یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۳
کد خبر: 253154

گروهی از محققان کره ای موفق به ساخت یک سیناپس مصنوعی شده اند که عملکرد سلول های عصبی (نورون) و سیناپس هایی که مسئول حافظه هستند را شبیه سازی می کند.

شبیه سازی عملکرد مغز انسان

سلامت نیوز: گروهی از محققان کره ای موفق به ساخت یک سیناپس مصنوعی شده اند که عملکرد سلول های عصبی (نورون) و سیناپس هایی که مسئول حافظه هستند را شبیه سازی می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا ، سیناپس یک ساختار زیستی در پایانه همه آکسون ها است که از راه آن یک سلول عصبی پیام خود را به دندریت یک نورون دیگر می فرستد. به زبان ساده محل ارتباط دو نورون را سیناپس می نامند. نورن ها از طریق سیناپس پیام های عصبی را ارسال و دریافت می کنند. در مغز انسان صدها تریلیون سیناپس وجود دارد.


به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی،این سیناپس مصنوعی یک دستگاه الکتریکی است که به واسطه ساخت اکسید تانتال به صورت دو لایه پتااکسید تانتال و دی اکسید تانتال و کنترل سطح آن قادر است عملکرد سیناس های مغز را شبیه سازی کند. در این وسیله میزان مقاومت لایه اکسید تانتال بسته به شدت سیگنال های الکتریکی کم و زیاد می شود. این وسیله امکان کنترل جریان در هریک از لایه های اکسید تانتال را در اختیار می گذارد و به همین علت محدودیت های سایر دستگاه های مشابه را ندارد.


همچنین محققان در آزمایشات اولیه از طریق تغییر اتصال سیناپسی بین نورون ها توانستند فرآیند تولید، ذخیره و حذف خاطرات را با موفقیت کنترل کنند.
نتایج این مطالعه در نشریه آنلاین ACS Applied Materials and Interfaces منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha