سلامت نیوز :رییس انجمن داروسازان ایران با بیان اینكه یارانه دارویی به داروهای بیماران خاص تعلق می‌گیرد، گفـت: یارانه داروی سال آینده كافی نیست. بیماران خاص در سال‌های گذشته نیز از یارانه داروهای خود ناراضی بوده‌اند.

دكتر رهبر مژدهی‌ آذر در گفت وگو با ایسنا، گفت: تخصیص یارانه دارویی به داروهای خاص تصمیم بسیار درستی است؛ چرا كه بسیاری از این بیماران حتی توانایی خرید چنین دارو را با دفترچه بیمه ندارند.

وی با اشاره به كاهش قیمت دارو اظهار كرد: قیمت 42 قلم دارو كاهش پیدا كرده است و در سال آینده نیز قرار است با توجه به هدفمند كردن یارانه‌ها، قیمت دارو تغییر نكند. این در حالی است كه هزینه‌های داروخانه‌ها افزایش یافته و همین امر موجب نگرانی صاحبان این واحدهای صنفی شده است.

 معتقد به افزایش قیمت دارو نیستیم

 با عدم تغییر در قیمت دارو، هزینه‌های داروخانه‌ها نیز ثابت بماند

رییس انجمن داروسازان ایران درباره علت ثابت ماندن قیمت دارو گفت: حدود 60 درصد از تولید كنندگان دارو كارخانه‌های وابسته به سازمان‌های دولتی از جمله سازمان تامین اجتماعی هستند. با توجه به آن كه تولید كننده و مصرف كننده دارو یكی است آنان تلاش می‌كنند برای افزایش نیافتن هزینه‌های خود، قیمت دارو را تغییر ندهند.

وی تاكید كرد: مایل به گران شدن قیمت دارو نیستیم اما معتقدیم اگر قیمت دارو تغییر نمی‌كند هزینه‌های داروخانه‌ها هم باید ثابت بماند؛ چرا كه در غیر این صورت این واحدهای صنفی به وضعیت بدی دچار می‌شوند.

 سازمان‌ها بیمه‌گر در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها شش ماه تاخیر دارند

مژدهی آذر با اشاره به افزایش بدهی سازمان‌های بیمه‌گر به داروخانه‌ها گفت: سازمان‌های بیمه‌گر به ویژه تامین اجتماعی و ارتش در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها بسیار تاخیر دارند؛ طوری كه به طور متوسط شش ماه از بدهی‌های خود را به این واحدهای صنفی پرداخت نكرده‌اند. با توجه به نزدیك بودن تعطیلات نوروزی به نظر می‌رسد كه پس از نوروز نیز سازمان‌های بیمه‌گر وجهی را به داروخانه‌ها پرداخت نكنند.

رییس انجمن داروسازان ایران افزود: در بهار سال جاری سازمان‌های بیمه گر بخشی از مطالبات داروخانه‌ها را پرداخت كردند. در نتیجه گمان كردیم كه مشكلات داروخانه‌ها در این زمینه حل شده است. اما این گونه نبود این در حالیست كه معمولا سازمان‌های بیمه‌گر حدود دو درصد از كل مبلغی كه باید به داروخانه‌ها پرداخت كنند را به دلایلی مانند خط خوردگی نسخه و تاریخ كم رنگ آن كم می‌كنند.

 هزینه‌های داروخانه‌ها در ماه جاری دو برابر شده است

وی با بیان اینكه داروخانه‌ها به وضع فلاكت ‌باری دچار شده‌اند، اظهار كرد: در ماه جاری هزینه‌های داروخانه‌ها دو برابر شده است چون كاركنان این واحدهای صنفی و سازمان‌های عرضه كننده خدمت به داروخانه‌ها از جمله شركت‌های دارویی انتظار دریافت پاداش دارند. در این شرایط به داروخانه‌ها فشار اقتصادی زیادی وارد شده است و صاحبان آن‌ها انجمن‌های داروسازی را تحت فشار گذاشته‌اند.

وی با اشاره به رویكرد وزیر بهداشت به عدم حذف حق فنی داروخانه‌ها اظهار كرد: با وجود جوسازی‌های صورت گرفته، دكتر وحید دستجردی با روشن بینی متوجه وضع داروخانه‌ها شد و به داروسازان در این زمینه كمك كرد.

مژدهی آذر در پایان با اشاره به ارسال نامه‌ای به وزیر رفاه در زمینه دیركرد سازمان‌های بیمه‌گر در پرداخت مطالبات خود به داروخانه‌ها اظهار كرد: هنوز پاسخی از وزیر رفاه دریافت نكرده‌ایم ضمن آن كه رونوشت این نامه را در اختیار دكتر حسینعلی شهریاری - رییس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس- نیز قرار داده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha