شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۹
کد خبر: 253065

محققان ژاپنی موفق به توسعه یک دستگاه جدید شده اند که با قابلیت نوردهی بالا و به صورت بی سیم، قادر به درمان سرطان در اندام های حساس و داخلی بدن است.

ساخت یک دستگاه بی سیم برای درمان غیر تهاجمی سرطان

سلامت نیوز: محققان ژاپنی موفق به توسعه یک دستگاه جدید شده اند که با قابلیت نوردهی بالا و به صورت بی سیم، قادر به درمان سرطان در اندام های حساس و داخلی بدن است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا  در ساخت این دستگاه از روش فوتوداینامیک تراپی (photodynamic therapy) استفاده شده است. در این روش جدید به بیمار داروهای حساس به نور تزریق می شود. این دارو در بدن بیمار پخش شده و توسط سلول ها جذب می شود، سلول های سالم طی مدت 24 تا 72 ساعت دارو را دفع می کنند، ولی سلول های سرطانی مدت زمان بیشتری دارو را نگه می دارند.


به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی،در مرحله بعدی سلول ها تحت تابش قرار می گیرند و دارو با جذب نور فعال شده و تولید اکسیژن فعال می کند که قادر به نابودی سلول های سرطان است. این روش غیر تهاجمی برای درمان تومور اندام های داخلی گزینه مناسبی است.


محققان ژاپنی این روش را بهبود بخشیده اند و دستگاه بی سیمی ساخته اند که توسط چسب زیستی و با استفاده از لایه های نانو مانند برچسب روی اندام موردنظر قرار می گیرد و می تواند به صورت مداوم روی سلول های تومور نور بتاباند. لایه های نانو به گونه ای ساخته شده اند که حتی قرار گیری دستگاه روی بافت مرطوب را نیز به مدت دو هفته امکان پذیر می کنند. تراشه های دیودی ساطع کننده نور تعبیه شده روی دستگاه، توان مورد نیاز خود را به صورت بی سیم تامین می کنند.


به منظور بررسی اثربخشی این روش، به موش هایی که تومور داشتند به مدت 10 روز داروهای حساس به نور تزریق شد و موش ها در معرض نورهای سبز و قرمز با شدت بسیار کم قرار گرفتند. نتایج نشان داد رشد تومور به میزان قابل توجهی کاهش یافته و حتی در برخی موش هایی که تحت نور سبز قرار داشتند، به طور کلی ریشه کن شده است. این روش غیر تهاجمی برای درمان اندام داخلی گزینه مناسبی است.
نتایج این مطالعه در نشریه Nature Biomedical Engineering منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha