40 برابر به زانوها، مچ پاها، كمر و گردن او فشار وارد می‌شود. بنابراین به افراد توصیه می‌شود برای بلند كردن اجسام سنگین بنشینند سپس آنها را بلند كنند تا كمر و ستون فقرات آنان حداقل فشار را تحمل كند.

 عكاشه در پایان تاكید كرد: هنگام خانه تكانی از دست و پا به عنوان اهرم استفاده نشود این در حالیست كه برخی افراد چون نمی‌توانند جسمی را به راحتی حمل كنند از دست یا پای خود برای هل دادن آن استفاده می‌كنند اما انجام این كار و بلند كردن اجسام با یك دست باعث وارد شدن فشار به شانه، آرنج، زانو و مچ دست و پا می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha