سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۷
کد خبر: 25318

یك متخصص پوست و مو گفت: استرس و گیاهخواری در كنار سایر عوامل محیطی و ژنتیكی از جمله عوامل ریزش مو هستند. تغذیه مناسب و زندگی سالم از ریزش مو پیشگیری می‌‌كند البته روش‌هایی نیز برای پیوند مو وجود دارد كه برخی سابقه 60 ساله دارند.

سلامت نیوز :یك متخصص پوست و مو گفت: استرس و گیاهخواری در كنار سایر عوامل محیطی و ژنتیكی از جمله عوامل ریزش مو هستند. تغذیه مناسب و زندگی سالم از ریزش مو پیشگیری می‌‌كند البته روش‌هایی نیز برای پیوند مو وجود دارد كه برخی سابقه 60 ساله دارند.

به گزارش فارس، ریزش مو یكی از مشكلاتی است كه بیشتر مردم با آن مواجه هستند. عوامل زیادی در بروز ریزش مو دخالت دارند كه می‌توان به عوامل محیطی، ژنتیكی، هورمونی، برخی بیماری‌ها مانند اختلالات تیروئید، كم‌خونی و نوع رژیم غذایی اشاره كرد.

اهمیت رژیم غذایی مناسب و صحیح در حفظ سلامت بدن به خصوص مو بسیار اهمیت دارد. شایعترین دلیل ریزش مو در زنان كمبودهای غذایی به دلیل پیروری از رژیم‌های سخت و غیر اصولی غذایی است. همچنین كاهش سریع وزن نیز موجب ریزش مو در افراد می‌شود.

*مصرف غذاهای حاوی پروتئین پایین موجب ریزش مو می‌شود
--------------------------------------------------------------------

كسانی از غذاهای با منشأ حیوانی و پروتئینی كمتر مصرف می‌كنند یا گیاهخوار هستند، بیشتر دچار كمبودهای غذایی می‌شوند. استرس‌ها و مصرف برخی داروها نیز رشد مو را به تأخیر می‌اندازد. عبادت یا استراحت برای كاهش استرس مفید است. استراحت و خواب باعث رشد سریعتر مو می‌شود زیرا موها نیز نیاز به مقدار كافی خواب 7 تا 9 ساعت در شبانه روز دارند.

*نازك شدن تارهای مو یكی از مهمترین عوامل در ریزش موهای سر است
---------------------------------------------------------------------------------

نازك شدن تارهای مو یكی از مهمترین عوامل ریزش موهای سر محسوب می‌شود. ریزش مو ممكن است در سنین مختلف بروز كند با استفاده از روش‌های درمانی كه هم اكنون موجود است، می‌تواند درمان شود یا بهتر از حالت كنونی شود. تغذبه صحیح، ورزش، كاهش استرس، استراحت و خواب می‌تواند موجب رشد حداكثری مو شود.

*مو در افزایش حس اعتماد به نفس نقش مهم دارد
---------------------------------------------------------
مجتبی امیری، متخصص پوست و مو در گفت‌وگوی تفصیلی درباره پیوند مو می‌گوید: ظاهر هر فرد نقش اساسی را در بروز حس اعتقاد به نفس در افراد ایجاد می‌كند كه موهای زیبا و انبوه می‌تواند موجب بروز حس اعتماد به نفس در افراد شود.

* 40 درصد از مردان دچار تاسی می‌شوند
--------------------------------------------------------------

به گفته وی 40 درصد از مردان دچار كم موهای پیشرفت و تاسی هستند كه البته این مشكل فقط مربوط به مردان نیست بلكه زنان را نیز درگیر می‌كند.

این متخصص پوست و مو می‌افزاید: در سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه پیوند مو ایجاد شده است كه همه آنها نشان می‌دهد اگر چه این جراحی‌ها می‌تواند به ظاهر ساده باشد ولی می‌تواند عمل بسیار حساس و مهمی محسوب ‌شود.

*روزانه حدود 100 تار موی سر افراد از بین می‌رود
---------------------------------------------------------

امیری می‌گوید: مو نقش اساسی را در زیبایی انسان دارد اما می‌تواند دچار بیمارها و مشكلات زیادی شود. معمولاً روزانه حدود 100 تار موی سر افراد از بین می‌رود كه شستشو، شانه زدن یا بستن موی سر می‌تواند از عوامل این ریزش موی روزانه باشد.

*بسیاری از ریزش‌های مو در افراد می‌تواند برگشت پذیر باشد
----------------------------------------------------------------------

وی اضافه می‌كند: بسیاری از این ریزش‌های مو در افراد می‌تواند برگشت پذیر باشد و با دارو درمان شود . برخی از آنها نیز مانند سوختگی‌ها و محل‌هایی كه یر اثر جراحی موی خود را از دست داده است، تروماها و افرادی كه دچار ریزش موی ژنتیكی هستند، اگر ریزش مو در مراحل اولیه درمان نشود یا به درمان دارویی پاسخ ندهند، قابل برگشت نخواهد بود و باید از روش‌های دیگر برای درمان ریزش موی استفاده كرد.

*برخی زنان پس زایمان ریزش مو پیدا می‌كنند
------------------------------------------------------

این متخصص پوست مو می‌گوید: در مواردی كه پیاز یا فولیكول مو از بین رود و رشد مجدد مو غیر ممكن می‌شود. می‌توان از روش‌های دیگر برای درمان استفاده كرد. برخی از زنان پس زایمان ریزش مو پیدا می‌كنند یا ممكن است بر اثر اختلال هورمونی و اندروژنتیكی این مشكل ایجاد شود.

* پیوند مو سابقه 60 ساله دارد
-----------------------------------

وی می‌افزاید: پیوند مو سابقه 60 ساله دارد. در ابتدای كار از تكتیك‌های استفاده می‌كردند كه موجب رضایت فرد گیرنده خدمت نبود و نمای زیبایی هم به دست نمی آمد. مثلاً با پانچ‌های 4 تا 5 میلی متری از نواحی پشت سر فولیكول مو برداشته می‌شود و به همان اندازه در محل مورد نظر پیوند می زدند و بعد از پیوند موها نمایی عروسكی و مصنوعی پیدا می‌كرد.

امیری اضافه می‌كند: از حدود 20 سال پیش بحث میكرو گرافت و فولیكولار یونیت روش (fut) ایجاد شده است كه در این روش بعد از برداشت فولیكول‌های مو به صورت تك تك و با همان حالت طبیعی كه در ناحیه اهداء كننده كه معمولاً پشت سر و بالای گوش است، برداشته می‌شود و در ناحیه مورد نیاز به همان حالت طبیعی پیوند زده می‌شود و بعد از 3 ماه استراحت شروع به رشد مجدد می‌كند و به همان حالت طبیعی قبلی باز می‌گردد.

این متخصص پوست مو می‌گوید: ناحیه‌ای در سر كه به عنوان ناحیه اهداء كننده مو وجود دارد، فولیكول‌های آن هیچ وقت تحت تاثیر هورمون‌های مردانه قرار نمی‌گیرد و در نتیجه دچار ریزش مو نمی‌شود؛ به همین دلیل حتی اگر مردان طاس هم در ناحیه حاشیه و پشت سر، مو دارند در واقع فولیكول‌های مو در این نواحی به گیرنده هورمون‌ها حساس نیستند و اگر بتوانیم این فولیكول‌ها را از ناحیه اهداء كننده به صورت سالم برداریم و با یك نمای طبیعی در محل گیرنده پیوند زده شود، مجدد رشد می‌كند.

وی می‌افزاید: مویی كه در این روش پیوند زده می‌شود دائمی است و هیچ وقت تحت تأثیر هیچ شرایطی نمی‌ریزد و نیاز به هیچ روش نگهداری خاصی هم ندارد. در این روش اگر بتوانیم فولیكول‌های بیشتری را برداریم، بدون صدمه به محل گیرنده منتقل و به نمای طبیعی نزدیك‌تر كنیم كار پیوند مو با موفقیت بیشتری انجام می‌شود كه ظرافت، مهارت و دقت برای دستیابی به نتیجه نهایی دلخواه در پیوند مو بسیار الزامی هستند.

*برای انجام پیوند موی طبیعی 2 روش وجود دارد
------------------------------------------------------

امیری می‌گوید: برای انجام پیوند موی طبیعی 2 روش وجود دارد. یكی روش قدیمی‌تر كه به FIT معروف است كه با پانچ‌های مخصوص پیاز مو را برداشت می‌كنیم. در این روش به علت محدودیت در برداشت در هر جلسه نیاز به جلسات متعدد برای ایجاد حداقل تراكم مورد نیاز است. به علاوه در افرادی كه تراكم موی زیادی در ناحیه اهدا كننده دارند، با این روش 20 تا 30 درصد فولیكول‌های مو از بین می‌روند.

* از ناحیه اهدا كننده 4هزار تا 6هزار تار مو برداشته می‌شود
--------------------------------------------------------------------

وی می‌افزاید: در پیوند مو تراكم مو و درجه شلی یا الاستیسه پوست از اهمیت زیادی برخوردار است و از ناحیه اهدا كننده بین 2هزار تا 3 هزار گرافت كه معادل 4هزار تا 6هزار تار مو است، برداشته می‌شود كه این مقدار مو تقریباً نصف یك سر طاس را پوشش می‌دهد و اگر فردی طاسی پیشرفته هم نداشته باشد، با همین یك جلسه درمان می‌شود.

*پیوند به روش fut با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود
-------------------------------------------------------------
این متخصص پوست مو می‌گوید: این عمل با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود، افرادی كه مشكل سلامتی و محدودیت سنی ندارد و حتی در كودكی دچار سوختگی یا بیماری كه منجر به ریزش مو شده است، می‌تواند تحت درمان قرار گیرد.

*پیوند به روش fut نیاز به استراحت و گذراندن دوره نقاهت ندارد
------------------------------------------------------------------------

امیری می‌افزاید: این نوع پیوند مو نیاز به استراحت و گذراندن دوره نقاهت ندارد. در ضمن موی پیوندی پس از 2 تا 3 ماه شروع به رشد می‌كند و تا آخر عمر به رشد خود ادامه می‌دهند، در پیوند مو انتخاب بیمار بسیار مهم است.

*افراد بالای 25 سال می‌توانند برای پیوند مو اقدام كنند
--------------------------------------------------------------

وی اضافه می‌كند: در ریزش‌های موی اسكارینگ یا برگشت ناپذیر پیوند مو تنها راه درمان محسوب می‌شود و در ریزش‌های موهای هورمونی و ژنتیكی هم معمولاً افرادی كه در فاز ریزش شدید مو هستند توصیه نمی‌شود و در واقع بیشتر به افرادی توصیه می‌شود كه 50 درصد یا بیشتر از موهای خود را از دست داده باشند و تراكم موها در حدی باشد كه بتوانیم لابه‌لای آنها پیوند بزنیم. افراد بالای 25 سال برای پیوند مو مناسب هستند.

امیری اضافه می‌كند: در كسانی كه موی پشت سر به هر دلیلی كم پشت باشد یا از ناحیه تنه برداشت شود از روش FIT استفاده می‌شود. الگوی رشد موی تنه با موی سر بسیار متفاوت است در صورتی كه موی سر آن قدر كم باشد كه نتوانیم پوشش مناسب ایجاد كنیم می‌توانیم از ناحیه تنه برداشت كنیم. اما معمولاً ناحیه اهدا كننده سر در بیشتر افراد آن قدر موی ذخیره دارد كه بتوانیم از آنجا برای پیوند مو برداشت كنیم. آخرین تكنیك پیوند مو روش FUT است كه با ظرافیت كامل و حداكثر نتیجه در حال انجام است.

این متخصص پوست مو می‌گوید: مقدار مویی كه در هر جلسه برای هر فرد پیوند زده می‌شوند به 3 عامل عمده وابسته است. اول میزان تراكم موی فرد است به دلیل اینكه برخی از افراد 50 فولیكول و برخی دیگر 100 تا 120 فولیكول در یك سانتی متر مربع دارند.

*برداشت مو از ناحیه اهدا كننده به شلی پوست سر مربوط می‌شود
--------------------------------------------------------------------------------------------

وی می‌افزاید: دومین عامل بستگی به میزان شلی یا الاستیسه پوست سر فرد دارد. به همین دلیل، در برخی بیماران تنها می‌توان به عرض 8 میلی‌متر از پوست برداشت كرد و در فرد دیگری 1.5 سانتی متر برداریم. طول هم به همین نسبت متغیر است، بنابراین میزان مویی كه در هر جلسه برای هر فرد پیوند زده می‌شود به میزان ذخیره موی فرد و به تجربه تیم پیوند مو بستگی دارد.

امیری می‌گوید: تحقیقات زیادی برای پیوند مو انجام شده است كه موجب جایگزین شده روش‌های جدید و دقیق‌تر شده است. در ابتدا تصور بر این بود كه هر چه تعداد فولیكول‌های مو هم بیشتر باشد، احتمال زنده ماندن بیشتری دارند ولی جدا كردن گرافت‌های كوچك‌تر موجب زنده ماندن بیشتر مو می‌شود.

وی می‌افزاید: با توجه به اینكه عضو پیوندی از بدن خود فرد تهیه می‌شود احتیاج به نگهداری و مراقبت‌های درمانی ندارد و در روش‌های جدید پیوند مو بدون اینكه در ناحیه اهدا كننده پشت سر تغییر اساسی مشاهده كنیم، كار پیوند به خوبی انجام می‌شود.

*رژیم غذایی سالم، ترك سیگار و ترك غذاهای شیرین برای بهبود كیفیت مو اهمیت دارد
-------------------------------------------------------------------------------------------------

این متخصص پوست مو می‌گوید: در آخر توصیه می‌شود برای اینكه موهای خوب و با كیفیت داشته باشیم و از ریزش مو جلوگیری كنیم سیگار كشیدن را ترك كنیم، نوشیدنی‌های كافئین دار مصرف نكنیم كه مانع حداكثر توانایی رشد مو می‌شوند، رژیم غذایی سالمی داشته باشیم، از غذاهایی كه قند و چربی بالایی دارند، اجتناب كنیم و از هر شانه و برس زدن یا دست كشیدن غیر ضروری اجتناب شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha