سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۷
کد خبر: 25308

حضور این باکتریها در مقابله با گسترش میکرو ارگانیسم های مضر کمک می کند زیرا اگر میکرو ارگانیسم های مضر تکثیر یابند باعث اسهال های عفونی ،التهاب دستگاه گوارش ( معده ) و بیماریهای روده می شوند .

فواید پروبیوتیک ها برای بدن

سلامت نیوز :
پروبیوتیک ها میکرو ارگانیسم های زندگی هستند و نقش این باکتری ها مفید حفاظت  از فلور میکروبی  روده می باشد .

حضور این باکتریها  در مقابله با گسترش  میکرو ارگانیسم های مضر کمک می کند زیرا اگر میکرو ارگانیسم های مضر تکثیر یابند باعث اسهال های عفونی ،التهاب دستگاه گوارش ( معده ) و بیماریهای روده می شوند .

پروبیوتیک مانع از رشد میکروب ها و اتصال بین آنها با سطح مخاط روده می شوند پس پروبیوتیک در تعادل فلور روده نقش مفیدی دارند  و همچنین به  سنتز ویتامین کا، ویتامین ب و خنثی کردن عوامل بیماری زا نیز  کمک می کند  .

ایا می دانید  باکتری های پروبیوتیکی هستند که هضم شیر را برای شما تسهیل می بخشند ، زیرا بسیاری از افراد با مصرف موادی که حاوی لاکتوز هستند دچار اسهال ، نفخ  می شوند .  پروبیوتیک می تواند با تجزیه لاکتوز و تولید آنزیم تجزیه کننده آن ، مانع از این عوارض شود . 

شما باید هر روز از مواد پروبیوتیکی استفاده کنید زیرا مدت  اثر گذاری این مواد محدود است . با توجه به مصرف روزانه   فراورده های لبنی حداقل دو بار در طول  روز مصرف این مواد  توصیه می شود یک بار به هنگام صبح و نوبت بعدی شب ، نه بیشتر و نه کمتر.

 این باکتری مفید در مواد غذایی زیر یافت می شود :
بیشترین محصولات لبنی حاوی پروبیوتیک هستند . پنیر یکی از غنی ترین  باکتری های خوب است.

ماست تخمیر شده

شیر

شیر تخمیر شده

نان خمیر ترش

مخمر آب جو

کلم

 برای اینکه فلور موجود در روده را افزایش دهید توصیه می کنیم از مواد غذایی زیر استفاده کنید:
سبزیجات و میوه های خام

آب زیاد بنوشید

از خوراکی های که حاوی فیبر هستند بیشتر مصرف کنید  مانند :  حبوبات ، نان سفید ، نان خمیر ترش و ...

غذاهای تان را خوب بجوید

روده یکی از ارکان های اساسی بدن به شمار می رود که در آنجا انتقال و جذب مواد غذایی صورت می گیرد همچنین نقش  حفاظتی در مقابل باکتری ها ، ویروس ها و بسیاری از سموم بدن را دارد . فلور از جمله باکتریایی ضروری برای عملکرد مناسب دستگاه گوارش به شمار می رود .

عمده اثرات پروبیوتیک ها :
برقراری ثبات در روده توسط باکتری های مفیدی که با پاتوژن ها در رقابت هستند .

اصلاح اکولوژی معده و روده

کاهش کلسترول خون

کاهش خطر سرطان روده بزرگ

بهبود هضم لاکتوز

تحریک و تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر عوامل میکروب زا 

روده اولین عضو لنفاوی بدن است به همین دلیل بسیار مهم است که سیستم ایمنی و دفاعی قوی و محکمی در برابر میکروب ها داشته باشد . این وظیفه را فلور انجام می دهد و با افزایش سن میزان فلور نیز معمولا افزایش پیدا می کند . آنها از رشد باکتری ها نامطلوب جلوگیری می کنند و سبب تحریک سلولهایی می شوند  که  مسئول حفاظت  از پوست هستند .

پروبیوتیک ها bifidus عصاره باکتریایی یا مواد مشتق شده از کشت لاکتوباسیلوس ، جلبک ها و یا مولکول به دست آمده از قند طبیعی هستند .  آنها اغلب از ویتامین های و  مواد معدنی مختلفی  تشکیل شده اند .

هدف از مصرف  پروبیوتیک ها  و مکمل های غذایی داشتن سلامتی فوق العاده است . بنابراین ، بهترین کار این است که از پزشک یا دارو ساز خود توصیه های درمانی و تغذیه ای راجع به این موضوع داشته باشد .

موارد منع مصرف :
با این حال ، برخی از افراد آسیب پذیرتر  و بایستی با پزشک خود در این رابطه صحبت کنند:
زنان باردار و کودکان

افرادی که دارای اچ آی وی مثبت هستند

افرادی که  تحت شیمی درمانی هستند .

اختصاصی سلامت نیوز - تهیه و ترجمه : ندا فراهانی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha